۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۴
کد خبر: ۷۰۹۳۰۰

رشته علوم ارتباطات در دانشگاه تهران و علامه طباطبایی

رشته علوم ارتباطات در دانشگاه تهران و علامه طباطبایی
دکتر شاه قاسمی نسبت به پذیرش دانشجوی سایر دانشگاه ها در دکتری ارتباطات دانشگاه تهران بیان کرد:این گونه نیست که فقط از دانشجویان ارشد دانشگاه تهران پذیرش کنیم برای نمونه در سال گذشته نفر اول پذیرفته شده در دانشگاه تهران از دانشگاه آزاد اسلامی بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نخستین گفت و گو از سری دوم مجموعه سیر تا پیاز شنبه شب 27 فرودین ماه با حضور دکتر احسان شاه قاسمی و دکتر زرین زردار برگزار شد.

سعید قنبری دانشجوی دکتری مدیریت رسانه و مجری این سری از گفت و گوها در ابتدا توضیحی نسبت به مجموعه محتوای تولید شده برای داوطلبان دکتری رشته ارتباطات و مدیریت رسانه در رسانیوم ارائه داد.

دکتر زردار مدیر گروه مطالعات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی ضمن قدرانی از فعالیت های رسانیوم، در ابتدا به سابقه این رشته اشاره کرد و گفت: سابقه ارتباطات به سال 1345 باز می گردد که مدرسه عالی مطبوعات و روابط عمومی با چهار رشته : روزنامه نگار، روابط عمومی، تبلیغات و بازاریابی و مترجمی فعالیت می کرد و در سال 1350 تحت عنوان دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی فعالیت خود را شروع کردند.

اما بعد از انقلاب مدتی این فعالیت متوقف شد و در نهایت در سال 1360 در زیر مجموعه دانشگاه علامه طباطبایی فعالیت خود را از سر گرفت که به صورت دانشکده علوم سیاسی و علوم اجتماعی بود و بعد از مدتی علوم سیاسی جدا شد و رشته ارتباطات به صورت یک رشته باقی ماند.

پس از تلاش ها در نهایت در سال 1394 دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی در دانشگاه علامه طباطبایی شکل گرفت؛ اما قدمت دکتری در این دانشگاه به دهه 70 باز می گردد؛ بنابراین دانشگاه علامه طباطبایی دارای تجربه غنی در حوزه ارتباطات است که سرمایه محسوب می شود و دانشجویان دکتری با کسانی همنشین می شوند که پیشگامان ارتباطات بودند.

دکتر احسان شاه قاسمی عضو گروه علوم اجتماعی دانشگاه تهران، رشته ارتباطات را در دانشگاه تهران رشته جدید خواند و گفت: این رشته از دل جامعه شناسی در این دانشگاه درآمد و در سال 84 رشته مطالعات رسانه راه اندازی شد که در سال 86 پذیرش دکتری ارتباطات را آغاز کرد و در نهایت در سال 1398 کلیه طرح ها را بازطراحی کردیم.

دکتر زردار با بیان این که تفاوتی بین دو دانشگاه علامه طباطبایی و تهران وجود ندارد، گفت: ملاک در پذیرش دانشجوی دکتری این است که فرد داوطلب یکی از دو مسیر پژوهشگر یا استادی را برای خود انتخاب کرده باشد، زیرا در دکتری چیز جز سختی عایدی نمی شود، بنابراین برخی که تنها به خاطر منزلت اجتماعی به این دوره می خواهند ورود کنند و کنجکاوی ندارند مورد قبول ما نیستند.

دکتر شاه قاسمی در بیان تفاوت بین دو این دانشگاه عنوان کرد:رویکرد دانشگاه تهران به رشته ارتباطات، علوم جامعه شناختی است اما در دانشگاه علامه رویکرد روزنامه نگاری وجود دارد، همچنین ارتباطات در دانشگاه علامه به صورت دانشکده است و دارای پیشینه است اما ما رشته هستیم و در نهایت تفاوت دیگر در رویکرد میان فردی دو دانشگاه است که در دانشگاه علامه طباطبایی روابط بین فردی اساتید با دانشجویان به این صورت است که خوش اخلاق هستند و ارتباط بیشتری دارند اما در دانشگاه تهران به خاطر برنامه سفت و سخت تری که وجود دارد رابطه بالا به پایین بیشتر است.

سعید قنبری در ادامه به سوالی که برای بسیاری از دانشجویان مطرح است، اشاره کرد و گفت: نگاهی وجود دارد که این دو دانشگاه برای پذیرش دانشجوی دکتری بیشتر از دانشجویان مقطع ارشد خود می گیرند.

دکتر زردار در پاسخ به این پرسش بیان کرد: لزوما این فضا حاکم نیست اما ممکن است این آشنایی به نفع یا ضرر دانشجویان تمام شود، برای نمونه استادی که در مقطع ارشد شاهد این بوده است که دانشجو زیاد فعال نبوده است، قطعا این مورد تاثیر دارد.

دکتر شاه قاسمی رویکرد کنونی دانشگاه تهران را نسبت به گذشته متفاوت عنوان کرد و گفت: این سوال را اگر 15 سال پیش می پرسیدید پاسخ دیگری می دادم اما اکنون این گونه نیست هرچند نمی توان تاثیر شناخت را انکار کرد اما برای نمونه در سال گذشته نفر اول پذیرفته شده در دانشگاه تهران از دانشگاه آزاد اسلامی بود.

دکتر زردار نسبت به فضای حاکم و نکات لازم در هنگام مصاحبه دکتری بیان کرد: داوطلب نباید خودش رو مهم تر و محقق تر از چیزی که هست نشان بده چون زمانی که برای اساتید مشخص شود در معرفی خود بزرگ نمایی داشته است قطعا نگاه بدبینانه پیدا می شود بنابراین در معرفی خود، نه بیشتر و نه کم تر از آن چه هستند خود را معرفی کنند.

دکتر شاه قاسمی نیز با بیان این که در فاصله زمانی کنکور و مصاحبه برای کسب رزومه نمی شود اقدامی کرد، گفت: در این مدت می توان بر تقویت زبان تمرکز کرد اما برای نوشتن مقاله فرصت نیست و دانشجو باید در دوران تحصیل خود اقدام به جمع آوری رزومه می کرده است.

وی افزود:اساتید که مصاحبه انجام می دهند این موضوع را ارزیابی می کنند که آیا فرد داوطلب در حد دکتری است و آیا پس از پایان تحصیل می تواند استاد خوبی باشد، بنابراین کسانی که در جلسه مصاحبه از اعضای هیئت علمی تعریف می کند، هرگز موافق نمی شوند.

در جلسه مصاحبه یکی یا دو نفراز اساتید به انگلیسی صحبت می کند و شما باید بتوانید از خودتان دفاع کنید، همچنین باید با ایده به جلسه مصاحبه بیایید بنابراین در جلسه مصاحبه از از برخورد بپرهیزیم اما از نظر شخصی اگر کسی از آثار من انتقاد کند و من بفهم که نکته ای را دریافته است، قطعا امتیاز مثبت برای او خواهد داشت.

دکتر زردار نسبت به فضای فیزیکی جلسه مصاحبه و اساتید حاضر در جلسه عنوان کرد: دو عضو حقوقی یعنی مدیر گروه و رئیس دانشکده در جلسه حضور دارند، همچنین 5 نفر از اساتید نیز در جلسه حاضر هستند، البته از مدیر دیگر گروه ها نیز دعوت می کنیم.

پیش از ورود داوطلب به جلسه بر روزمه تمرکز می کنیم تا در هنگام مصاحبه از آن سوال کنیم بنابراین از هر گوشه ای سوال نمی کنیم و می خواهیم ببینیم که با موضوع پایان نامه خود چه کرده است و آیا با ایده ای به دوره دکتری آمده است یا خیر؟

دکتر شاه قاسمی نیز درباره اساتید حاضر در جلسه مصاحبه باین کرد: در جلسه مصاحبه حدود 10 نفر که بالای 3 سال تدریس داشته است در جلسه حضور دارند، محتوای جلسه پیرامون ملاحضات روشی است که دانشجو کار کرده است و ممکن است سوال علمی  نیز پرسیده شود اما بیشتر از کارهای پشینی و پسینی دانشجو سوال می شود.

در بخش پایانی این گفت و گو اساتید به سوالات مخاطبان رسانیوم پرداختند.

سوال: شانس قبولی تا چه رتبه ای است؟

دکتر زردار: تا رتبه 10

دکتر شاه قاسمی: 50درصد نمره از جلسه مصاحبه است و 50 درصد نمره از کنکور و جمع نهایی این دو نمره با سازمان سنجش است، بنابراین ممکن است تا رتبه های 18 و 19 هم در دانشگاه تهران قبول شوند.

سوال:  زبان ضعیف یا سایر زبان ها غیر از انگلیسی چقدر موثر است؟

دکتر زردار: زبان ضعیف مورد تعجب اساتید واقع خواهد شد.

دکتر شاه قاسمی: زبان ارتباطات، زبان انگلیسی است.

سوال:  از رشته های دیگر همچون علوم سیاسی ورود به دکتری ارتباطات ممکن است؟

دکتر شاه قاسمی: اگر قوی بیایید از هر رشته ای ممکن است ، من خودم از رشته ماشین آلات کشاورزی به این رشته آماده ام.

سوال : نسبت به اهمیت مقاله توضیح دهید.

دکتر شاه قاسمی: دو یا 3 مقاله مهم است و کیفیت مقاله در جلسه بررسی می شود و اگر یکی جعلی باشد بقیه را لحاظ نمی کنیم.

همچنین این نکته را بگویم که اگر کرونا برود، آزمون کتبی دانشگاه تهران را دوباره خواهیم داشت، نسبت به زبان هم عرض کنم که باید بتوانید با اساتید خارجی تعامل کنید، همچنین به طور کلی در مباحث باید توان دفاع از خود را داشته باشید زیرا گاهی 3 استاد با 3 دانشجو در کلاس درس حاضر می شوند که توان دفاع از خود بسیار مهم است.

سن نیز در پذیرش اهمیت ندارد و فردی داشتیم که سال گذشته دانش آموخته شد که 57 سال داشت.

سعید قنبری در پایان نسبت به انحصار دکتری ارتباطات در 3 دانشگاه تهران، علامه طباطبایی و سوره پرسید.

دکتر زردار در این باره گفت: محدود شدن رشته مورد دلخواه ما نیست و تمایل داریم این رشته در سراسر کشور گسترش پیدا کند، زیرا شاهدیم افرادی در شاخه های این علم آموزش می دهند که در این رشته تحصیل نکرده اند.

دکتر شاه قاسمی نیز گفت: قطعا توسعه با کیفیت به نفع کشور است، نه این که به یکباره دانشگاهی در مقطع دکتری اقدام به پذیرش 20 دانشجو بکند که پیشینه اساتید آن روشن نیست، در پایان این نکته را بگویم که اگر دانشجوی قوی باشید، دو دانشگاه تهران و علامه طباطبایی بر سر پذیرش شما رقابت خواهند کرد.

ارسال نظرات