۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۲
کد خبر: ۷۱۱۰۴۲

فروپاشی رژیم صهیونیستی کاملا مشهود است

فروپاشی رژیم صهیونیستی کاملا مشهود است
اسرائیلی‌ها معتقدند که تاریخ ثابت کرده است مملکت داود و سلیمان که اولین دولت یهودیان است هم بیش از ۸۰ سال دوام نیاورده است

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، پایگاه خبری شبکه الجزیره در گزارشی تحلیلی به کتابی می‌پردازد که فروپاشی اسرائیل را در دهه هشتم آن پیش‌بینی می‌کند.

در این گزارش آمده است: در پنجاه و پنجمین سالگرد جنگ ژوئن 1967 و اشغال بقیه خاک فلسطین از جمله بخش شرقی قدس، سیاستمداران و اندیشمندان اسرائیلی به مضمون کتاب "اگر اسرائیل در جنگ شکست بخورد" رجوع می‌کنند، کتابی که «ادوارد کلاین» و «رابرت لیتل» آن را به رشته تحریر در آورده‌اند.

در این کتاب سناریویی که در صورت شکست اسرائیل در جنگ شش روزه (ژوئن 1967) به وقوع می‌پیوست را مورد بررسی قرار می‌دهد؛ دغدغه‌ای که ساختار اشغالگر از آن در جنگ‌های چند جبهه که در آینده انتظارش را می‌کشد به ویژه در سایه افزایش اختلافات داخلی در این رژیم وحشت‌زده است.

در بخشی از این گزارش آمده است: اسرائیل 74 ساله سعی دارد این‌گونه نشان دهد که یکی از قدرتمند‌‌ترین ارتش‌های جهان را در اختیار داشته و پیشرفته‌‌ترین آنها را در سطح جهان دارد. اسرائیل ادعا می‌کند که دارای اقتصادی قدرتمند و صنایع نظامی معتبری در سطح جهان است؛ این در حالی است که از کشمکش‌های داخلی بین جریان‌های متضاد یهودی رنج برده و همین امر آن را در معرض فروپاشی قرار داده است. همچنین نباید از جنگ فرهنگ و هویت در آینده ساختار عبری هم به آسانی گذشت.

الجزیره می‌نویسد: اندیشمندان و نویسندگان اسرائیلی می‌گویند: اسرائیل باید از خود بپرسد آیا در سایه کشمکش‌های داخلی و افزایش درگیری با دشمنان در بیش از یک جبهه قادر است که از آستانه 80 سالگی عبور کند و آیا کمک‌های آمریکا همچنان می‌توانند یک عامل تقویت‌کننده برای آن محسوب شود یا به باری سنگین بر دوش این قدرت بزرگ تبدیل و روابط واشنگتن را با دیگر کشورهای جهان تحت تأثیر خود قرار داده است.

سرلشکر احتیاط گرسون هاکوهین پژوهشگر اندیشکده راهبردی بگین سادات ضمن تأیید وجود این وحشت از آن به عنوان "تخریب معبد سوم" یعنی همان اسرائیل اشاره و می‌افزاید: بسیاری از اندیشمندان یهودی و برخی از رهبران سیاسی و نظامی نیز نسبت به خطر دهه هشتم بر اسرائیل هشدار داده و ایهود باراک وزیر جنگ سابق در هفتاد و چهارمین سالگرد، صراحتاً نسبت به آن اعلام خطر کرد.

او اعتراف می‌کند این نگرانی در رابطه با سرنوشت برای تمامی یهودیان اسرائیل وجود دارد و این سناریو وحشتناک آنها را همراهی می‌کند.

به گفته این پژوهشگر، گرچه افراد ساکن ام الفحم یا الطیبه (فلسطینیان 1948) هم از نبود اسرائیل زیان خواهند دید اما آنها در میان خانواده وسیع خود (فلسطینیان) قرار داشته و در معرض خطر قرار نخواهند گرفت.

از این منظر، این پژوهشگر معتقد است نگرانی از زوال اسرائیل یک نگرانی صهیونیستی صرف است و یکی از ساختاری‌های اصلی ریشه‌دار در هویت اسرائیل به شمار می‌رود.

گفتنی است «ایهود باراک» که سابقه نخست‌وزیری و وزارت جنگی رژیم صهیونیستی را دارد در هفتاد و چهارمین سالگرد تأسیس رژیم صهیونیستی هشدار داد و تأکید کرد: دهه هشتم در دو تجربه گذشته بشارت‌دهنده آغاز فروپاشی بود؛ امروز هم پروژه صهیونیستی سومین تلاش تاریخی است ما هم به دهه هشتم رسیدیم و این نگرانی بر ما مستولی شد.

در بخش دیگری از گزارش الجزیره هم آمده است: آری شاویت نویسنده اسرائیلی هم در کتاب خود "خانه سوم" با اشاره به خطرات تهدیدکننده اسرائیل از چگونگی تبدیل شدن اسرائیلی‌ها به بزرگترین دشمن خود در دهه هشتم از شکل‌گیری این رژیم سخن گفت و نوشت: شاید بتوان به مقابله با چالش‌های امنیتی پرداخت اما فروپاشی هویت چیزی نیست که بتوان بر آن غلبه کرد.

انتهای پیام/؛

ارسال نظرات