۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۰
کد خبر: ۷۱۰۸۰۵

تاکید شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اعمال مصوبات در کنکور ۱۴۰۲

تاکید شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اعمال مصوبات در کنکور ۱۴۰۲
رییس سازمان سنجش آموزش کشور، گفت: از شورای سنجش و پذیرش دانشجو و همه مبادی ذیربط خواستیم تا نیمه دوم خرداد ماه سیاست‌های برگزاری کنکور سراسری سال آینده را به سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کنند.
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از  جام جم آنلاین، عبدالرسول پورعباس درباره نحوه برگزاری کنکور در سال آینده بر اساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی یا قانون مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: بنده به عنوان مجری، سیاستگذار نیستم و فقط اجرای آزمون بر عهده سازمان سنجش آموزش کشور است. برای برگزاری آزمون همه چیز باید شفاف، روشن و دقیق باشد و سازمان سنجش با، اما و اگر کار نمی‌کند.

وی درباره روند اعمال قانون در کنکور سال آینده، خاطرنشان کرد: طبق روال، سازمان سنجش آموزش کشور یک سال قبل از برگزاری کنکور باید شرایط و وضعیت را اعلام کند؛ بنابراین از شورای سنجش و پذیرش دانشجو و همه مبادی ذیربط خواستیم تا نیمه دوم خرداد ماه سیاست‌ها را برای کنکور سراسری سال آینده به سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کنند.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور ادامه داد: اگر قرار بر اعمال قانون مجلس شورای اسلامی در کنکور سال آینده باشد که همه چیز روشن است و کنکور ۱۴۰۲ مانند کنکور ۱۴۰۱ برگزار می‌شود. اگر بر مبنای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، کنکور ۱۴۰۲ اجرا شود که یک اصلاحیه باید از سوی رییس جمهور در قالب ابلاغیه دریافت کنیم. این اصلاحیه در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد، اما هنوز ابلاغ نشده است.

پورعباس با بیان اینکه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بدون اصلاحیه رییس جمهور، امکان اجرایی شدن ندارد، گفت: ملاک قرار دادن هر کدام از این موارد (قانون مجلس شورای اسلامی یا مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی) باید تا نیمه دوم خردادماه مشخص و به سازمان سنجش آموزش کشور اعلام شود.

سهمیه‌ها بی‌تغییر ماند

معاون وزیر علوم درباره اعمال سهمیه‌ها در کنکور سال آینده، توضیح داد: اعمال تغییرات در سهمیه‌ها به کنکور سال آینده نمی‌رسد و سهمیه‌ها در این آزمون مانند کنکور امسال اجرایی می‌شود. سهمیه‌ها اگر قرار باشد اجرایی شود، به آزمون سال ۱۴۰۳ می‌رسد.

منصور کبگانیان، قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشتر در خصوص اعمال مصوبات این شورا در کنکور سال آینده اعلام کرده بود که مصوبات این شورا لازم الاجرا است و برنامه‌های کنکور بر اساس این مصوبات باید برنامه ریزی شود.

تاکید شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اعمال مصوبات در کنکور ۱۴۰۲

همچنین سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفته بود که تلاش علمی سال‌های دهم، یازدهم و دوازدهم دوران دبیرستان در کنکور تاثیر قطعی پیدا می‌کند و مصوبات مربوط به تغییرات کنکور از سال ۱۴۰۲ قطعی است. اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی متفق‌القول تاکید داشتند هیچ‌گونه تعارضی بین مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص مصوبه سیاست‌های سنجش و پذیرش با مصوبه مجلس شورای اسلامی وجود ندارد؛ بنابراین این دو مصوبه مکمل یکدیگرند.

عاملی همچنین اعلام کرده بود در جلسه ۸۵۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی که بهمن ماه سال گذشته برگزار شد، اصلاحی روی سندِ دخالت سال یازدهم و دهم صورت گرفت که در دستور قبلی شورای عالی انقلاب فرهنگی، محاسبه این سه سال وجود داشت؛ همچنین در قانون مجلس شورای اسلامی هم این سه سال محاسبه شده است، اما به دلایلی در آن دوره به توافق نرسیدند.

به گفته دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، بر مبنای این مصوبه، معدل سال دوازدهم و اعمال آن در سال ۱۴۰۲، معدل سال یازدهم در سال ۱۴۰۳ و معدل سال دهم در سال ۱۴۰۴ تاثیر قطعی خواهد داشت. بر اساس این مصوبه، سهم ۶۰ درصد ارزیابی توانایی داوطلبان کنکور به دوره تحصیلی دبیرستان منتقل می‌شود و فقط در چهار ساعت کنکور، سرنوشت دانش‌آموزان تعیین نخواهد شد.

به گزارش ایرنا، مصوبه سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی، پنجم مردادماه سال گذشته از سوی رییس‌جمهور وقت برای اجرا ابلاغ شد. در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی که شاید از سال ۱۴۰۲ به اجرا درآید، نمره کل آزمون اختصاصی و میانگین وزنی نمرات تراز شده دروس تخصصی در هر گروه­ آزمایشی است. از این رو، کنکور برای پذیرش در سال تحصیلی ۱۴۰۲ و بعد از آن در هر سال، ۲ بار برگزار می‌شود. نتیجه این آزمون، حداکثر برای ۲ سال و فقط برای همان گروه آزمایشیِ متقاضی، معتبر است.
 
ارسال نظرات