۱۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۱
کد خبر: ۷۱۱۲۳۶
در میزگرد تعامل شاعر و مداح مطرح شد؛

مداحان باید مطالعه داشته باشند

مداحان باید مطالعه داشته باشند
میزگرد تعامل شاعر و مداح در ادامه دومین همایش ملی جمعی از ستایشگران جوان هیأت‌های کشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، میزگرد تعامل شاعر و مداح در ادامه دومین همایش ملی جمعی از ستایشگران جوان هیأت‌های کشور با عنوان الی الحبیب2 در سالن جلسات غدیر مجتمع یاوران مهدی مسجد مقدس جمکران با حضور استاد محمدعلی مجاهدی و استاد سید احمد شمس و با اجرای احمد علوی برگزار شد.

محمدعلی مجاهدی در این میزگرد با اشاره به اینکه شاعر و مداح دو عضو مکمل یکدیگر هستند، اظهار کرد: مداحان می‌توانند با استفاده از آثار شاعران، نکته‌های مکتب سرخ حسینی را به مخاطبین منتقل کنند.

وی با بیان اینکه متاسفانه بیش از 600 مورد شرک و افترا در اشعار ما وجود دارد، عنوان کرد: متاسفانه این موضوعات امروز به خوراک وهابیت تبدیل شده است و خودمان با دست خودمان دشمنانمان را تغزیه کردیم.

این استاد شعر آئینی کشور با اشاره به اینکه این کتاب‌ این اشعار با تائید ارشاد و با پول بیت المال منتشر شده است، مطرح کرد: این اشعار به حد گسترده‌ای پخش شدند که نگرانی مقام معظم رهبری را نیز در پی داشته است.

وی با بیان اینکه بعد از انقلاب به دنبال رویش هستیم نه ریزش، خاطرنشان کرد: اگرچه رویش‌های ما بیش‌تر بوده است ولی برای جبران همین ریزش‌های جزئی نیز باید یک نهاد رسیدگی به عملکرد مداحان و ستایشگران تشکیل شود.

مجاهدی افزود: طی نامه‌ای که مشترکا به مقام معظم رهبری ارسال کردیم، سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان متولی این امر معرفی شدند.

وی با اشاره به اینکه باید با همکاری یکدیگر کارهای ماندگاری را رقم بزنیم، تصریح کرد: زمانی که یک شاعر و مداح کنار یکدیگر قرار بگیرند تجربه‌های قدسی را کسب خواهند کرد و خود اهل بیت(ع) دست‌گیر این افراد خواهند شد.

پدر شعر آئینی کشور با بیان اینکه ما شاعران و مداحان صاحب داریم و پاداش شعر خودمان را از اهل بیت(ع) خواهیم گرفت، یادآور شد: زمانه ما زمانه تردید آفرین است و اگر شاعر و مداح تجربه‌های اخلاص و توحیدی نداشته باشد در این طوفان شبهه‌ها از دست خواهد رفت.

همچنین سید احمد علوی ضمن تبریک اعیاد دهه کرامت و تسلیت سالروز رحلت امام خمینی(ره)، اظهار کرد: مداحان اهل بیت(ع) به دلیل پیشه‌ای که دارند بیش‌تر زیر ذره‌بین قرار دارند و باید مراقب رفتار خود باشند.

مداحان باید مطالعه داشته باشند

وی با بیان اینکه شاعر باید شاعر آئینی و ولایی باشد، مطرح کرد: مداح نیز باید مطالعه داشته باشد و از ثمره مطالعه خود استفاده کند؛ مداحان مجاز نیستند هر شعری در فضای مجازی می‌بینند، بخوانند.

این مداح برجسته کشوری با اشاره به اینکه پیش از انقلاب تعداد مداحان انگشترشمار بود، عنوان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی تقاضا برای روضه و مداحی زیاد ولی عرضه کم شد، همچنین در جبهه‌های جنگ و تشییع پیکر شهدا نیز نیازمند مداح بودیم.

وی افزود: به همین دلیل راه باز شد و افراد بسیاری بدون استاد و پیشینه اشعار وارد عرصه مداحی شدند.

کمبود استاد، چالش اصلی حوزه مداحی است

علوی با بیان اینکه کار زمین مانده فرهنگی در کشور بسیار است، خاطرنشان کرد: متاسفانه آن‌طور که شایسته است کاری در حوزه مداحی انجام نشده است، کمبود استاد یکی از چالش‌های اصلی حوزه مداحی است.

وی با اشاره به اینکه مداح باید درس اخلاق بخواند و اخلاق خوبی داشته باشد، تصریح کرد: نباید یک مداح برای اشک گرفتن از مردم هر مطلب و شعری را بخواند.

ارسال نظرات