۰۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۹
کد خبر: ۷۱۰۶۱۹
امام جمعه اردکان:

طلاب با وجود مشکلات معیشتی تمام تلاش خود را در مسیر تبلیغ به کار می گیرند

طلاب با وجود مشکلات معیشتی تمام تلاش خود را در مسیر تبلیغ به کار می گیرند
امام جمعه اردکان گفت: طلبگی در این دوران جهادی بزرگی است؛ باید در این مسیر به معنای واقعی کلمه عالم بوده و وجود خود را برای اسلام و دین و مردم نافع نماییم.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید اسماعیل شاکری، در جمع طلاب و فضلای اردکانی حوزه علمیه قم، ضمن اشاره به فراز‌هایی از آیات الهی به آیه شریفه «.. وَقُلْ رَبِّ زِدْنِی عِلْمًا» از آیه ۱۱۴ سوره طه اشاره کرد و گفت: هیچ نعمتی برتر از نعمت علم نیست. اگر ما طلاب و روحانیون عظمت حضور در صحنه تحصیل معارف الهی را درک کنیم، دائم السجود درگاه الهی خواهیم بود.

وی با تاکید بر این که باید قلبا، زبانا و عملا باید شکرگزار حضور در مسیر نعمت الهی کسب علم دینی باشیم، خاطرنشان کرد: در گستره تاریخ، بیشترین هجمه‌ها، اتهامات و تمسخر‌ها نسبت به پیامبران الهی روا داشته می‌شد، یکی از تسلا‌هایی که خداوند متعال مکرر در قرآن کریم به پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) می‌دهند، ذکر سرگذشت پیامبران الهی و اتهاماتی بود که مردم نسبت به انبیای الهی روا می‌داشتند.

سخنران این مراسم ضمن اشاره به حدیث «اَلعُلَماءُ وَرَثَةُ الاَنبیاء»، با بیان این که در معرض هجمه و اتهام قرار گرفتن طلاب، از نشانه‌ها و الزامات نقش آفرینی در مسیر انبیای الهی است، خاطرنشان کرد: شکر عملی این است که سلامتی، استعداد، زمان و عمر خود را در مسیر علم آموزی صرف نموده و در کنار تحصیل به امر تدریس و تبلیغ و ترویج معارف دینی اهتمام جدی تری داشته باشد.

حجت الاسلام شاکری با تاکید بر این که در این زمانه، دین مردم آماج شدیدترین هجمه‌ها از سوی دشمنان الهی است، اظهار داشت: برخورد، رفتار و سخن طلاب با مردم باید به گونه‌ای باشد که زمانی که مردم از محضر طلاب مرخص می‌شوند، ایمانشان افزایش پیدا کرده باشد.

امام جمعه اردکان حلم را از ضروری‌ترین صفات علما دانست و با بیان این که جمع علم و حلم بسیار برکت آفرین خواهد بود، یادآور شد: «اَللّهُمَّ انْفَعْنا بِالْعِلْمِ وَزَیِّنّا بِالْحِلْمِ وَجَمِّلْنا»؛ اگر برخورد و مواجهه برترین عالم همراه با حلم و بردباری نباشد، هیچ ثمره و برکتی نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: مردم در این دوران تحت تاثیر حملات و هجمه‌هایی هستند که ارزش کار طلاب و مبلغان معارف الهی را بالا می‌برد؛ به جرأت می‌توان گفت، طلبگی در این دوران جهادی بزرگی است. تمام اجر و ثوابی که ما طلاب قرار است اخذ نماییم، از برکت حضور در جمع مردم و روشنگری دین الهی است. باید در این مسیر به معنای واقعی کلمه عالم بوده، وجود خود را برای اسلام و دین و مردم نافع نماییم.

حجت الاسلام شاکری ضمن اشاره به روایات اسلامی، گره گشایی از کار مردم و خدمت به خلق خدا، را بعد از انجام فرائیض و واجبات از والاترین اعمال دانست و خاطرنشان کرد: ثواب هر قدمی که در مسیر گره گشایی از کار مومنین برداشته شود، بیشتر از ثواب حج قبول با همه مناسک آن است.

وی تعلیم، تزکیه و تذکر را از برجسته‌ترین رسالات انبیای الهی توصیف کرد و یادآور شد: در عین طغیان مشکلات اقتصادی و افزایش دغدغه‌های معیشتی طلاب، این عزیزان همچنان بر عهدی که با ذات اقدس الهی بسته‌اند پایبند بوده، تمام تلاش خود را در مسیر تبلیغ و تبیین معارف الهی به کار خواهند بست.

امام جمعه اردکان با بیان این که علمای اسلام، سختی‌های فراوانی را در زندگی خود دیده‌اند، خاطرنشان کرد: شیرینی فعالیت در مسیر رضایت الهی، التیام بخش مشکلات و دغدغه‌های مسیر طلبگی دین الهی است.

حجت الاسلام شاکری در بخش پایانی سخنان خود ضمن اشاره به روایتی از امیرالمومنین علی علیه السلام با بیان این که اعمال صالح آدمی از برجسته‌ترین وسیله‌های نجات اوست، خاطرنشان کرد: اگر کاری را برای خداوند متعال انجام دهیم، این اعمال در بزرنگاه‌ها و شرایط سخت نجات بخش آدمی خواهد بود.

گفتنی است؛ در بخش پایانی این نشست امام جمعه اردکان به سوالات طلاب و فضلای اردکانی حوزه علمیه قم، در رابطه با اوضاع دینی و فرهنگی شهرستان پاسخ‌هایی را ارائه کرد.

حجت الاسلام عابدی نماینده طلاب و فضلای اردکان نیز در بخش دیگری از این جلسه ضمن تقدیر از حضور طلاب و فرهیختگان شهرستان، طرح حمایت‌های علمی از طلاب و جمع آوری تالیفات مولفین اردکانی مقیم حوزه علمیه قم را از جدیدترین گام‌های مجمع نمایندگان توصیف کرد و اذعان داشت: حمایت از مقاله نویسی طلاب پژوهش‌گر از جمله رویکرد‌های جدید، برای فعال‌سازی ظرفیت‌های این عزیزان است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گزارشی از آئین نامه حمایت از تالیفات حوزویان و ضوابط پیرامونی آن ارائه کرد.

مروتی، از طلاب اردکانی حوزه علمیه قم نیز درابتدای این جلسه ضمن ارائه گزارشی از رویکرد‌های اقتصادی کشور، به موضوع ارز و جهش‌های قیمتی در روز‌های اخیر اشاره کرد و اذعان داشت: تورم مهمترین علتی است که تحت تاثیر کسری بودجه، ناترازی بانک‌ها و سیستم بانکی مشکلاتی را برای کشور ایجاد می‌کند.

وی در ادامه به رویکرد‌های مختلف کنترل قیمت‌ها در دولت‌های مختلف اشاره کرد و اذعان داشت: ایجاد رانت، کاهش بهره وری در عرصه تولید، شکل گیری تورم‌های بانک محور، تقویت شکاف‌های طبقاتی، اوج گیری قاچاق کالا و ... از برجسته‌ترین مفاسد برخی رویکرد‌های اعمالی در نحوه تخصیص یارائه است.

این طلبه اردکانی با اشاره به این که جنگ اوکراین تقاضای جهانی برای خرید گندم را در جهان افزایش داده است، ابراز داشت: اکنون که گندم از سال گذشته تاکنون با رشد بسیار عجیبی مواجه بوده، دولت برای حفظ امنیت غذایی مردم و مقابله با قاچاق، فساد و رانت در این عرصه، رویکرد جدیدی را در پیش گرفته است.

مروتی انگیزه بخشی افزایش بهره‌وری از فرایند تولید تا عرضه را از دیگر اثرات طرح جدید دولت آیت الله رئیسی دانست و یادآور شد: در رویکرد جدید برای مقابله با رانت‌ها و فسادها، ارز یارانه‌ای به انتهای زنجیره یعنی مصرف کنندگان ارائه می‌گردد.

گفتنی است، در بخش پایانی این جلسه با اهدای لوح یادبود از ۲۱ نفر از مؤلفان برتر اردکانی مقیم حوزه علمیه قم تقدیر شد.

ارسال نظرات