۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰
کد خبر: ۷۱۰۱۷۰

استقبال مناسب مخاطبان از محصولات مرکز تحقیقات کامپیوتری نور

استقبال مناسب مخاطبان از محصولات مرکز تحقیقات کامپیوتری نور
حجت الاسلام والمسلمین بهرامی از استقبال مناسب مخاطبان از محصولات مرکز تحقیقات کامپیوتری نور خبر داد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، در چهارمین روز از برگزاری سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، به همت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی(نور) از نرم‌افزار همراه صحیفه سجادیه در نیم‌طبقه شبستان امام خمینی رحمه الله - سالن سرای اهل قلم رونمایی شد.

این نرم‌افزار با ارائه متن صحیفه کامله سجادیه مشتمل بر ۵۴ دعا از امام زین العابدین علیه السلام به همراه ۱۵ عنوان ترجمه و ۱۶ عنوان شرح و بیش از ۹۲۰۰ موضوع کاربردی، یکی از کامل‌ترین نرم‌افزارهای همراه در این موضوع می‌باشد.

سخنران اول این جلسه، حجت الاسلام بهرامی، رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی بود که وی ضمن بیان تاریخچه تولید و نشر دیجیتال در مرکز نور، فعالیت‌های مرکز به دو دوره تقسیم کرد، در دوره اول به تولید محتوای دیجیتال و در دوره دوم به پژوهش دیجیتال و توسعه آن پرداخته شده است دیجیتالی کردن متون اسلامی و دینی و تبدیل نمودن تعداد معتنابهی از کتب از حالت فیزیکی به دیجیتال از فعالیت‌های مرکز در دوره اول بوده است و بیش از ۸۰،۰۰۰ جلد کتاب که شامل تمام منابع رشته‌های علوم اسلامی به نرم‌افزار تبدیل شده است.

وی با اشاره به مشکلاتی که برای ناشران دیجیتال در تبدیل منابع و کتاب‌ها به نسخه دیجیتال وجود دارد، افزود: نمایشگاه کتاب الزاماً به کتاب کاغذی توجه دارد، اما سهم نشر دیجیتال در این نمایشگاه بسیار محدود است. نهادهای بالادستی بیش از ناشران دیجیتال وظیفه تعریف زیست‌بوم در این حوزه را دارند، امروز مخاطبان ما در حوزه پژوهش های دینی انتظار دارند بسیاری از آثار در قالب نشر دیجیتال عرضه شود، اما نویسندگان و صاحبان آثار مایل به انتشار آثارشان در قالب نشر دیجیتال نیستند، چون احساس می‌کنند حقوقشان با مشکل مواجه خواهد شد به نظر می‌رسد که در این زمینه باید حمایت جدی از طرف دولت به خصوص وزارت فرهنگ و ارشاد انجام گیرد تا مشکلات نویسندگان و ناشران برطرف گردد.

رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، دوره دوم فعالیت مرکز را دوره پرداختن به پژوهش‌ دیجیتال عنوان‌ کرد و گفت: ما در محصولات خود علاوه بر اینکه یک محتوای اسلامی را در قالب یک کتاب عرضه می‌کنیم، سعی می‌کنیم ابزارهای مختلف پژوهشی که نیازهای پژوهشگران را برآورده می‌کنند را نیز در نرم‌افزارهای خود فراهم ‌کنیم. ابزارهای مختلفی که برای بازیابی اطلاعات کاربرد دارند نظیر جستجوهای قوی، برچسب‌گذاری‌های مختلف، هوشمندسازی‌هایی که با استفاده ازهوش مصنوعی، داده‌کاوی، و ظرفیت‌های فناوری به ما کمک می‌کنند در حجم عظیمی از اطلاعات پژوهش‌هایی را انجام دهیم که چه بسا در فضای عادی امکان‌پذیر نیست.

حجت الاسلام بهرامی با اشاره به تولید محصولات نور در بسترهای متنوع مانند رومیزی، وب و همراه از استقبال مخاطبان عمومی (علاوه بر محققین و پژوهشگران) به محصولات نور اشاره کرد و افزود: ما شاهد هستیم که طیفی از مخاطبان عمومی که بیشتر به دنبال تکمیل دینداری خود هستند که اگر قبلاً قرآن می‌خواندند، اگر قبلاً به نهج‌البلاغه مراجعه می‌کردند، می‌خواستند با خواندن یک نسخه دینی عبادت و مناجاتی را انجام دهند، کم کم دارند مخاطب محصولات مرکز می‌شوند و طیف وسیعی از مخاطبان موبایلی ما در واقع دینداری دیجیتالی خود را در این فضا و عرصه دنبال می‌کنند.

سخنران دوم این جلسه حجت الاسلام راشدی‌نیا، معاون پژوهش مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) بود که وی با اشاره به اینکه صحیفه سجادیه ترسیم کننده رابطه انسان زمینی با خدا و عالم ناسوت با ملکوت بوده و محدود به مذهب و دین نیست، افزود: صحیفه یک کتاب جهانی است که ما وظیفه داریم آن را در اختیار تمامی انسان ها قرار دهیم.

وی در ادامه به ویژگی های نسخه اول از نرم افزار همراه صحیفه سجادیه پرداخت و گفت: آنچه که در این نرم‌افزار آمده، در واقع نسخه نخست است که شامل متن ۵۴ دعا از صحیفه سجادیه و افزون بر آن، همه این ۵۴ دعا به صورت صوتی امکان قرائت داشته و در کنار آن ۱۵ ترجمه به زبان فارسی قرار گرفته که ۱۴ ترجمه به نثر و یک ترجمه به نظم است . تعداد ۱۶ شرح که توسط علمای بزرگ اسلامی از قدیمی‌ترین شرح‌ها تا به امروز نوشته شده در این نرم‌افزار قرار گرفته که ۹ شرح به زبان عربی و ۷ شرح به زبان فارسی است.

ارسال نظرات