۰۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۸
کد خبر: ۷۱۰۶۳۹
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان تبیین کرد؛

محبت بهتر است یا قانون؟

محبت بهتر است یا قانون؟
اصفهان - استاد حوزه با اشاره به اینکه محبت ظلم را ریشه کن می‌کند، گفت: در جامعه‌ای که همه با هم با محبت زندگی می‌کند کسی جرأت ظلم و ستم و تعدی به یکدیگر را ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان صبح  امروز جمعه در مراسم عزاداری امام صادق(ع) و دعای ندبه که در آستان مقدس علی باقر(ع) در مشهد اردهال کاشان برگزار شد، به دلائل کمبود محبت اشاره کرد و گفت: علت کمبود محبت این است که ما خود را مشغول کار‌های خوب دیگر کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه ما بیشتر از اینکه نیاز به قانون داشته باشیم باید با محبت زندگی کنیم، افزود: قانون امر ضروری است، اما قانون با همه خوبی‌هایی که دارد، اگر کسی زندگی خود را محدود به قانون کند زندگی زیبا و خلاقانه نخواهد داشت.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: امام صادق(ع) برای جامعه سازی می‌فرماید به مساکین و فقرا رسیدگی کنید، چرا که خداوند هر قومی که فقرا را رها کند عذاب می‌کند و یکی از حقوق فقرای نسبت به مومنین  این است که فقرا را دوست داشته باشند.

استاد حوزه به دلائل سفارش به محبت کردن اشاره کرد و گفت: اگر قوه قضائیه به وظایف قانونی خود عمل کند، اجرای قانون با وجود اینکه لازم است اما سبب رسیدن به اوج سعادت نمی‌شود، چرا که آنچه سبب می‌شود کسی ظلم نکند و بی پناهی را رها نکند محبت است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با طرح این سوال که محبت بهتر است یا قانون، تصریح کرد: امروز به واسطه زندگی قانونی از زندگی پرمحبت فرار می کنیم.

استاد حوزه و دانشگاه از محبت به اهل بیت(ع) به عنوان قدرت بازوی امام زمان (عج) نام برد و گفت: امام زمان (عج) بعد از ظهور با قدرت محبت اصحاب خود عدل را در جهان برقرار می‌کند و این قدرت امام زمان (عج) از قانون نیست از قدرت محبت اصحاب او است.


به دعای ندبه رونق بدهید

وی به لزوم ضروت محبت به اهل بیت(ع) اشاره و بر رونق دعا‌های ندبه تأکید کرد و افزود: دعای ندبه واجب و قانونی و شرعی نیست، اما این محبت است که خواندن دعای ندبه را بر ما واجب می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: کسانی که قانون مدار هستند به دلیل پایبندی به قانون نباید مغرور شوند، چون زندگی آن‌ها حداقلی است و تأثیری برجامعه ندارد.

وی با اشاره به اینکه محبت ظلم را ریشه کن می‌کند و در جامعه‌ای که همه با هم با محبت زندگی می‌کند کسی جرأت ظلم و ستم ندارد، افزود: در جامعه‌ای که پلیس زیاد باشد جسارت ظالم بیشتر از جامعه‌ای است که همه با هم با محبت زندگی می‌کنند.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: در «استعمار فرا نو» امروز دزدترین و ظالم‌ترین جنایتکاران دنیا که جهان را اداره می‌کنند به این نتیجه رسیده اند که از طریق قانون و ضابطه به جهان ظلم کنند و زیر چتر قوانین ملت‌ها را چپاول می‌کنند.

وی با بیان اینکه در فرهنگ منحط غرب آنچه بیشتر از محبت تقویت می‌شود قانونمندی است و به جای شهروندان با محبت، شهروندان جامعه مدنی قانونمدار هستند، تصریح کرد: قانون خوب است و بدون قانون نمی‌توان زندگی کرد و قانون نیز مانند استخوان برای بدن و اسکلت برای ساختمان لازم است، اما صرف داشتن اسکلت برای ساختمان و استخوان برای انسان زندگی غیرممکن است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان برجدی گرفتن محبت تأکید کرد و با اشاره به اینکه با محبت نباید تعارفی برخورد کرد، ابراز داشت: اهل بیت (ع) منشأ محبت و مروج محبت هستند.

وی افزود: تنها قانونمدار بودن و اهل ظلم و ستم نبودن برای ظهور کافی نیست و نیاز به داشتن محبت است، از این رو علاوه براجرای قوانین نیاز به گذشت و محبت است.

به گفته وی با وجود اینکه جامعه ایران اسلامی ایران جامعه با محبتی است و یکدیگر را به محبت کردن تشویق می‌کنند، اما محبت جدی گرفته نمی‌شود و در کنار زندگی حداقلی قانونی، زندگی حداکثری با محبت لازم و ضروری است.

وی ادامه داد: اگر زندگی با محبت ضروری است اما آن را قانونی نکردند برای این است که اگر هر موضوعی قانونی شود زندگی کردن سخت و طاقت فرسا خواهد شد و آزادی از انسان سلب خواهد شد، همانگونه که اگر حضور در مجلس عزای امام صادق (ع) قانونی بود دستاوردی نداشت.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: ثواب زیارت کربلا از حج بیشتر است، اما قانون شرع حج را برای افراد مستطیع واجب می‌کند و این در حالی است که زیارت کربلا واجب نیست و کسی که به زیارت کربلا نرود مجازات نمی‌شود، اما در پایین‌ترین طبقه بهشت جای خواهد داشت.

وی افزود: جامعه قانونمند و ضابطه‌مند اگر بی محبت باشد به سعادت نخواهد رسید و شایستگی سروری امام زمان (عج) را نخواهد داشت و با مشکلات زیادی خواهد داشت.

اهل بیت(ع) الگوی محبت هستند

به گفته وی تربیت شدن برای قانونمند شدن یک دوره تربیتی و یک هدف ارزشمند است، اما جامعه‌ای را می‌توان قانونمند تربیت کرد که در آن محبت باشد، از این رو قانون اسیر محبت است و شلاق برای قانون زیاد تأثیرگذار نیست.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: به سفارش امام صادق(ع) مردم در تجمعات و مساجد زندگی با محبت را نسبت به یکدیگر تمرین کنند، چرا که مومنین باید مساکین دوست داشته باشند و به آن‌ها محبت کنند تا احساس حقارت نکنند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان قدرت محبت را بالاترین قدرت دانست و گفت: با محبت زندگی کردن سخت است و برای اینکه با محبت زندگی کنید باید ازخودخواهی دور شوید.

وی با اشاره به اینکه اهل بیت(ع) الگوی محبت هستند، توجه حداقل‌های دین را ضروری دانست و افزود: نگاه ما باید به افق باشد و دعای ندبه به ما افق را نشان می‌دهد.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه از زیارت اهل بیت(ع) از کربلای معلی، نجف اشرف و بقیع تا امامزادگاه عظیم الشأن درس محبت می‌گیریم و با محبت زیارت می‌کنیم، اظهار داشت: روز شهادت امام صادق(ع) هیچ جایی بهتر از زیارت برادرش، علی ابن باقر (ع) در مشهد اردهال کاشان نیست.

به گفته وی علی ابن باقر(ع) با دعوت مردم کاشان به مشهد اردهال آمد مانند و جد بزرگوارش امام حسین به شهادت رسید و این بزرگترین میراث منطقه فرهنگی کاشان است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به اینکه امامزاده علی ابن باقر(ع) در مشهد اردهال کاشان غریب مانده و درست معرفی نشده است، افزود: امامزاده سلطانعلی ابن امام محمد باقر(ع) که به دعوت مردم کاشان به ایران آمد تاریخ تشیع ایران و هویت، شناسنامه شیعه و سند عزاداری مردم ایران است./۱۳۰۷/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات