۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۹
کد خبر: ۷۱۰۴۸۵
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:

بصیرت مرحله ای بالاتر از اطاعت پذیری است

بصیرت مرحله ای بالاتر از اطاعت پذیری است
استاد حوزه با بیان اینکه بصیرت مرحله ای بالاتر از اطاعت پذیری است، گفت: به دلیل پیچیدگی دین و ذات توجیه گر انسان تبیین در جامعه امری ضروری است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان سه شنبه شب در سلسله جلسات جهاد تبیین که در حرم حضرت معصومه (س) برگزار می شود با اشاره به آیه فلینظر الی طعامه گفت: از معصوم (ع) روایت شده است که انسان باید ببیند چه چیزی را می خورد.

وی افزود: در هنگام خرید یک کالا به بروشور آن نگاه می اندازیم و اطلاعات کافی را بدست می آوریم، همه ما به نوعی مصرف کننده تبلیغات در بسترهای مختلف فضای مجازی و حقیقی هستیم و لذا نیازمند فراگیری اصول تبلیغات و عملیات روانی هستیم و به عنوان دریافت کنندگان و منتشر کنندگان اخبار و اطلاعات، باید از یک سلسله اصول مهم جهاد تبیین با خبر باشیم و تبیین در اینجا حکم همان بروشور کالا را دارد.

استاد حوزه و دانشگاه دین را به دلیل پیچیدگی اش نیازمند تبیین دانست و عنوان کرد: پیچدگی‌های دین ایجاب می‌کند تا در مقام اجرا از تشخیص برخوردار باشیم و در مقام تشخیص مصداق این افراد هستند که باید تکلیف خود را ناظر به افزایش اطلاعات کشف کنند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به اینکه دینداری همانند خرید یک کالا نیست، ابراز کرد: دینداری کار هوشمندانه ای است و بر همین اساس به علم و فرقان و بصیرت نیاز دارد و به دلیل پیچیده بودن دین خداوند از هر کسی انتظارات متفاوتی دارد.

وی با بیان اینکه آیات محکم و متشابه قرآن نیاز به تبیین دارد، اظهار کرد: مفهوم عقل و تدبر در آیات قرآن کریم، نشان دهنده پیچیدگی دین داری است، خداوند نیز در قرآن به پیامبر می فرماید تعلیم قرآن کافی نیست بلکه باید به بندگان خدا حکمت بیاموزد و این حکمت همان تبیین و آگاهی است.

سخنران حرم حضرت معصومه با تاکید بر قدرت تشخیص افراد و حساس بودن میدان سیاست و عرصه های اجتماعی تصریح کرد: در جریان نهضت مشروطه برخی از بزرگان دین دچار تشخیص اشتباه شدند و شیخ فضل الله نوری به همین مطلب اعتراض و واکنش نشان داد.

وی اطاعت را اوج ولایتمداری ندانست بلکه بصیرت را مرحله ای بالاتر از اطاعت پذیری برشمرد و خاطرنشان کرد: شب عاشورا امام بیعت را از یارانش برداشت و سفارش به ترک صحنه کردند اما عده ای به دلیل بصیرت در کنار امام زمانشان ماندند، شرایط امروز جامعه ما نیز شبیه عاشورا است.

حجت الاسلام والمسلمین اولین دلیل جهاد تبیین را پیچیدگی مسائل عنوان کرد و ادامه داد: جامعه نیاز به بصیرت دارد و بصیرت تبیین می خواهد و پیچیدگی جزئی از جهاد تبیین است که دشمنان دین از این پیچیدگی مسائل نهایت استفاده را می برند.

استاد حوزه و دانشگاه دومین دلیل جهاد تبیین را پیچیدگی انسان دانست و تصریح کرد: انسان موجود پیچیده‌ای است که مکر و توجیه گری با آن همراه است؛ حتی جامعه انسانی هم گاهی روحیاتی پیدا می کند که ضرورت تبیین را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به آیه 10 سوره شمس گفت: انسان یا خودش را تزکیه می کند و یا اشتباهاتش را توجیه خواهد کرد و از آنجایی که انسان توجیه گر خوبی است تبیین در جامعه امری ضروری و اجتناب ناپذیر می شود.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان حضرت زهرا (س) را بزرگترین جهادگر برشمرد و خاطرنشان کرد: برخی از رسانه ها با تیترزدن های باطل مخاطبان زیادی را به سوی خود جلب می کنند چرا که انسان ذاتاً تمایل زیلادی به سمت سخنان باطل دارد در جامعه پس از رحلت پیامبر نیز عده ای با سخنان باطل مردمی را به سوی خود فراخواندند و هدف ترسیم شده از سوی پیامبر را به انحراف کشاندند اما زهرای مرضیه (س) با تمام قوا و با همۀ هستی خود به جهاد تبیین پرداختند.

ارسال نظرات