۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۳
کد خبر: ۷۱۰۳۹۵
رییس دفتر شورای نگهبان در کرمانشاه:

ترجیح منافع ملی بر منافع حزبی امری ضروری است

ترجیح منافع ملی بر منافع حزبی امری ضروری است
کرمانشاه ـ حجت الاسلام مفید گفت: ترجیح منافع ملی بر منافع حزبی و گروهی امری ضروری است و همه ما موظفیم که به مباحث با ترجیح منافع عمومی ورود پیدا کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه، حجت الاسلام محسن مفید امروز در نشست خبری با خبرنگاران، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره امام شهدا و شهدای انقلاب، فرارسیدن سالروز فتح خرمشهر را تهنیت گفت و اظهار داشت: ماه خرداد حوادثی را در خود جای داده که به عنوان نقطه عطف در انقلاب اسلامی و کشور از آنها یاد می شود.

رییس دفتر شورای نگهبان در کرمانشاه افزود: قیام ۱۵ خرداد در دهه ۴۰ یکی از این حوادث پر افتخار بود که نه فقط برای ایران اسلامی بلکه برای جهان اسلام و مستضعفین عالم نقطه عطف رهایی از طواغیت و ستمگران شد.

حجت الاسلام مفید گفت: همچنین سوم خرداد به عنوان یک روز برجسته نه فقط در جنگ تحمیلی بلکه در تاریخ انقلاب اسلامی و آزادگانی که برای دفاع از حریت بشر در مقابل صاحبان زر و زور ایستادگی کردند، نقطه عطف شد.

وی ادامه داد: سوم خرداد ماحصل توجه رزمندگان و امت اسلامی ایران به ضرورت پیروی از رهبری جامعه، وحدت فرماندهی، توجه به همدلی و هم افزایی انرژی هایی که در نیروهای مسلح از جمله سپاه، ارتش و بسیج و همچنین اتکاء آنها به حمایت مردمی و در یک کلام توجه به امدادهای غیبی بود که در سوم خرداد خداوند این فتح الفتوح را نصیب کشور کرد.

حجت‌الاسلام مفید بیان داشت: به طور قطع آثار سوم خرداد همچنان مستدام است و برای همیشه تاریخ بشر و انقلاب اسلامی پرونده ای باز دارد و ما می توانیم از این واقعه حماسه آفرین درس ها و عبرت هایی را برای ساختن آینده کشورمان از آن بهره بگیریم.

وی گفت: اگر امروز توجه به آرمان‌ها و عنایات الهی مد نظر مسئولین ما و مردم باشد از همه گردنه ها از جمله گردنه های معیشتی و اقتصادی علی رغم همه سختی ها به سلامت عبور خواهیم کرد.

رییس دفتر شورای نگهبان در کرمانشاه اظهار داشت: اگر توجه به وحدت فرماندهی و سیاست های کلانی که رهبری جامعه بر اساس وظایفی که قانون اساسی متوجه ایشان کرده است، مد نظر قوای سه گانه و دستگاه‌های مربوطه و همچنین مورد مطالبه مردم از قوای سه گانه قرار بگیرد به طور یقین مشکلاتی را که امروز در حوزه معیشتی با آن مواجه هستیم، وجود نداشت.

وی خاطرنشان کرد: اگر همه جریانات سیاسی، نخبگان علمی و اقشار مختلف در همه شئون هم افزایی داشته باشند و با اتکا به قدرت لایزال الهی پشت سر رهبر این توانایی‌ها را به کار ببریم قطعاً تحقق سوم خردادی دیگر این بار در حوزه مباحث معیشتی برای مردم امری خارج از دسترس نخواهد بود.

حجت الاسلام مفید بیان داشت: امروز همه ما موظف هستیم به این امور توجه داشته باشیم و بدانید علی رغم سختی های فراوان و فشارهای کمرشکن در برخی حوزه ها، افق امیدوارانه و آینده روشنی در انتظار کشور است.

وی ادامه داد: به طور قطع مشکلات امروز سخت تر از مشکلاتی که در طول تاریخ برای این کشور حاصل شده، نیست؛ لذا وظیفه داریم با همدلی، وحدت، اتحاد و نگاه امیدوارانه به افق روشن کشور حرکت کنیم و سمت جلو برویم.

حجت الاسلام محسن مفید اولویت اول در دهه اخیر را مشکلات اقتصادی عنوان کرد و اظهار داشت: بر همین اساس رهبر معظم انقلاب بیش از یک دهه است که نامگذاری سال را با عناوین اقتصادی انتخاب کرده اند و این نشان از اهمیت موضوع دارد.

رییس دفتر شورای نگهبان در کرمانشاه افزود: مباحث اقتصادی ماحصل ۱۰ یا ۴۰ و ۵۰ سال نیست، متاسفانه ما یک اقتصاد بیمار تک محصولی و وابسته به ویژه در حوزه صنعت، کشاورزی، عمرانی و خدماتی از رژیم سابق تحویل گرفتیم.

وی بیان داشت: پس از انقلاب هم به واسطه مشکلاتی همچون عدم توجه به ظرفیت درونی کشور، بازی در پازل بانک جهانی، تحریم و برخی سوء مدیریت‌ها اقتصاد کشور به این حال و روز درآمده است.

حجت الاسلام مفید افزود: ماحصل این امور این بود که ما در اواسط دهه ۶۰ به این موضوع رسیدیم که برای اینکه آینده کشور با مشکلات معیشتی مواجه نشود مباحث اقتصادی نیاز به اصلاحات دارد و اگر آن روز که این ضرورت احساس شد مسئولین وقت این اصلاح را انجام می‌دادند شاید امروز نیاز به این جراحی نداشت.

وی ادامه داد: جراحی در حوزه اقتصادی موضوعی است که امروز همه معترف به این جراحی هستند.

حجت الاسلام‌مفید عنوان کرد: این جراحی در ۷ محور و حوزه باید شکل بگیرد اصلاحات معیشتی و اقتصادی که امروز به مرحله جراحی رسیده است در محورهای یارانه، بهره وری، مالیات، گمرک، بانکداری، ارزش پول ملی، توزیع کالا و خدمات تدوین شده است.

وی ادامه داد: در این حوزه ها ما قوانینی داریم که چندین سال از تصویب این قوانین گذشته اما متاسفانه به دلایلی دولت هایی به این اصلاحات که قانون تبدیل شده بودند، نپرداختند، کار در شرایط فعلی به اینجا رسیده است که باید جراحی را در این حوزه داشته باشیم.

حجت الاسلام مفید گفت: به لحاظ اینکه مردم عموماً در حوزه یارانه ها بیشتر با موضوع اصلاحات و جراحی اقتصادی مواجه هستند آنرا سخت می انگارند، و شاید مسئولین نیز کمتر در حوزه اصلاحات به آن پرداخته اند.

وی خاطر نشان کرد: در حوزه اصلاح نظام بانکی کشور دولت سیزدهم اقداماتی را آغاز کرده و بعضی از آن اقدامات رسانه ای شده است، در حوزه مبحث بهره‌وری، گمرک وارزش پول ملی این اقدامات کلید خورده و اصلاحاتی آغاز شده است و برنامه ای تدوین شده که از تولید تا توزیع را پوشش می دهد.

رییس دفتر شورای نگهبان در کرمانشاه اظهار داشت: مردم باید بدانند امروز دولت این جراحی را در هفت حوزه ضروری آغاز کرده است.

وی گفت: برخی‌ها تعبیر به حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی دارند در حالی که ارز ترجیحی حذف نشده بلکه ۱۷ کالا را از سال ۹۷ توسط دولت قبل ارز ترجیحی دادند که ارز ۱۱ کالا حذف شد و در ۶ کالا ارز ترجیحی باقی ماند که دولت ارز ترجیحی نان و دارو را همچنان حفظ کرده و در ۴ کالا ارز ترجیحی را نه اینکه حذف کند بلکه نحوه پرداخت آن را تغییر داده است یعنی بجای اینکه به عنوان سوبسید و یارانه به کالاها اختصاص دهد آنرا به مصرف کننده اختصاص داده است.

حجت الاسلام مفید خاطرنشان کرد: بنابراین حذف ارز را از این ۴ کالا شاهد نیستیم بلکه ارز ترجیحی تبدیل به یارانه نقدی شده که به مردم پرداخت می‌شود.

وی افزود: به واسطه نظر کارشناسان امر استمرار وضعیت موجود به هیچ وجه ممکن نبود و آینده استمرار وضعیت موجود به مراتب دردناک تر از شرایطی است که ما امروز با آن مواجه هستیم.

حجت الاسلام مفید ادامه داد: رشد پایه پولی کشور و ایجاد تورم اولین موضوعی است که کارشناسان امر را در خصوص ارز ترجیحی نگران کرده بود، از سال ۹۷ که ارز ۴۲۰۰ تومانی تصویب شد تا قبل از عملیات جراحی تورم حاصل از عدم مدیریت این موضوع چگونه بوده است.

وی گفت: افزایش قیمت کالاهای مصرفی از دیگر مشکلات ارز ترجیحی بود که متاسفانه در طول ۳ سال ۲۹۳ درصد افزایش قیمت را شاهد بودیم که ضربه ای سهمگین به تولید کشور وارد کرد.

حجت الاسلام مفید خاطرنشان کرد: با ورود کالاهای اساسی به واسطه همین مقدار ارز ترجیحی ۳۰ تا ۴۰ درصد به هدف می نشست و ۶۰ تا ۷۰ درصد آن تبدیل به رانت عظیمی برای دلالان، سودجویان و قاچاقچیان می شد و همین امر به تولید ضربه وارد کرد و سرمایه گذار انگیزه ای برای سرمایه گذاری جهت تولید نداشت.

وی اظهار داشت: پول ها به جای تولید به سمت خودرو، بنگاه داری، مسکن و ... رفت که همه اینها عامل اصلی مشکلات‌ امروز است.

رییس دفتر شورای نگهبان در کرمانشاه به الزاماتی برای توفیق جراحی اقتصادی اشاره کرد و گفت: اولین الزام عظم ملی و وحدت همگانی در حمایت از اهداف عمل جراحی اقتصادی است.

وی بیان داشت: ایجاد جو ناامیدی، فضای سیاه نزد افکار عمومی و اقدامات تخریبی هیچکدام امروز به نفع نظام، مردم و جامعه نیست و هر کس با هر عنوان اقدام تخریبی داشته باشد قطعاً در خلاف منفعت عامه حرکت می کند.

حجت الاسلام مفید ادامه داد: داشتن پیوست رسانه‌ای برای اغنا سازی افکار عمومی از دیگر الزامات مهم است که باید مسئولین به آن اهتمام ویژه داشته باشند.

وی گفت: مسئولین نیز باید سیاست‌های حمایتی در ۳ بخش تولید، توزیع و مصرف را مد نظر داشته باشند و آن را عملیاتی کنند.

رییس دفتر شورای نگهبان در کرمانشاه اظهار داشت: همچنین در طول اجرای طرح باید ارتباط با کارشناسان موافق و مخالف قطع نشود و نقاط ضعف و قوت را ببینند و برای تنویر افکار عمومی آنها را مطرح کنند.

وی بیان داشت: امروز ترجیح منافع ملی بر منافع حزبی و گروهی امری ضروری است و همه ما با هر تفکر، اندیشه و جناح بندی سیاسی موظفیم که به مباحث با ترجیح منافع عمومی ورود پیدا کنیم.

حجت الاسلام مفید افزود: به هیچ وجه پدیرفته نیست که کنشگران جامعه اعم از علمی، فرهنگی، سیاسی و... به این وظیفه خطیر نپردازند و لو اینکه نگاه منتقدانه داشته باشند./1400/

ارسال نظرات