۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۸
کد خبر: ۷۰۷۸۴۵

تحریف زندگی امام علی به نفع خود

تحریف زندگی امام علی به نفع خود
می شود و ممکن است که گاهی فرزندان و وابستگان خطایی کنند و این خطا به پدر هیچ ربطی نداشته باشد. به این شرط که موضع و سلوک پدر نسبت به رفتار اشتباه فرزندان، روشن و مشخص باشد و حمایتی هم در کار نباشد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از  سرویس سیاست مشرق -  «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

 

*** 

 

پیشنهاد واردات هندوانه 3 هزار تومانی از افغانستان

مصطفی دارایی‌نژاد، رئیس اتحادیه بار فروشان تهران در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا مصرف آب در کشاورزی ایران را خارج استانداردهای جهانی دانست و افزود: سال جاری  خشکسالی تکرار خواهد شد از این رو بهتر است که وزارت کشاورزی جایگزین کشت به کشاورزان بدهد و به جای کشت هندوانه که محصول آب بری است اقلام دیگر کشت می‌شود؛ می‌توان هندوانه را در افغانستان کشت و کیلویی 3 هزار تومان وارد کرد.

او همچنین گفته است: لازم می‌دانم این اطمینان را به مردم بدهم که بازرسان تعزیرات، وزارت صمت و کشاورزی در میدان اصلی میوه و تره‌بار مستقر هستند و اجازه گران‌ فروشی را نمی‌دهند.[1]

 

*پیشنهاد ریاست محترم اتحادیه بارفروشان تهران درباره میوه پرمصرف هندوانه معقول به نظر می رسد. اگرچه باید کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی درباره آن اعلام نظر کنند.

این پیشنهاد در حالی است که افغانستان با توجه به ممنوع شدن کشت خشخاش و نیز روی کار آمدن یک حکومت جدید در این کشور؛ قاعدتا از چنین پیشنهادی استقبال خواهد کرد.

پر واضح است که مقامات دولتی ذیربط می توانند با به خرج دادن درایت هایی اینچنین، گام های مثبتی را در سمت ارزان سازی زندگی مردم و قرار دادن کالاهای ارزانتر در سبد مایحتاج خانوارها بردارند.

پیش از این اعلام شده بود که نرخ عرضه هر کیلو هندوانه در ماه رمضان بین 10 تا 13 هزار تومان است.

 

*** 

 

وقتی خطای فرزند، اشتباه پدر نیست

مصطفی درایتی، روحانی اصلاح طلب و مشاور رئیس دولت اصلاحات اخیرا در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا اظهار کرده است: باید به برخی مسئولان گفت اگر قرار نیست خودتان به گفته‌هایتان عمل کنید و امکانش را ندارید چه طور از جامعه انتظار دارید به آن عمل کند؟ شما هنگامی که نمی‌توانید خودتان و خانواده‌تان را قانع کنید تا به آن چیزی که گفتید عمل کنند چگونه انتظار دارید افراد دورتر با آنچه که شما می‌گویید خودشان را هماهنگ کنند؟[2]

 

*صحبتهای درایتی می تواند طعنه ای باشد که او خطاب به قالیباف مطرح کرده است.

مع الوصف آقای درایتی در یک تجاهل العارف عمدی و شاید سهوی، به این حقیقت عقلانی و مهم اشاره نمی کند که رفتار فرزندان مادام که مورد تایید و حمایت پدر نباشد ربطی به پدر ندارد.

کما اینکه در تاریخ انقلاب ما نیز نمونه های فراوانی وجود به چشم می خورد که پدر به راهی و فرزند به راهی دیگر رفته است.

در این باره می توان به سرنوشت حسین جنتی، یکی از فرزندان آیت ا... جنتی (رئیس محترم شورای نگهبان) اشاره کرد که در سازمان مجاهدین خلق عضویت داشت و در یک درگیری با سپاه پاسداران کشته شد.

و یا ایضا باید به فرمان امام راحل پس از دستگیر نوه پسری‌شان اشاره کرد که گفته بودند: به مسئولین کمیته مشهد پیغام دهید که سیدحسین خمینی تحت الحفظ به تهران اعزام شود و اگر دست به سلاحش برد او را با تیر بزنند.[3]

تاریخ هم در این باره خاطرات فراوان دارد... از فرزند ناخلف شهید شیخ فضل ا... نوری تا جعفر کذاب که فرزند امام و عموی امام معصوم بود اما ره به خطا برد و البته حسابش هرگز به پای ائمه اطهار(س) نوشته نمی شود.

پس می شود و ممکن است که گاهی فرزندان و وابستگان خطایی کنند و این خطا به پدر هیچ ربطی نداشته باشد. به این شرط که موضع و سلوک پدر نسبت به رفتار اشتباه فرزندان، روشن و مشخص باشد و حمایتی هم در کار نباشد.

اینکه چرا اصلاح طلبان و برخی مدعیان عدالت از چنین بدیهیات عقلانی غافل‌اند یا خود را به غفلت زده اند از تأملات ضروری روزگار ماست که البته پیرامون آن احتمالاتی از جمله "ترور مدیریت جهادی" نیز وجود دارد.

 

*** 

 

و نظام اسلامی در فقر "جهاد تبیین" همچنان مظلوم است

"فقیرشهر"؛ فتنه‌ای با ابراز تحریف علی(ع)

فردی به نام محمد سروش محلاتی که معتقد است نظام جمهوری اسلامی مشکل عقل دارد و برخی رسانه های اصلاح طلب از وی با عنوان آیت ا... یاد میکنند؛ اخیرا در اظهاراتی که سایت جماران آنها را منتشر کرد، گفته است: متاسفانه امروز افراد مختلفی در جهت توجیه و عادی سازی فقر تلاش می کنند و می گویند باید صبر کرد و در زمان پیامبر هم شعب ابیطالب بوده و از مردم می خواهند با فقر بسازند. اما این علی(ع) که ساده زیست ترین انسان و حاکم است، با فقر دشمن است و فقر را بدتر از مرگ می داند.

او می افزاید: کسانی که برای تطهیر و رضایت حاکمان فقر را تایید می کنند در برابر تعبیر علامه طباطبایی چه پاسخی دارند که در تفسیر المیزان می گوید: مهمترین جنبه هر جامعه ای، بعد اقتصادی جامعه است چون پایه و اساس زندگی را خداوند بر مال قرار داده است و اکثر مفاسد، گناهان و مظالم نتیجه فقر زیاده از حد در برابر ثروت زیاده از حد است؛ یعنی اختلاف طبقاتی زیاد در جامعه. 

فرد مذکور با اظهار اینکه فقر در جامعه ما امروز در زشت ترین صورت خود در حال وقوع است اما بی قراری از علما نمی بینیم تصریح می کند: دو نوع فقر داریم: ۱. ناشی از مسائل شخصی یا حوادث که "فقیرشهر" ایجاد نمی کند. ۲.فقر اجتماعی و سیاسی، فقیرشهر یعنی جامعه با سیاستهای حکومت به دو بخش اقلیت غنی و اکثریت فقیر تقسیم شود. صدقات و انفاق برای نوع اول فقر یعنی فقر شخصی است نه فقر اجتماعی.

او همچنین در اشاره به فرازی انتخاب شده از بیانات امیرالمومنین(ع) می گوید: فقیرشهر، یعنی فقری که حکومت وارد همه خانه ها می کند مگر عده کوچکی که به قدرت و ثروت متصل باشد. فقر مردم ناشی از تنبلی و کوتاهی انان نیست بلکه نتیجه عملکرد حکومت است.[4]

 

*مسئله "سیاه نمایی" و تقلای دشمن برای بزرگنمایی از مشکلات ایران اسلامی بارها و بارها مورد هشدار و اشاره رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است.

سیاه نمایی مقوله ای است که اتاق فرماندهی "فتنه اقتصادی" طی 11 سال گذشته بارها و بارها با کلمات و عباراتی مثل حق اعتراض در خیابان، وجود ابرچالش در ایران، بحران (به جای مشکل)، فساد سیستماتیک، شیوع گرسنگی و... که همگی غلط بوده اند، نسبت به شارژ آن اقدام کرده است. و اکنون نیز شاهدیم که عبارت من درآوردی  "فقیر شهر" به میدان آمده.

دقت شود که یک جامعه همواره با دو مقوله "فقر مطلق" و "فقر نسبی" مواجه است. 

فقر مطلق که به معنای گرسنگی است قابلیت درمان دارد و مثلا نظام جمهوری اسلامی ایران با سیاست های مردمی خود طی 43 سال گذشته توانسته است عدد این شاخص را به طرز محسوسی کاهش دهد به نحوی که هم اکنون میزان فقر مطلق در ایران حتی از انگلستان و اسپانیا هم کمتر است.[5] (دقت شود که بر اساس تعالیم اقتصادی ایران، تکلیف مردم در کاهش شاخص فقر مطلق و بوسیله شاخص های خمس، زکات، احسان، انفاق و صدقه بیشتر از نقش حکومت است)

می ماند فقر نسبی که همواره وجود دارد. خاصه اینکه گزاره های ذهنی هم در آن بسیار دخیل اند. به این معنی که یک فرد می تواند دارا باشد اما به لحاظ ذهنی احساس فقر نسبی داشته باشد. و این دقیقا همان منفذی است که فرماندهان فتنه قصد ورود از داخل آنرا دارند...

یقینا و همانطور که می بینیم نظام جمهوری اسلامی ایران نیز مثل سایر کشورهای جهان با مشکلاتی اقتصادی مواجه است. اما این مشکلات را بایستی اولا با توجه به میزان در دسترس بودن راه حل ها سنجید. و ثانیا متوجه نیمه پر لیوان هم بود.

بله! ما در ایران با مشکل گرانی بیقاعده مواجه هستیم. اما همزمان شاخص های شهر نشینی که به معنی افزایش توان خرید جامعه ایرانی است هم افزایش داشته اند. ضریب استفاده ایرانی ها از تلفن های هوشمند از بسیاری از کشورهای اروپایی هم بیشتر است. ضریب نفوذ اینترنت، رکوردشکنی فروش فیلم های سینمایی و کنسرت ها، ازدیاد آمارهای سفر و... هم شاخص هایی هستند که باید آنها را در کنار گرانی دید و سپس نتیجه گیری کرد.

مجددا تأکید می شود که گرانی بیقاعده توانسته مردم عزیز ایران را آزار دهد و کسی هم منکر این بلیّه اقتصادی نیست. اما اولا راه حل گرانی که همان نظارت کارای دولت بر بازار است کاملا در دسترس قرار دارد -اگر عزمی برای آن باشد- و ثانیا نتیجه گیری کلان وضعیت معیشت مردم و اقتصاد کشور را بایستی همراه با سایر شاخص ها برقرار کرد.

از طرف دیگر باید دانست که نه امیرالمومنین(ع) دعوتی به فقر دارد و نه حامیان با بصیرت نظام اسلامی کسی را تشویق به فقر می کنند! بلکه مسئله و معضل تفاسیر غلط از نهج البلاغه و سایر تعالیم دینی است.

آن علی(ع) که آقایان او را نماد مبارزه با فقر معرفی می کنند و از بیان تمام گفته های او امتناع دارند؛ در ضمن نکوهش فقر اما این بیان را هم در خطبه 88 نهج البلاغه دارد که"فَإِنَّ اللَّهَ لَمْ یَقْصِمْ جَبَّارِی دَهْرٍ قَطُّ إِلَّا بَعْدَ تَمْهِیلٍ وَ رَخَاءٍ، وَ لَمْ یَجْبُرْ عَظْمَ أَحَدٍ مِنَ الْأُمَمِ إِلَّا بَعْدَ أَزْلٍ وَ بَلَاءٍ، وَ فِی دُونِ مَا اسْتَقْبَلْتُمْ مِنْ عَتْبٍ وَ مَا اسْتَدْبَرْتُمْ مِنْ خَطْبٍ مُعْتَبَرٌ، وَ مَا کُلُّ ذِی قَلْبٍ بِلَبِیبٍ وَ لَا کُلُّ ذِی سَمْعٍ بِسَمِیعٍ وَ لَا کُلُّ [ذِی] نَاظِرٍ بِبَصِیرٍ."

(خداوند هرگز جبّاران دنیا را در هم نشکسته مگر پس از آن که مهلت های لازم و نعمت های فراوان بخشید، و هرگز استخوان شکسته ملّتی را باز سازی نفرمود مگر پس از آزمایش ها و تحمّل مشکلات. مردم در سختی هایی که با آن روبرو هستید و مشکلاتی که پشت سر گذاردید، درس های عبرت فراوان وجود دارد. نه هر که صاحب قلبی است خردمند است، و نه هر دارنده گوشی شنواست، و نه هر دارنده چشمی بیناست. )

اکنون آیا باید به سیاق آقای سروش محلاتی و دوستان ایشان کسی پیدا بشود و در انعزال از عقلانیت بگوید که امیرالمومنین(ع) با تأکید بر لزوم صبر مردم بر مشکلات و سختی ها و استخوان های شکسته؛ تشویق به فقر و تحمل آن داشته است؟!

یقینا چنین نیست و آن علی(ع) عقلانی و آن حاکم بر حق؛ مقاومت را هم در کنار نکوهش فقر بصورت توأمان می ستاید.

و این همان بیت الغزلی است که در نظام جمهوری اسلامی نیز از سوی صاحبان بصیرت نافذ مورد تأکید و ستایش قرار دارد: عزم به صفر رسانیدن فقر مطلق، استشفای ذهنی از بابت فقر نسبی، پیشرفت عمومی اقتصاد و البته لزوم مقاومت ملی در همه حال و در همه شدائد و مشکلات.

گفتنیست، سروش محلاتی اظهارات و سوابق نظری دیگری مثل "حکومت دینی موجب محدودیت علمی می شود، ما شاد نیستیم چون حسین(ع) را محور قرار داده‌ایم، جمهوری اسلامی مشکل عقل دارد و عده زیادی در حوزه به حکومت بدون ولی فقیه فکر می‌کنند"! نیز در کارنامه خود دارد که بایستی اظهارات او پیرامون عبارت "فقیرشهر" را در کنار این اعوجاجات دید و خواند.[6]

 

*** 

 

1_https://www.ilna.news/fa/tiny/news-1221113

2_https://www.ilna.news/fa/tiny/news-1221250

3_ snn.ir/0021w2

4_https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1549096

5_https://www.tasnimnews.com/fa/news/1397/11/22/1944648

6_mshrgh.ir/1187027

ارسال نظرات