۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۴
کد خبر: ۷۱۰۹۱۸

جنبه های متفاوت جراحی برداشتن پلک

جنبه های متفاوت جراحی برداشتن پلک
جراحی برداشتن پلک همواره جنبه زیبایی ندارد و در بسیاری موارد کاملا یک عمل درمانی محسوب می شود تا از خطرات احتمالی که ممکن است به چشم و بینایی وارد شود جلوگیری گردد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین، با گذشت زمان بیشتر تغییرات در چهره افراد ایجاد می‏ شود. چشم ‎‏ها دریچه ‏‎ای به احساسات درونی انسان هستند که مراقبت از سلامت و زیبایی آن‏ها بسیار مهم است. افرادی که دچار افتادگی پلک می ‏شوند از اینکه همیشه چهره‏ شان خسته، خشن و یا غمگین به نظر می‏ رسد ناراضی هستند عمل بلفاروپلاستی می تواند درمان منلاسبی برای این عارضه باشد.

بلفاروپلاستی یا جراحی پلاستیک پلک ها یکی از انواع جراحی زیبایی صورت می باشد که به منظور جوانسازی یا بهبود ظاهر پلک های بالا یا پایین انجام می گیرد. البته جراحی برداشتن پلک همواره جنبه زیبایی ندارد و در بسیاری موارد کاملا یک عمل درمانی محسوب می ‎شود تا از خطرات احتمالی که ممکن است به چشم و بینایی وارد شود جلوگیری گردد.

در این خصوص مصاحبه ای ترتیب دادیم با دکتر محمدرضا عرب، فوق تخصص جراحی پلاستیک ،ترمیمی و سوختگی از دانشگاه علوم پزشکی تهران، عضو جامعه جراحان ایران و عضو انجمن جراحان پلاستیک کشور که در ادامه میخوانیم.

بلفاروپلاستی چیست؟

جراحی پلک یا بلفاروپلاستی، یک عمل جراحی برای بهبود ظاهر پلک‌ها است. این جراحی می‌تواند روی هردو پلک بالایی و پایینی یا تنها یکی از آن‌ها انجام شود. بلفاروپلاستی هم به جهت زیباسازی نواحی پیرامون چشم و هم برای درمان مشکلات عملکردی پلک استفاده می‌شود.

چه کسانی کاندید انجام این جراحی هستند؟

پوست شل یا آویزانی که باعث ایجاد چند لایه روی پلک می‌شود و ظاهر طبیعی پلک بالا را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این اختلالات همچنین می‌توانند بینایی را نیز تحت تأثیر قرار دهند. رسوبات چربی در چشم که به شکل پف در پلک‌ها ظاهر می‌شود. حذف کیسه‌های زیر چشم، پلک پایینِ افتاده که سفیدی زیر قرنیه را به نمایش می‌گذارد. و پوست اضافه و چین و چروک در پلک پایین، از موارد انجام بلفاروپلاستی می‌باشد.

در بعضی موارد، عمل بلفاروپلاستی همراه با یک روش دیگر، مثل لیفت ابرو، لیفت صورت یا جوانسازی پوست، انجام می‌شود، این عمل معمولاً بر روی افرادی با سن بالاتر از 30 سال انجام می‌شود؛ اما گاهی مشکلات ارثی افتادگی پلک و یا پف چشم باعث می‌شود که در سنین پایین‌تر هم انجام شود در چشمه‌ای برخی افراد شیار پلک بالا به‌درستی تشکیل نشده است. لذا این افراد چشمانی شبیه به چشمان چینی‌ها و ژاپنی‌ها دارند. این افراد هم کاندیدای عمل بلفاروپلاستی هستند. جراحی پلک برای جوانسازی پلک‌ها در افراد مسن هم بکار می‌رود که یک عمل زیبایی محسوب می‌شود. این عمل برای ترمیم شلی بیش از اندازه‌ی پلک بالا و پایین چشم هم انجام می‌پذیرد. در این جراحی پلک، عملکرد پلک‌ها اصلاح می‌شود. به این مدل از عمل پلک هم Functional Blepharoplasty می‌گویند.

مکانیسم انجام جراحی را بطور خلاصه شرح دهید.

در جراحی، برش‌هایی همسو با خطوط طبیعی پلک در زیر شکاف پلک فوقانی و کمی پایین‌تر از مژه‌های پلک پایینی ایجاد می‌شود. نحوه‌ی ایجاد برش‌ها به شکلی است که بعد از بهبودی کامل، به هیچ عنوان قابل مشاهده نخواهد بود. پیش از ایجاد برش‌ها، زمانی که روی تخت جراحی دراز کشیده‌اید، جراح به دقت محل‌هایی که باید پوست اضافی یا بالشتک‌های چربی‌شان برداشته شود را مشخص می‌کند.

برش به کمک ابزار جراحی دقیق انجام می‌شود و سپس محل زخم با استفاده از بخیه‌های بسیار ظریف یا چسب بافتی به نحوی بسته می‌شود که به ظاهر مد نظر خود برسید. این که چه مقدار از پوست اضافی، چربی‌ها یا عضلات پیرامون چشم باید حذف شوند، به نظر پزشک در حین جراحی و معاینات قبل از عمل بستگی دارد. مواردی نظیر ساختار عضلانی صورت، ساختار استخوانی و تقارن ابروهای شما از جمله عوامل تعیین کننده هستند.

از تاثیر منفی افزایش سن بر روی پلک ها، نقش پلک ها در زیبایی چشم ها و مزایای بلفاروپلاستی بگویید.

به طور طبیعی ، هر بار پلک زدن موجب کشیدگی ضعیفی در الیاف الاستیک پوست می گردد. همچنین پلک زدن ، الیاف عضله بالا برنده پلک را نیز گسترش می دهد. این اتفاقات سبب می شوند که پوست پلک ها به مرور زمان نازک تر شود ؛ در این حین با افزایش سن ، خطوطی بر روی نواحی اطراف پلک ها نمایان می گردد که میزان آن با افزایش سن مرتبط است. در سنین جوانی ، پلک ها پوستی لطیف و صاف دارند ؛ اما با بالا رفتن سن چربی و بافت حمایت کننده پلک ها کاهش یافته و سبب سست شدن و افتادگی پلک بالا و نیز تشکیل کیسه های چربی در زیر چشم و اطراف ناحیه اوربیتال شده و در نتیجه منجر به ایجاد پف زیر چشم می گردد. همچنین با افزایش سن ، پوست پلک بالایی بیش از حد گسترش می یابد و به صورت چین هایی بر روی پلک ظاهر می شود. عضله بالا برنده پلک نیز تحت تاثیر افزایش سن ، دچار افتادگی شده و به افتادگی پلک یا اصطلاحا پتوز پلک می انجامد

در بلفارو پلاستی چهره جوان تر به نظر می رسد و حالت نگاه طبیعی شده و در پلک ها احساس سنگینی نمی شود. همچنین محدوده دید نیز در افرادی که دچار افتادگی پلک بوده اند بهبود می یابد.

عوارض ناشی از جراحی بلفاروپلاستی چیست؟

مهم‌ترین عارضه‌ای که ممکن است بعد از جراحی پلک دیده شود، عدم توانایی در کامل بستن چشم‌ها است. این عارضه معمولاً در عرض چند هفته بهبود می‌یابد. در این مدت باید از قطره چشمی، بخور و پانسمان چشم در طول شب استفاده کنید تا چشمانتان خشک نشود.

سایر خطرات بلفاروپلاستی شامل عفونت پلک تشکیل اسکار یا جای زخم واضح اشکال در قرارگیری پلک‌ها کوتاه شدن پلک‌ها عدم برداشت کامل پوست اضافه بی‌حسی پلک‌ها است.

این جراحی زیبایی، غیر قابل بازگشت است؟

همان طور که نمی توان جلوی افزایش سن را گرفت، نمی توان جلوی تغییرات بافتی و پوستی به علت گذشت زمان را گرفت.برای انجام این عمل در پلک فوقانی، در چین طبیعی برش ظریفی داده خواهد شد.آشنایی جراح با آناتومی عروق و اعصاب و نسوج حیاتی این نواحی بسیار مهم است و لازم است این جراحی توسط پزشک جراحی پلاستیک انجام شود و حتی نباید جراحان عمومی و پزشکان چشم با گذراندن دوره ها اقدام به انجام جراحی کنند ،چنانچه برش توسط جراح پلاستیک، ظریف و در چین طبیعی بالای پلک داده شود،آثار قابل ملاحظه ای نخواهد داشت و محل برش معمولا 3 تا 6 ماه رنگ صورتی دارد و پس از این مدت به صورت یک خط ظریف سفید در می آید و تقریبا محو می شود

دوران نقاهت جراحی بلفاروپلاستی چقدر است و در آخر از مراقبت های پس از جراحی بگویید

در چند روز ابتدایی ممکن است پیرامون چشم کبود، متورم یا قرمز شود. این‌ها عوارض طبیعی عمل جراحی هستند و جای نگرانی نیست. همچنین ممکن است سفیدی چشم شما قرمز شود که این مورد هم عارضه‌ای طبیعی محسوب می‌شود. رسیدن به بهبودی کامل چند هفته‌ای طول می‌کشد و در این مدت نباید از لوازم آرایشی چشم استفاده کنید.

برای استفاده از لنزهای طبی باید تا زمان خوابیدن تورم پلک صبر کنید. در حدی که لنز بدون اذیت در چشم قرار بگیرد. بعد از عمل می‌توانید از عینک استفاده کنید، فقط در گذاشتن و برداشتن عینک ملایمت به خرج دهید که نواحی اطراف چشم آسیب نبینند.

معمولاً از بخیه‌های جذبی برای جراحی پلک استفاده می‌شود که طی ۴ تا ۷ روز خود به خود از بین می‌روند. اگر از بخیه غیرجذبی استفاده شود، باید یک هفته بعد از جراحی برای کشیدن بخیه‌ها به پزشک مراجعه کنید.

طول دوره نقاهت عمل جراحی بلفاروپلاستی پلک بالا ، بسته به وسعت عمل در هر فردی متغیر است ؛ اما به طور کلی دوره نقاهت این عمل جراحی کوتاه بوده و فرد پس از بازه زمانی کوتاهی امکان بازگشت به امور روتین را باز خواهد یافت.

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظرات