۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۶
کد خبر: ۷۱۲۰۷۲

روشی جدیدی برای تشخیص زوال شناختی

روشی جدیدی برای تشخیص زوال شناختی
ارزیابی وضعیت ستون فقرات در معاینات سلامت با اطمینان زوال شناختی را تشخیص می‌دهد.
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین، در یک مطالعه جمعی از شهروندان ۵۰ تا ۸۹ ساله بررسی شد که آیا کاهش شناختی را می‌توان با اندازه‌گیری تعادل ستون فقرات ساژیتال بر اساس رویکرد رادیولوژیکی تشخیص داد یا خیر. پزشکان از دانشگاه شینشوی ژاپن ارتباط روند قدامی شدن محور عمودی ساژیتال (SVA) و سن بالاتر را با عملکرد شناختی پایین مشاهده کردند.

محور عمودی ساژیتال طول یک خط افقی است که صفحه انتهایی خارجی فوقانی خلفی را به یک خط عمودی که از مرکز جسم مهره C ۷ می‌گذرد، متصل می‌کند. هر چه سر و گردن بیشتر از قسمت جلوی لگن بیرون بزند، (هر چه طول آن بیشتر باشد) احتمال بروز علائم زوال شناختی خفیف در افراد بیشتر می‌شود.

در مردان محور عمودی ساژیتال مستقل از سن با کاهش شناختی همراه بود. در زنان نیز با اندازه محور عمودی ساژیتال مساوی یا بزرگتر از ۷۰ میلیمتر و صرف‌نظر از سن کاهش شناختی بیشتر بود.

اختلال شناختی خفیف همراه با شکایات شناختی از طرف فرد یا اطرافیان و بدون زوال عقل است. ممکن است با ابتلا به اختلال شناختی خفیف در مرحله بازگشت‌پذیر در جوامعی که تجهیزات آزمایش ویژه گران‌قیمت یا زمان آزمایش پزشکی اضافی برای افراد مسن محدود است، از زوال عقل، ضعف و وضعیت بستری پیشگیری شود.

محقق اول این تحقیق، هیکارو نیشیمورا، یک کاردرمانگر است که مشکلات پیش روی سالمندان را از منظر توانبخشی بررسی می‌کند. تمرین ورزشی در افراد مسن می‌تواند زوال عقل را به تاخیر بیندازد یا به کلی از آن پیشگیری کند.

دکتر شوتا ایکگامی از دانشگاه شینشو بیان می‌کند که وضعیت نامناسب نشان‌دهنده ضعف در افراد مسن است و یکی از مولفه‌های ضعف را می‌توان با غربالگری وضعیت بدن تشخیص داد. افراد مسن در شهر اوبوسه ناگانو برای مطالعه جمعی مورد بررسی قرار گرفتند و مشخص شد که بین افراد مسن ژاپنی کسانی که فرآیند قدامی شدن ستون فقرات را نشان می‌دهند، احتمال کاهش عملکرد شناختی را نیز دارند.

در این تحقیق زوال شناختی توسط ترکیب سن و درجه عدم تعادل ستون فقرات با اطمینان تشخیص داده شد؛ مردان با محور عمودی ساژیتال بیشتر یا مساوی با ۱۰۰ میلیمتر در هر سنی همچنین محور عمودی ساژیتال بیشتر یا مساوی با ۹۰ میلیمتر در سن ۷۰ سال و بالاتر و محور عمودی ساژیتال بیشتر یا مساوی با ۷۰ میلی‌متر در سن ۸۰  سال و بالاتر به احتمال زیاد کاهش شناختی دارند؛ در حالی که زنان با محور عمودی ساژیتال بیشتر یا مساوی با ۷۰ در هر سنی به احتمال زیاد کاهش شناختی دارند.

استان ناگانو دارای بالاترین طول عمر سلامت در ژاپن است. با این تحقیق و سایر تحقیقات پزشکان امیدوارند از طریق مداخلات توانبخشی برای افراد ضعیفی که در طول غربالگری‌ها یافت می‌شوند، از نیاز آینده به مراقبت جلوگیری کنند.

نتایج این تحقیق در مجله Scientific منتشر شده است.
 
ارسال نظرات