۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۵
کد خبر: ۷۰۹۷۲۰
نماینده تهیه کننده نماهنگ سلام فرمانده در قم:

اگر از حاج قاسم نگوییم او از یادها خواهد رفت

اگر از حاج قاسم نگوییم او از یادها خواهد رفت
حجت الاسلام حجامی گفت: سلام فرمانده تاثیرگذار است پس بدخواهان نظام باید موضع بگیرند، بدانید اگر از حاج قاسم نگوییم و برنامه نسازیم این شهید دل ها نیز از یادها خواهد رفت.

اشاره: در دنیای امروز از سرود و نماهنگ برای تاثیر‌گذاری بر امور مختلف استفاده می‌شود؛ به‌طور مثال این امر در زمینه پزشكی به‌عنوان نوعی درمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پزشکان، اقتصاددان ها و حتی سیاسیون از نماهنگ و سرود و تک خوانی ها در تسریع امر شفابخشی، كاهش فشار خون، درمان كودكان بیش‌فعال، بیماری‌های روحی، افسردگی، فروش بیشتر اجناس و همچنین شکل گیری روحیات یک نسل در امور سیاسی و اعتقادی استفاده می کنند.

در کشور ما نیز در دوران دفاع مقدس از سروده ها و مداحی های حاج صادق آهنگران برای تهییج و روحیه دادن به نیروهای انقلابی استفاده می کردند و این یک امر یک کار مطلوب در همه جای دنیا محسوب می شود.

قالب دهی ذهن فرزندان خصوصاً در سنین کودکی بوسیله سرود و نماهنگ به عنوان یک ابزار فرهنگی در دنیا مورد استفاده قرار گرفته است از همین رو خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا در گفت و گویی اختصاصی با نماینده گروه ماح در استان قم به این موضوع پرداخته است.

رسا* لطفاً خودتان را معرفی بفرمایید.

حسین حجامی نماینده گروه سرود جبهه فرهنگی ماح (ملت امام حسین) در قم هستم؛ گروه سرود ماح تقریباً حدود یک سال پیش در عید نوروز 1400 رسماً آغاز به کار کرد و قبل از آن سرودهایی به مناسبت های مختلف تولید کرده بودند تا اینکه به صورت رسمی گروه فرهنگی ماح را تشکیل دادند.

بعد از تشکیل چهار کار به شیوه جدید یعنی مداح محور تولید شد و این چهار اثر در مورد ولادت حضرت زینب (س) با یک گروه متشکل از 20 نفر، اثر دوم متعلق به سالگرد شهیدحاج قاسم سلیمانی تحت عنوان رفیق شهیدم که با 110 نفر تولید شد و بیشتر لوکیشن های این نماهنگ در استان گیلان فیلمبرداری شده بود، این کار در سالگرد حاج قاسم پخش گردید اما به صورت گسترده و فراگیر دیده نشد، سپس تصمیم گرفته شد اثری در موضوع امام عصر (عج) به همراه 313 کودک انجام شود اما شعر و ملودی و آهنگ آماده نبود و در عین حال برای اینکه بتوانند نماهنگ را کامل کنند باید بخش هایی از آن را در مسجد مقدس جمکران فیلمبرداری می کردند.

سلام فرمانده نسل هایی را با خود همراه کرد و تاثیرگذار بود

رسا* از حضور خودتان در گروه بگویید.

حجت الاسلام نعیمی تهیه کننده نماهنگ روزی با من تماس گرفت و به شوخی گفت 500 نفر مهمان دارم و ما هم گفتیم مشکلی نیست بعد از یک مدتی شخص دیگری به نام آقای خان محمدی با آقای نعیمی تماس گرفتند که ما می خواهیم سرود رفیق شهیدم را بازخوانی کنیم و می خواهیم از شما کسب اجازه کنیم، آقای نعیمی از ایشان خواسته بود که 313 نفر را جمع آوری کنند و هر دو کار را یکجا کلید بزنند اما نتوانستند این میزان شرکت کننده را یکجا فراهم کنند لذا با من و همسر بنده که در فعالیت های فرهنگی نقش دارند تماس گرفتند و نهایتاً در یک فراخوان عمومی 313 نفر از بچه های شهر قم گرد هم جمع شدند.

رسا* لباس متحد الشکل را گروه تهیه کرده بود؟ به بچه ها وعده دیده شدن داده بودید؟

خیر، لباس ها را خود خانواده ها فراهم کردند و در یک روز جمعه کار ضبط انجام شد و قول و وعده پخش از صداو سیما هم داده بودند اما امید چندانی به پخش سراسری نداشتیم و فکر می کردیم نهایتاً در حد یک اثر استانی بماند و اولین پخش آن هم از شبکه باران به نمایش درآمد اما آقای فروغی مدیر شبکه سه این نماهنگ را دیده بود و خوششان آمد و قبل از برنامه عصر جدید چند شب پخش شد و سپس شبکه های مختلف آن را به نمایش گذاشتند تا آنجایی که امروز این سرود فراگیر و در همه استان ها همخوانی می شود.

رسا* به نظر می رسد که نماهنگ رفیق شهیدم دومین اثر گروه ماح باشد؟

نه، کار اول بود اما بعد از سلام فرمانده دیده شد و کار دیگری هم در رابطه با سردار حق بین از فاتحین نبل و الزهرا و از همرزمان شهید سلیمانی دارند که تکه هایی از آن با عکس هایی از حاج قاسم در فضای مجازی بیشتر منتشر شده است و کار جدید هم در رابطه با امام رضا و اتصال آن به اربعین و ظهور خواهد بود که در آینده رونمایی خواهد شد.

برنامه همخوانی هم با فرزندان طلاب خارجی قرار بود صورت بگیرد که نهایتاً تصمیم بر این شد تا آن همخوانی متوقف و ان شاء الله در آینده با حضور آن ها نماهنگ بین المللی منتشر شود.

تعداد بازدید : 2

رسا* ارزیابی شما از واژه سلام فرمانده چیست؟

امروز این نام به ادبیات سیاسی راه پیدا کرده است همانگونه ای که زمانی کسی گفته بود ما ژن خوب داریم و این کلمه وارد ادبیات سیاسی شد الان سلام فرمانده هم به گونه ای به فضای سیاسی وارد شده است و بازتاب آن را در شبکه های مختلف و کشورهای مختلف می بینیم تا جایی که نه تنها به بدگویی و تحلیل از این نماهنگ پرداخته بلکه هشتک سلام فرمانده و ابوذر روحی را هم از اینستاگرام حذف کردند و این نشان از موفقیت این نماهنگ انقلابی است.

رسا* بچه ها و گروه ها بعد از اجرا همکاری خواهند داشت؟

به دنبال تشکیل ستادی به عنوان نماینده جبهه فرهنگی ماح در قم هستیم تا با گروه ها و کسانی که در همخوانی و اجرای نماهنگ با ما همکاری داشتند را در این ستاد گرد هم داشته باشیم و در قالب های دیگر نیز برنامه هایی را به سرانجام برسانیم.

تعداد بازدید : 3

رسا* از حال و هوای ضبط در مسجد مقدس جمکران بفرمایید.

وقتی برای اولین بار این شعر را شنیدم گفتم واقعاً این ادبیات را روح القدس بر زبان شاعر جاری کرده است و هر کسی شعر را می شنید در وهله اول احساسی می شد و اشک از چشمانش سرازیر می شد، جالب اینجاست دهه نودی های فوق العاده این نماهنگ را پذیرفته و به آن دل بسته اند، برخی از بچه ها چندین مرتبه در گروه های سرود سلام فرمانده شرکت کرده اند، سلام فرمانده نشان داده که می توانیم با تولیدات مناسب نسل آینده را از هجمه های فضای مجازی بیمه کنیم.

رسا* مطلع شدیم شعر به صورت گروهی تنظیم شده است آیا در بین شعرا نماینده ای از قم هم حضور دارد؟

خیر- آقای روحی، نعیمی و بنی هاشمی با همدیگر مصرع به مصرع، بیت به بیت شعر را تنظیم کردند، لحن و آواها را بیشتر آقای نعیمی تنظیم کردند اگر دقت کرده باشید کنار صدای حاج ابوذر یک زیرصداهای ریزی می آید که صدای حاج آقای نعیمی است.

تعداد بازدید : 2

رسا* چرا سلام فرمانده صدای بدخواهان نظام را در می آورد؟

سلام فرمانده از طبع لطیف انسان دین خواه بر می خیزد و طبیعتاً برجان ها می نشیند وقتی یک بچه هفت، هشت ساله دهه نودی به شما می گوید « سید علی دهه نودی هاشو فراخوانده» خُب مشخص است که باید صدای آن ها گوش فلک را کر کند و به شدت عصبانی باشند.

این نماهنگ باعث شد زحمات و هزینه هایی که در راستای از بین بردن روحیات انقلابی نسل جدید می کردند را از بین ببرد و لذا نباید توقع سکوت داشته باشید، سلام فرمانده تاثیرگذار بود پس بدخواهان نظام باید مقابله می کردند و موضع می گرفتند.

 اگر می خواهیم قهرمانان ملی و دینی ما از یادها نروند و نسل جدید با آن ها اُنس بگیرند باید با زبان روز و البته با مضامین دینی و انقلابی برنامه هایی را تهیه کنیم، یقین بدانید اگر از حاج قاسم نگوییم و برنامه نسازیم این شهید دل ها نیز از یادها خواهد رفت.

رسا* علت استقبال خانواده ها از نماهنگ سلام فرمانده چه می دانید؟

معتقدم خانواده ها دغدغه تربیت دینی فرزندانشان را دارند و برای تربیت دینی سرود یک امر بسیار مهمی است و رهبر انقلاب نیز در سال 95 فرمودند اگر بتوانید سرودی تهیه کنید که بچه ها بتوانند در رفت و آمدشان در راه مدرسه زمزمه کنند کار بزرگی انجام دادید البته مضامینی که در این سرود به کار رفته منحصر در کودکان نیست و بزرگسالان نیز با مضامین سرود همراهی می کنند.

رسا* با تشکر از حضرتعالی که این فرصت را در اختیار ما قرار دادید.

ارسال نظرات