۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۴
کد خبر: ۷۱۲۰۸۴

تغییراتی در موضع‌گیری کشورهای غربی در مقابل روسیه رخ داده است

تغییراتی در موضع‌گیری کشورهای غربی در مقابل روسیه رخ داده است
به‌عقیده سناتور روس، سخنان دبیرکل ناتو که اعتراف کرده است "کی‌یف برای بازگرداندن صلح به این کشور باید امتیازات ارضی به روسیه بدهد"، گویای این واقعیت است که تغییراتی در موضع‌گیری کشورهای غربی در قبال حل‌وفصل مناقشه اوکراین در حال شکل‌گیری است

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، "ینس استولتنبرگ"، دبیرکل ناتو اعلام کرد: امکان حل‌وفصل مناقشه کنونی در اوکراین وجود دارد، البته سؤال اینجاست که دادن چه امتیازات ارضی برای کی‌یف مناسب خواهد بود.
وی در عین حال یادآور شد که پیمان آتلانتیک شمالی به اوکراین کمک خواهد کرد تا کمترین بهای ممکن را برای دستیابی به صلح بپردازد.

استولتنبرگ شب گذشته، یکشنبه، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «صلح در اوکراین هنوز ممکن است، سؤال اینجاست که قیمت آن چقدر خواهد بود، ما حاضر خواهیم بود چه‌بهایی را از لحاظ سرزمینی و آزادی و دموکراسی برای رسیدن به این صلح بپردازیم. ناتو قصد دارد به اوکراین کمک کند تا قوی‌ترین موقعیت را در میز مذاکره با روسیه به او بدهد تا بتوان به خصومت‌ها پایان داد.»

دبیرکل ناتو افزود که نظامیان کشورهای عضو ناتو در درگیری‌های اوکراین شرکت نمی‌کنند، برای اینکه این ائتلاف نمی‌خواهد مناقشه اوکراین به خارج از این کشور سرایت کند.

یک روز قبل، ایوان بیکر، یکی از اعضای پارلمان ملی کانادا از حزب لیبرال، یادآور شده است که «خستگی» از بحران اوکراین در کشورهای غربی در حال افزایش است. وی ابراز نگرانی کرد که درخواست‌هایی هم از کی‌یف برای واگذاری بخشی از سرزمین‌های خود به روسیه بیان می‌شود.

فرانک هاوارد، ستون‌نویس نشریه "American Thinker"، نیز ابراز عقیده کرده است که اوکراین باید پیشنهادهای صلح مسکو را بپذیرد، مناطق روس‌زبان را به روسیه واگذار کند و با اعلام بی‌طرفی در درگیری ژئوپولیتیکی بین غرب و روسیه موافقت کند تا مناقشه کنونی در این کشور پایان یابد.

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین پیش از این گفته بود که کی‌یف در حال سوق یافتن به‌سمت آتش‌بسی با شرایط نامطلوب است تا در کوتاهترین مدت تنش را کاهش دهد. زلنسکی در عین حال تأکید کرده بود که هرگز خودمختاری جمهوری‌های مردمی لوهانسک و دونتسک و همچنین مالکیت روسیه بر شبه‌جزیره کریمه را به‌رسمیت نخواهد شناخت.

ارسال نظرات