۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۴۵
کد خبر: ۷۱۱۱۴۹
آیت الله کعبی تبیین کرد؛

رموز دوازده گانه موفقیت در مسیر طلبگی

رموز دوازده گانه موفقیت در مسیر طلبگی
استاد حوزه علمیه قم با بیان دوازده اصل مهم برای موفقیت طلاب گفت: در راه طلبگی باید وظیفه شناس بود و در این مسیر سختی ها را تحمل و سستی به خود راه نداد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله عباس کعبی نماینده مجلس خبرگان رهبری امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه نورالاصفیاء تهران ضمن تبریک دهه کرامت، به تشریح رمز موفقیت طلاب در مسیر طلبگی پرداخت

وی در تبیین عظمت حضرت معصومه (ع) حوزه علمیه قم را یکی از کرامت های حضرت فاطمه بنت موسی بن جعفر (ع) دانست و افزود:  شیخ عباس صاحب مفاتیح الجنان میرزای قمی را در خواب می بیند که به او اعتراض می کند که چرا مقام حضرت معصومه(س) را پایین می آورید؛ برای شفاعت اهل قم من میرزای قمی کفایت می کنم، حضرت معصومه کل شیعیان جهان را شفاعت می کند.

تقید عجیب علما و بزرگان به توسل و زیارت حضرت معصومه(س)

نماینده مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر تقید علما و بزرگان به توسل و زیارت روزانه حرم حضرت معصومه (س) تصریح کرد: با دل پاک و عزم و اراده و به شیوه ای که امام رضا(ع) به شیعیان آموختند به زیارت حضرت بروید.

آیت الله کعبی با اشاره به راه های موفقیت یک روحانی و طلبه در کسب علم، معرفت و تقوا ابراز کرد: ابتدا باید وظیفه شناس بود و هر چه وظیفه دانسته شد را باید با دقت انجام داد؛ طلبه باید اهل تهجد و ارتباط با خدا باشد.

وی گناه را سم مهلکی در مسیر طلبگی برشمرد و عنوان کرد: گناه خرد دینی را کم می کند، طلبه باید تلاش خود را به کار گیرد که گناه نکند و اگر خطایی از او سر زد بلافاصله توبه کند.

استاد حوزه علمیه بازسازی نیت را در مسیر طلبگی مهم دانست و خاطرنشان کرد: برای خدا و سربازی امام زمان(عج) باید طلبه شد و بدانید که صاحب کار حضرت حجت بن الحسن (عج) است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نگهداری حریم و با حیایی را از دیگر رموز موفقیت طلبگی عنوان کرد و ادامه داد: طلبه باید نسبت به خدا، پیامبر(ص)، اهل بیت(ع) حریم نگه دارد و بداند که عالم محضر خدا است.

از سؤال پرسیدن خجالت نکشید

آیت الله کعبی بصیرت را در تمام عرصه ها ضروری برشمرد و اظهار کرد: اگر سوال و شبهه ای برایتان مطرح شد حتماً سوال را پیگیری کنید تا برایتان حل شود؛ از سوال پرسیدن خجالت نکشید.

وی با اشاره به استقامت در مسیر طلبگی اذعان کرد: در مسیر طلبگی باید مقاومت و استمرار داشت اینگونه نباشد که یک روز درس بخوانید  و روز دیگر سست شوید روزی نماز را اول وقت اقامه کنید و روز دیگر کم کاری کنید.

استاد حوزه علمیه قم مواظبت از زبان را بسیار مهم دانست و گفت: زبان نشانه شخصیت است؛ لذا بدون فکر صحبت نکنید و تلاش کنید سخن حکیمانه بر زبان بیاورید و سخن لغو نگویید.

آیت الله کعبی افزود: هر چند باید دروس طلبگی را خوب بخوانید اما به درس های رسمی اکتفا نکنید و با قرآن انس بگیرید که از حکمت و معرفت لبریز می شوید همچنین سعی کنید به هیچکس در زندگی ظلم نکنید.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مواظبت از چشم را بسیار موثر در موفقیت طلبگی و زندگی دانست و تصریح کرد: لازم نیست انسان به هرچیزی نگاه کند؛ وقت خودتان را با فیلم و سریال و فضای مجازی تلف نکنید که اثر وضعی بر زندگی شما می گذارد، همچنین مواظب گوش تان باشید و هر چیزی را نشنوید.

وی با تاکید بر انتخاب استاد متخصص و متبحر در علوم حوزوی ابراز کرد: استاد خوب دو صفت دارد، اولاً باید زاهد باشد و به دنبال زندگی اشرافی نباشد و ثانیاً دلسوز طلبه و به دنبال رشد شاگردانش باشد.

آیت الله کعبی با بیان اینکه اگر کسی این موارد دوازده گانه را رعایت کند دو چیز عاید و قسمت او می شود، اظهار کرد: اولاً وقت چنین کسی با برکت تر و تلاشش بیشتر می شود و از طرفی انگیزه اش بیشتر خواهد شد و زندگی طلبگی شما روی روال و سامان پیدا خواهد کرد.

ارسال نظرات