۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۵
کد خبر: ۷۱۱۸۴۱

واکنش ها هب حمله پهبادی به اربیل

واکنش ها هب حمله پهبادی به اربیل
نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور عراق و مقامات اقیم کردستان به حمله پهپادی شب گذشته به اربیل واکنش نشان دادند. این در حالی است که مقامات اقلیم مانع از پوشش خبری این حمله می‌شوند.

به گزارش  خبرگزاری رسا به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، حمله پهپادی شب گذشته در نزدیکی اربیل، مرکز اقلیم کردستان عراق، طبق آمار مراکز رسمی، سه زخمی در پی داشت، هنوز هیچ گروه یا فردی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است.

در این باره «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق شب گذشته با «مسرور بارزانی» نخست‌وزیر اقلیم کردستان گفت‌و‌گوی تلفنی کرده و بر همکاری‌ها جهت ممانعت از تکرار چنین حملاتی تأکید کردند.

مصطفی الکاظمی در این تماس تلفنی گفت: «حمله پهپادی بیانگر اصرار عده‌ای برای تداوم منطق هرج‌ومرج و ضربه‌زدن به کشور است و دولت عراق در همکاری با دولت منطقه کردستان، به تعقیب کسانی که به دنبال بی‌ثباتی هستند ادامه می‌دهد.».

کاظمی همچنین تأکید کرد که دولت بغداد مخالف هر نوعی از ارعاب و تعرض به قانون و حاکمیت عراق است.

«مسرور بارزانی» نیز در این تماس تلفنی، بر اهمیت اقدام مشترک با دولت بغداد برای تثبیت اوضاع و برقراری هرچه بیشتر امنیت تأکید کرد.

طبق بیانیه دفتر مصطفی الکاظمی، در این گفت‌و‌گوی تلفنی طرفین تأکید کردند که حمله پهپادی شب گذشته با هدف ضربه به هماهنگی میان بغداد و اربیل و متشنج کردن اوضاع است.

در این راستا «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق نیز در واکنش به حمله پهپادی شب گذشته آن را در مخالفت با تلاش‌های جاری در این کشور برای تقویت امنیت ملی و شهروندان خواند.

برهم صالح در ادامه تأکید کرد که می‌بایست قاطعانه در برابر تلاش‌ها برای ایجاد هرج و مرج و تضعیف امنیت و ثبات عراق ایستاد و موقعیت دولت و نهادهای امنیتی در مقابل قانون شکنان تقویت شود.

از سوی دیگر «شاخوان عبدالله» معاون اول رئیس پارلمان عراق نیز خواستار توسعه همکاری امنیتی میان دولت فدرال و اقلیم کردستان عراق شد.

او در بیانیه‌ای گفت که باید در راستای تشکیل تیپ 20 با همکاری بغداد و اربیل و برای پر کردن خلأ امنیتی موجود تلاش کرد.

از سوی دیگر منابع خبری در اربیل گفتند که سازمان امنیت اقلیم کردستان عراق (آسایش) مانع پوشش خبری این واقعه از سوی رسانه‌ها می‌شود.

در این راستا انجمن دفاع از آزادی روزنامه‌نگاری در بیانیه‌ای گفت که سازمان آسایش مانع حضور خبرنگاران شبکه‌های روداوو، ان آر تی، کردستان 24، کردستان جی کی تی وی و شبکه کی ان ان برای پوشش واقعه شده است.

در این میان «نیز رشاد» خبرنگار شبکه «ویستکه الاخباری» نیز به دست نیروهای آسایش بازداشت شده است.

در همین ارتباط، هیأت سازمان ملل در عراق موسوم به «یونامی» نیز در یک پیام توئیتری، به حمله پهپادی شب گذشته به اربیل واکنش نشان داد. 

یونامی تأکید کرد که باید عاملان این حمله شناسایی و محکوم شوند و موضع حاکمیت و رهبری عراق تقویت شود.

شورای امنیت کردستان عراق نیز  بدون ارائه دلیل و مدرکی در بیانیه‌ای مدعی شد که حزب‌الله عراق عامل این حمله پهپادی است. در بیانیه این شورا آمده است که پهپاد انتحاری مورد استفاده در این حمله از منطقه «آلتون کوبری» به سمت اربیل به پرواز در آمده بود.

ارسال نظرات