۱۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۴
کد خبر: ۷۱۱۳۸۹

مکتب امام؛ مکتب انسان کامل

مکتب امام؛ مکتب انسان کامل
امام خامنه‌ای در سالگرد ارتحال امام خمینی (ره)، چند تعبیر روشن از مکتب امام راحل داشتند که هرچند ظاهرا از هم جدا هستند، اما همه در یک نخ تسبیح با هم متصلند.

به گزارش گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، محسن مهدیان در کانال شخصی خود نوشت: رهبرانقلاب در سالگرد ارتحال امام چند تعبیر روشن از مکتب خمینی داشتند که هرچند ظاهرا از هم جدا هستند اما همه در یک نخ تسبیح با هم متصلند.

یکم. فرمود امام میدان دار زمین مبارزه بود. در عرصه های مختلف زمین مبارزه را تعیین و مردم را در این مبارزه هدایت می کردند. حالا این میدان یک روز جهاد نظامی بود و یک روز جهاد علمی و اقتصادی و غیره. این را داشته باشید.

دوم. فرمود امام ما در تاریخ بی نظیر بود. چرا؟ توضیح رهبری شنیدنی است. فرمودند چون سراغ نداریم این میزان خصائل و خصیصه یک جا در یک نفر جمع شده باشد. فرمودند امام جامع حماسه و عرفان بود.

دومی را هم یک گوشه ذهن نگه دارید. و اما سومی؛

فرمودند خمینی کبیر، دوگانه های به ظاهر متعارض را کنار هم جمع کرد. سپس چند نمونه را اشاره کردند. مثل دوگانه معنویت و رای مردم/ دوگانه اجرای احکام الهی و مصلحت سنجی/ دوگانه تولید ثروت و رعایت عدالت/ دوگانه تعهد و تخصص

اولا بیایید این دوگانه‌ها را توسعه دهیم. شما چند دوگانه دیگر از مکتب خمینی به ذهن تان میرسد؟

دوگانه آرمان و واقعیت. امام نشان داد می توان آرمانخواه بود و البته بی اعتنا هم به واقعیت نبود.

دوگانه ظاهر و باطن. نشان داد ظاهر از باطن جدا نیست و اهل علم و عمل را از ظاهر عبور داد و حقیقت و شریعت و طریقت را کنار هم توضیح داد.

دوگانه سجاده و شمشیر. حضرت روح الله عبادت را از سرسجاده و تسبیح تا میدان مبارزه و جنگ امتداد بخشید. 

از همه مهمتر دوگانه دنیا و آخرت که منظومه اتم و اکمل آنرا مکتب خمینی هم در تئوری ترسیم کرد و هم در عمل سردست گرفت و نشان داد.

دیگر اینکه دوگانه خواص و توده ها/ دوگانه رای مردم و رای خدا/ دوگانه قانون و ولایت/ دوگانه احکام الهی و مقتضای زمان و غیره.

و اما نخ نسبیح این سه در کنارهم؛

راز جمع کردن این دوگانه ها در کنار هم چیست؟ همان خصلت بی نظیر امام که فرمود: خمینی جامع حماسه و عرفان بود. هم نهایت شجاعت و هم مشحون از احساسات. هم اهل محاسبه و هم اوج توکل. هم کوه عاطفه بود و هم سرشار از بغض دشمن.

راز جمع کردن این دوگانه ها در جامعیت علمی و عملی مکتب خمینی است و ثمره این جامعیت در ایجاد همان میدان های متنوع مبارزه؛ یک روز جنگ در نبرد نظامی و روز دیگر در رسانه و اقتصاد و علم و غیره. و این یعنی هرکس هرجا و هرزمان مکلف است به مبارزه و قیام.

مکتب خمینی؛ مکتب انسان کامل است. مکتب جامعیت. مکتب اسم الله.

ارسال نظرات