۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۲
کد خبر: ۷۱۱۷۷۰

یکی از جنبه‌های اصلی مذاکره روسیه و اوکراین موضوع صادرات غلات است

یکی از جنبه‌های اصلی مذاکره روسیه و اوکراین موضوع صادرات غلات است
وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی در آنکارا گفت: روسیه، در صورت آمادگی کی‌یف برای این امر، آماده همکاری با ترکیه در زمینه صادرات غلات اوکراینی است و نکته اصلی تضمین پاکسازی آب‌های مین گذاری شده و عبور امن کشتی‌ها از بنادر اوکراین است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از  گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه پس از مذاکره با "مولود چاووش‌اوغلو" همتای ترکیه‌ای خود در آنکارا، اعلام کرد که اگر اوکراین تصمیم بگیرد که مین‌ها را از  بنادر خود که در آن محموله‌های غلات مسدود شده، پاکسازی کند، روسیه «به هر طریقی» آماده است تا تضمین دهد که از این موضوع در راستای منافع نظامی استفاده نخواهد کرد. به گفته وی، نظامیان روسیه و ترکیه در حال مذاکره درباره جزئیات مین زدایی بنادر اوکراین برای صادرات غلات هستند.

وزیر خارجه روسیه همچنین یادآور شد: بحران فزاینده غذایی در جهان ارتباط چندانی با مشکل صادرات غلات از اوکراین ندارد. همتایان غربی ما و خود اوکراینی‌ها تلاش می کنند تا آن را در رده یک فاجعه جهانی قرار دهند.

وزیر امور خارجه ترکیه نیز با ابراز امیدواری برای حل و فصل این مشکل گفت: طرف اوکراینی به آنکارا اطمینان داده که آماده تضمین عبور امن کشتی‌ها از میادین مین یا پاکسازی مین است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز روز چهارشنبه اعلام کرد که صادرات غلات از خاک اوکراین به طور فعال با مقامات ترکیه در حال بررسی است. به گفته وی، سایر جهت گیری‌ها موضوع معامله گرانی شده که اکنون دیگر به دلیل اعمال فشارهای تحریمی با مشکلاتی مواجه هستند.

پسکوف توضیح داد: «همه از دیدگاه رئیس جمهور ولادیمیر پوتین آگاه هستند که برای تحویل حجم عظیم غلات روسیه به بازارهای بین المللی، لازم است تحریم‌های اعمال شده مستقیم و غیرمستقیم تغییر پیدا کند. این محدودیتها مربوط به بیمه کشتی‌ها، عدم امکان ورود آنها به بنادر اروپا و مشکلات دیگر برای کشتی‌های حامل غلات، به طور قابل توجهی روند اوضاع را پیچیده کرده است.»

به گفته وی، اکنون هنگام صحبت از روند مذاکرات بین مسکو و کی‌یف در ترکیه، باید توجه داشت که یکی از جنبه‌های اصلی موضوع صادرات غلات است.

مسدود کردن صادرات غلات اوکراین یکی از دلایلی است که جهان در حال حاضر با بحران جهانی غذایی روبرو شده است. سازمان ملل قصد دارد با ایجاد مکانیزمی تحت نظارت خود با مشارکت روسیه، ترکیه و اوکراین در حل این مشکل مشارکت کند. آنکارا از چنین طرحی استقبال کرده، البته همه چیز به آمادگی مسکو و کی‌یف برای همکاری در این زمینه بستگی خواهد داشت که هنوز پاسخ قطعی برای این موضوع وجود ندارد.

ارسال نظرات