۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۳
کد خبر: ۷۱۱۶۲۹
مرتجعین خرابکار (۲)؛

لزوم برخورد جدی قوه قضاییه با عاملان خرابکاری های اقتصادی

لزوم برخورد جدی قوه قضاییه با عاملان خرابکاری های اقتصادی
استاد حوزه گفت: کسی که این ملت و سرمایه آن را ملک طلق خود می‌داند تا به هر شکلی با آن رفتار کند مرتجعی است که باید قوه قضاییه با او برخورد جدی کند.

اشاره: سال‌ها طول کشید تا ساخته شد، ولی در لحظه‌ای فرو ریخت و جان عده زیادی را گرفت. همه حوادث به همین شکل دومینووار مسأله ساز می‌شوند. قانون و قاعده نیز می‌گوید که باید هر اتفاقی بررسی و ریشه یابی شود. اگر تهمتی و شکایتی وجود دارد نیز بررسی شود؛ اما هنوز کسی نمی‌داند که پرونده مسببین هشت سال عقب افتادگی کشور، ضعف‌ها و آسیب‌هایی که در طول این مدت در حوزه‌های مختلف ایجاد شد چرا به سامان نرسید؟ مگر غیر این است که آن آمد و گفت «چرخ سانترفیوژ بچرخد، چرخ زندگی مردم هم بچرخد» ولی چوب برداشت و هم چرخ سانترفیوژ را شکست و هم سفره مردم را برهم ریخت. الآن هم که در وسط مجالس می‌نشیند و قاه قاه به ریش ملت می‌خندد و ملتی عصبانی و ناراحت از این همه مصونیت نانوشته!

به همین جهت خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا به سراغ حجت الاسلام حسن غفاری فر عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم رفت و پیرامون طرح واژه مرتجعین و لزوم جلوگیری از نفوذ آن‌ها و همچنین محاکمه کسانی که در کشور خرابکاری‌های سنگین‌تری از حادثه متروپل را انجام داده‌اند گفت‌وگو کرد.

رسا ـ رهبر انقلاب درباره دو طیف مرتجعین و خرابکاران سخنرانی داشتند که لزوم جلوگیری از نفوذ و محاکمه آن‌ها را نیز مورد تأکید قرار دادند، مفهوم و مصداق این دو طیف را مشخص می‌فرمایید؟

امامین انقلاب در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب واژه‌هایی را در ادبیات وارد کردند. البته دشمن همیشه تلاش داشته است تا با استفاده از این واژه‌های به‌جا برای معانی غلط، آن‌ها را مصادره کند. واژه تحجر و واژه مترجعین از این قاعده مستثنی نیستند. زمانی که می‌گفتید کسی متحجر است چنین به ذهن متبادر می‌شد که کسی که اهل دیانت، توسل و دعا است فردی متحجر نامیده می‌شود. امام جامعه نیز فرمود که تحجر علمی از تحجر مذهبی خطرناک‌تر است.

مرتجعین نیز یعنی کسانی که به ریشه یک چیز می‌خواهند بازگردند. کسانی که بر چیزی سماجت می‌کنند که خطای آن بارها اثبات شده. حتی صاحبان نظریه از نظر خود برگشتند، ولی هنوز عده‌ای بر آن نظریه اصرار می‌کنند.

تحجر علمی و سنگ‌وارگی یا تصلب و تحجر به این نیست که شما در مسائل و مناسک دینی مانند تسبیح به دست گرفتن یا رفتن به مسجد ایستایی داشته باشید و نخواهید اصل و معنای دین را فهم کنید. رهبر انقلاب می‌فرمایند که تحجر فقط این نیست، بلکه ایستایی ذهنی در عرصه علم که ما را واپسگرا و عقب مانده نشان بدهد نیز همان تحجر است. به همین دلیل رهبر انقلاب نیز از واژه مرتجعین در سخنرانی خودشان استفاده کردند.

لزوم برخورد جدی قوه قضاییه با عاملان خرابکاری های اقتصادی

تا زمانی که از واژه مرتجع استفاده می‌شد، کسانی که فقط می‌خواهند به مفاهیم برای مثال مذهبی و سنتی توجه داشته باشند، به ذهن می‌آمد. البته رهبر انقلاب یک نکته بسیار جالب را پیرامون دین داری مردم بیان کردند. ایشان به ادعای برخی که می‌گویند دین داری در جامعه ضعیف شده است اشاره کردند. البته قبل‌تر نیز بیان کرده بودند در زمانی که یک مجتهد در تهران به دار آویخته شد، مردمی که حتی یک وعده نماز جماعت‌شان ترک نمی‌شد، به راحتی از کنار این مصیبت عظیم گذشتند؛ اما وقتی که یک طلبه گمنام در همدان به شهادت رسید، آن چنان تشییع عظیمی را رقم زدند. چنین حرکت‌هایی در جامعه مانند سرود سلام فرمانده نشان از ارادت عمیق قلبی مردم به دین است.

مرتجع کسی است که صرفاً دلبسته نمادهای ضددینی که قبل از انقلاب را مدنظر دارد و به دنبال بازگشت به فرهنگ پهلوی فاسد است که در پوشش، پیرایش، اشرافیت، ولنگاری فرهنگی، بی‌توجهی به محرومین، خودمحوری، خودخواهی و ... هیچ تناسبی با مردم و فرهنگ ناب اسلام ندارند.

رهبر انقلاب در دیدار با مسئولین حج اشاره داشتند که اشرافیت مصیبت جهان ما است. منظور از مفهوم ارتجاع این است که کسانی می‌‎خواهند به عقبه منحط فکری و رفتاری بازگردند. مصادیق این انحطاط کسانی هستند که در سه دهه اخیر انقلاب خودشان و جوانانی که تربیت می‌کردند روزی در خیابان‌ها به دنبال ماشین‌های گرانقیمت بودند که آن‌ها را به‌عنوان نماد سرمایه‌داری و صاحبان آن را نیز به‌عنوان افراد اشرافی مجازات کنند. اما امروز این افراد خودشان به چه شکلی زندگی می‌کنند؟

شما اگر پارکینگ منازل این افراد را در منطقه شهری جماران بروید مشاهده کنید، ماشین‌های بسیار زیاد مدل بالا در منازلی که مانند کاخ ساخته‌اند زندگی می‌کنند. برای مثال شهردار اسبق تهران که همسر خود را به قتل رسانده بود، در چه خانه‌ای زندگی می‌کرد؟ میرحسین موسوی، هاشمی رفسنجانی و یا حسن روحانی در چه منازلی زندگی می‌کنند؟ هر کس زندگی این‌ها را ببیند می‌فهمد که همه این‌ها نماد اشرافیت هستند. از طرفی چه کسی بود که مسأله حجاب را زیر سؤال برد؟ فرزندان چه کسی بیشترین حضور را در انگلیس دارند؟ یکی از مسؤولین دولت قبل با این وجود که والده مکرم از جمله کسانی بود که در تسخیر لانه جاسوسی آمریکا مشارکت داشت، ولی فرزندش اکنون در آمریکا زندگی می‌کند. چنین تناقض‌هایی وادادگی در مقابل فرهنگ و زندگی غربی است.

رسا ـ خطاب رهبر انقلاب برای برخورد با این دو طیف به چه نهادی است؟

قطعاً قوه قضاییه مورد خطاب رهبر معظم انقلاب است. همان‌طور که قوه قضاییه درباره کسانی که از قانون تخطی کرده بودند به‌خوبی وارد عمل شد، باید درباره این افراد نیز وارد عمل شود. قوه قضاییه در برخورد با کسانی که حریم رودخانه‌ها و دریاها را رعایت نکرده بودند، چگونه وارد عمل شد و با آن‌ها قاطعانه برخورد کرد؟ رهبر انقلاب نسبت به بحث سکه و ارز مگر نفرمودند که چرا فقط کسانی که در کوچه و خیابان واسطه هستند را دستگیر می‌کنید ولی با اصل افرادی که در این اخلال ارزی حضور داشته‌اند کاری ندارید؟ چه کسی در دولت قبل پدیده دلار 4200 را پدید آورد و مدام بدان افتخار می‌کرد؟

لزوم برخورد جدی قوه قضاییه با عاملان خرابکاری های اقتصادی

دولت با تصویب دلار 4200 کاری کرد که ملت مجبور باشند برای مثال بیشتر دارو بخرند یا پزشکان بیشتر دارو تجویز کنند، در حالی که مصرف آن را نداشتند. در حالی که کشور به سختی با وجود تحریم‌ها ارز وارد می‌کرد، چرا باید یک چنین تصمیم اشتباهی گرفته می‌شد که موجب افزایش قاچاق در کشور شود؟ از طرفی ولنگاری دولت در واردات گندم که به قاچاق بی‌رحمانه پول ملت ایران منجر شده بود که سود آن نیز فقط به جیب قاچاقچیان و دلال‌های گندم می‌رفت و ملت ایران هیچ نفعی از آن نمی‌بردند.

مرتجعین کسانی هستند که با تکرار رفتاری که حکومت پهلوی در تاراج بیت المال داشت را تکرار می‌کنند. ارتجاع فقط در پوشش و لباس نیست. کسانی که این ملت و سرمایه آن‌ها را ملک طلق خود می‌دانند که به هر شکلی که خواستند با مردم رفتار کنند و به هر طریقی در اموال این مردم دست درازی کنند مرتجعینی هستند که قوه قضاییه و جناب آقای اژه‌ای باید نسبت به برخورد با آن‌ها قاطعانه و صریح وارد شود.

ما آقای اژه‌ای را از جایی در مبارزه با فساد شناختیم که به آن شکل در محاکمه شهردار اسبق تهران با قاطعیت وارد میدان شد. ما از آقای اژه‌ای می‌خواهیم که به سراغ کسانی برود که دستور چنین اقداماتی را جهت تخریب اقتصادی کشور دادند. جمع قابل توجهی از نمایندگان مجلس و چند صد هزار نفر از مردم درخواست برخورد و محاکمه آقای حسن روحانی را امضا کردند.

جناب آقای سیف که درباره ماجرای اخلال ارزی محاکمه می‌شد به‌صورت علنی اعلام کرد که به دستور روحانی چنین اقداماتی را انجام داد، ولی چرا قوه قضاییه با آقای روحانی کاری ندارد؟ بحث ما برخورد خارج از قانون نیست، ولی وقتی که آقای سیف اسنادی را مبنی بر مخالفت خود پیرامون این دستور اشتباه از سوی آقای روحانی نشان داد، هنوز آقای روحانی حتی تفهیم اتهام نیز نشده‌اند؟ قوه قضاییه باید در چنین قضایایی گزارش ملی به مردم بدهد تا مردم آرام شوند.

رسا ـ حادثه‌هایی مانند متروپل در مقیاس ملی چطور شکل گرفته‌اند؟ با برخورد با این چند نفر چه مشکلی حل می‌شود؟

من به دلایل بار حقوقی نمی‌توانم اسم بیاورم، ولی روزی در همین کشور شهرداری در ازای کاری که برای مردم انجام می‌داد یا برای رفع تخلفات و جریمه، از مردم پیکان می‌گرفتند. برای مثال می‌گفتند که ما اجازه می‌دهیم که دو طبقه ساختمان بسازید ولی اگر خواستید پارکینگ نسازید یا بیشتر از دو طبقه بسازید، کافی است که به کمیسیون ماده 100 شهرداری جریمه بپردازید.

مشکل ریشه‌ای در جایی است که چنین خلاف کاری‌هایی در شهرداری به یک رویه تبدیل شد. آسمان خراش‌هایی بی‌رویه بدون پارکینگ و رعایت زیرساخت‌های لازم و مناسب ساخته شد. شهرداری‌ها این رویه غلط را در ازای دریافت پول رواج دادند که موجب زیر پا گذاشته شدن قوانین شهر سازی شد. زیرپا گذشتن قوانین شهرسازی نیز از طرفی موجب پیدایش مشکلاتی مانند ترافیک و آلودگی شدید هوا گشت.

همه این عبور از تخلفات شهری برای این بود که شهرداری یک منبع درآمد داشته باشد. کمیسیون ماده 100 شهرداری یکی از منابع درآمد غیررسمی، غیرقانونی و غیرنوشته شده در شهرداری‌ها است؛ چرا که افراد به‌طور رسمی تخلف می‌کنند و کمیسیون ماده 100 با دریافت مبلغی به‌عنوان جریمه می‌گوید که این تخلف اشکالی ندارد.

اگر افراد متخصص نظام مهندسی و حقوق دانان این مصاحبه را خواندند، بعد از آن به‌صورت رندم بررسی کنند که در بیست سال اخیر مجموعه مصوبات کمیسیون ماده 100 شهرداری در کلانشهرها به چه صورت بوده است؟ آیا این‌ها عامل تخلف بوده یا نه؟ من قصد تخریب شخصی را ندارم؛ اما مشکل از جایی شروع شد که چنین اقداماتی به یک رویه تبدیل شد. افراد فکر می‌کنند که در این قالب به شهر خدمت می‌کنند، در حالی که با آلودگی بیشتر هوا و با ترافیک بیشتر، خسارت سنگین‌تری را به جامعه وارد می‌کنند.

به‌طور یقینی حتی اگر در مسأله حادثه متروپل آبادان نیز بررسی صورت بگیرد، یکی از منشأ‌های اصلی تخلف را می‌توان کمیسیون ماده 100 شهرداری آبادان یافت. تنها بازداشت و برخورد با چند شهردار و مسؤول باعث حل این مشکل نمی‌شود، بلکه مشکل اصلی در ساختار است که در صورت اصلاح ساختار دیگر شاهد دیدن چنین مشکلاتی نخواهیم بود. حتی اگر در راه اصلاح ساختار لازم به برخورد با صدها هزار نفر نیز باشد، به نظر من به‌خاطر فایده‌ای که به دنبال دارد، چنین برخوردی ایرادی ندارد.

رسا ـ چطور فرآیند محاکمه افراد اصلی مانند حسن روحانی و جهانگیری که با چنین اقداماتی موجب وارد آمدن خسارت‌های فراوانی به کشور شدند، آغاز می‌شود؟

مطالبه محاکمه حسن روحانی یک مطالبه فرا ملی است. بسیاری از نمایندگان مجلس و چندهزار نفر از مردم برای محاکمه آقای روحانی شکایت کرده‌اند. رسانه‌های مختلف نیز این مطالبه را رسانه‌ای کرده‌اند. به نظر من آن چیزی که زمین مانده است بحث اطلاع رسانی به مردم درباره محاکمه ایشان است. آیا قوه قضاییه واقعاً برای محاکمه این افراد اقدام کرده یا صرفاً به احضار این افراد اکتفا می‌کند؟

لزوم برخورد جدی قوه قضاییه با عاملان خرابکاری های اقتصادی

اگر کسی کوچک‌ترین خطایی را مرتکب شود، رسانه‌ها بدان می‌پردازند و آن مسأله را پیگیری می‌کنند، ولی چرا مردم ما با وجود شکایت چند ده هزار نفره مردم و نمایندگان آن‌ها اطلاعی از وضعیت ندارند؟ تنها نهاد پاسخگو به مردم در این حوزه نهاد محترم قوه قضاییه است. در عین حالی که ما پشتیبان قوه قضییه هستیم ولی متأسفانه در این بحث به دلیل عدم وجود اطلاع رسانی درست و صحیح مردم احساس یأس و ناامیدی می‌کنند.

مطالبه جدی ما از نهاد محترم قوه قضاییه این است که زودتر محاکمه این افراد را انجام بدهد و فرآیند دادرسی این افراد را به اطلاع مردم برساند.

رسا ـ از فرصتی که در اختیار خبرگزاری رسا قرار دادید سپاسگزارم.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات