۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۹
کد خبر: ۷۱۱۸۱۴

«بانوی بهشتی» فیلمی که اتحاد مسلمانان را هدف گرفته است

«بانوی بهشتی» فیلمی که اتحاد مسلمانان را هدف گرفته است
جریان تفرقه‌انگیز شیعه انگلیسی تحت حمایت آمریکا و انگلیس، سال‌هاست در حوزه‌های مختلف تحرکاتی داشته‌اند، اما چندسالی است که وارد حوزه رسانه و سینما نیز شد. تازه‌ترین اتفاقی که در این حوزه افتاده، این‌که فیلم سینمایی «بانوی بهشت» پس از اعتراض‌های گسترده مسلمانان به این فیلم تفرقه‌افکن، متوقف شده است.
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مجموعه سینمایی Cineworld Group که اکران فیلم را در انگلیس به‌عهده دارد، وقتی تظاهرات مسلمانان را علیه این فیلم دید، اکران آن را متوقف کرد. روزنامه گاردین خبر داده گروه‌های زیادی از مسلمانان در بسیاری از شهر‌های انگلیس علیه فیلم راهپیمایی کرده و با امضای یک طومار برخط که بیش از ۱۱۹هزار نفر آن را امضا کرده‌اند، فیلم را توهین‌آمیز و نژادپرستانه توصیف کرده‌اند. یکی از سخنگو‌های این مجموعه سینمایی گفته: «با توجه به اتفاقات اخیر مربوط به نمایش بانوی بهشت، تصمیم گرفتیم اکران این فیلم را در سراسر کشور لغو کنیم تا از ایمنی کارکنان و مشتریان خود به‌خصوص در انگلستان و آمریکا، اطمینان حاصل کنیم.» انجمن اسلامی حقوق‌بشر لندن هم در بیانیه‌ای اعلام کرد، این فیلم با نمایش تحقیرآمیز خود از شخصیت‌های برجسته مسلمان در صدر اسلام از جمله همسران پیامبر اسلام (ص)، یک تحریک آشکار و تلاشی وقیحانه برای ایجاد اختلاف و تفرقه در امت اسلامی است.

مسلمانان انگلیس، هوشیارانه فهمیده‌اند این فیلم، حلقه‌ای از سلسله اقدامات تفرقه‌افکنانه‌ای است که با هدف ایجاد شکاف میان مسلمانان طراحی شده و دلیل اعتراض شدید آن‌ها نیز محتوای ضداسلامی و وحدت‌شکنانه این فیلم است که علمای شیعه و سنی آن را تقبیح کرده‌اند.
این فیلم، اولین ساخته کارگردان و شرکت خصوصی پشت آن است که ماجرا‌های معاصر مانند حمله داعش را در عراق با حوادث صدر اسلام با محوریت زندگی حضرت فاطمه (س) گره زده است. داستان فیلم این‌گونه است: کودک عراقی که در جنگ با داعش، مادر خود را از دست داده، با شنیدن ماجرایی تاریخی درباره حضرت فاطمه (س) و ماجرا‌هایی که منجر به شهادت ایشان شده، اهمیت صبر را می‌آموزد. فیلم به‌صورت آشکار، داعش و تکفیری‌ها را نماینده تام و تمام اهل سنت معرفی می‌کند و در مسیر ایجاد دشمنی میان شیعه و سنی، با صراحت قدم برمی‌دارد. این فیلم با حمایت‌های مالی عجیب و غریب، تولید و پخش شده به‌گونه‌ای که عوامل تولید فیلم، علاقه‌مندان دیدن فیلم را با هواپیمای اختصاصی به‌صورت رایگان به ایرلند بردند تا شاهد اکران اروپایی آن باشند. همچنین گفته می‌شود فیلم با بودجه‌ای ۱۵میلیون دلاری تولید شده است. ابتدا قرار بود فیلم با عنوان یوم‌العذاب پخش شود، اما پس از تولید به بانوی بهشت، تغییر نام داد و از آذر سال گذشته در سینما‌های آمریکا به اکران عمومی درآمد و بلافاصله اعتراض‌ها به مضمون آن آغاز شد.

الحبیب کیست؟

تهیه‌کننده و نویسنده فیلم، کسی نیست جز یاسر‌الحبیب. او یک روحانی‌نما و فعال رسانه‌ای مشهور ساکن در لندن و یک کویتی است که چند سال پیش به انگلیس پناهنده شده و به‌صورتی مشکوک تحت حمایت دولت انگلیس به تفرقه افکنی و فحاشی علیه اهل سنت مشغول است. سخنرانی‌های او که در آن با کلماتی رکیک به مقدسات اهل سنت توهین می‌کند، بی‌هیچ ممانعتی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و او اجازه دارد بدون هیچ مزاحمتی به اقدامات مشکوک خود در لندن ادامه دهد.

الحبیب به اذعان خودش با بیت آیت‌ا... سید صادق شیرازی ارتباط دارد. سید صادق شیرازی، پس از انتقاد‌ها به الحبیب مبنی بر بی‌سواد بودن او، اجازه نامه‌ای مفصل برای او نگاشت و او را در ۳۰سالگی «صاحب الفضیله العلامه الحاج الشیخ یاسر الحبیب دام تأییده» خطاب کرد.
 
همچنین گفته می‌شود برادر و پسر آیت‌ا... شیرازی، رابطه تنگاتنگی با الحبیب دارند. الحبیب بار‌ها تأکید کرده است بانوی بهشت، حلقه اول از سلسله اقدامات رسانه‌ای و سینمایی او و گروهش خواهد بود و او قصد دارد در مؤسسه خود در لندن (که خودش نام آن منطقه را ارض فدک الصغری نام‌گذاری کرده) همچنان به تفرقه انگیزی و بدعت آفرینی‌هایش ادامه دهد. از‌جمله بدعت‌هایی که او آورده، نشان دادن چهره پیامبر (ص) و حضرت علی (ع) است که تاکنون هیچ کارگردانی چه شیعه و چه سنی آن را انجام نداده‌است.

ضرورت هوشیاری جهان اسلام

کارگردانی فیلم به‌عهده الی کینگ، کارگردان انگلیسی است و حمایت مالی از فیلم با مجموعه‌ای به نام «هیأت خدام المهدی» است که الحبیب مدیریت آن را به‌عهده دارد. این هیأت سال ۲۰۰۱ در کویت تأسیس شد، اما پس از دستگیری الحبیب در کویت و گریختن او به لندن در انگلیس مستقر شد.

سخنان مشکوک الحبیب، نه‌تن‌ها باعث رنجش اهل سنت شده بلکه مشکلات بسیاری برای شیعیان به‌خصوص شیعیان کویت و عربستان نیز به بار آورده است. به دنبال موضع‌گیری‌های افرادی مانند او بود که جمعی از علما و فرهیختگان شیعه منطقه احصای عربستان، استفتایی را خدمت حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای ارسال کردند و پاسخ معظم له این بود: «اهانت به نماد‌های برادران اهل‌سنت از جمله اتهام زنی به همسر پیامبر اسلام، حرام است. این موضوع، شامل زنان همه پیامبران و به‌ویژه سید الانبیا، پیامبر اعظم حضرت محمد صلی ا... علیه و آله می‌شود.»

علاوه بر رهبر معظم انقلاب، بسیاری از علمای جهان اسلام ازجمله مراجع عظام تقلید حضرات آیات سیستانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، جعفر سبحانی و مرحوم آیت ا... صافی گلپایگانی همراه گروه زیادی از علمای عربستان، کویت و جمعیت علمای جبل، اقدامات تفرقه‌انگیز الحبیب، همچنین حمایت، تبلیغ و تماشای چنین فیلمی را حرام اعلام کرده‌اند. در این شرایط که جهان اسلام یک‌صدا با ساخت و پخش چنین فیلمی مخالف است و حکم شرعی ساخت چنین فیلم‌هایی داده شده، لازم است مسلمانان (چه گروه‌های مردمی و چه دولت‌ها) دولت انگلیس را در خصوص اقدامات ضد اسلامی و موهن الحبیب تحت فشار قرار دهند و اجازه ندهند دایره فعالیت‌های شیعه انگلیسی گسترده‌تر شود.
ارسال نظرات