۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۴
کد خبر: ۷۱۲۱۷۸
یادداشت؛

سلام فرمانده در ترازوی دیدگاه تمدن نوین اسلامی

سلام فرمانده در ترازوی دیدگاه تمدن نوین اسلامی
سلام فرمانده، از همان دست کارهایی است که در راستای تمدن اسلامی بوده و مضامینی را در گوش کودک و نوجوان القاء می‌کند؛ تا با دین و هدف زندگی خود بیشتر آشنا شوند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، اهل فن در تمدن اسلامی به دو دسته تقسیم می‌شوند، اندیشمندانی که قائل به احیای تمدن اسلامی‌اند و در مقابل، عده‌ای از اندیشمندان حوزه تمدن اسلامی که قائل به ایجاد تمدن اسلامی‌اند. در این راستا مباحث و نظرات گوناگونی مطرح شده که جای کار و تمرکز بسیار دارد؛ اما با وجود این مباحث_فراتر از ایجاد یا احیای تمدن اسلامی_ آنچه درباره آن شکی وجود ندارد؛ اصل تمدن اسلامی و اثرگذاری اقشار جامعه، در تحولات جوامع اسلامی است؛ که غیر قابل انکار می‌باشد. حال با توجه به دگرگونی جوامع اسلامی و تغییر و تحول جهان، تمدن اسلامی چه میزان می‌تواند اثرگذار باشد؟

تمدن اسلامی در واقع تمدنی برگرفته از کشورهای مسلمان و مسلمانان در کشور‌های غیر اسلامی است که کنش‌ها و واکنش‌های آنان برای هرچه بهتر شناساندن دین اسلام برای رسیدن به آرمان شهر اسلامی را دربر می‌گیرد.

در این راستا شناساندن هویت اسلامی به جهانیان بسیار اهمیت دارد و این وظیفه شاید بیشتر بر روی دوش ایران سنگینی می‌کند؛ زیرا با ایجاد حکومت اسلامی و شیعی، منطقه و جهان اسلام را به یک ثبات نسبی رسانده است.

در زمان کنونی که فضای مجازی و دست‌های پشت پرده‌ی آن مضامین سخیف و گاه غیرانسانی را در پوششی از رنگ و فریب ارائه می‌دهد، شهروندان تمدن اسلامی چه وظیفه‌ای دارند؟

جنگ دوران ما

جنگ امروز فرهنگی، جنگ اراده‌هاست؛ اراده‌هایی که ایستاده‌اند و تفکرات خود را ترویج می‌کنند. خواه این تفکرات در راستای هدف متعالی انسانیت باشد؛ خواه در راهی دیگر.

گاه پیکان تیز اراده‌های جنگِ فرهنگی، روح معصوم کودکان را نشانه می‌رود؛ گاه مقابل زندگی و مفهوم خانواده می‌ایستد و گاه مخاطب خود را به سوی تفکرات مسموم می‌کشاند.

اینجا است که شهروند تمدن اسلامی در فرهنگی دیگر حل می‌شود؛ بی‌آن‌که خودش بداند. نفوذ لحظه به لحظه به پیکره اعتقادات مذهبی مردم، از راه‌های طولانی و اثر بخش در سست کردن باورهای آنان است.

همین اتفاق کافی‌ست اثرگذاران جامعه اسلامی به فکر روش‌هایی برای جلوگیری از جریان نفوذ به پیکره مسلمانان بیفتند. این روش‌ها گاهی ایجابی‌ است و گاهی انذاری.

در این راستا گاهی بیان ساده‌ترین مضامین و  محتوا برای یادآوری همان تمدن اسلامی، کمک می‌کند که مردم جامعه اسلامی از خلسه‌ی دنیای رسانه و محتوا دور شوند و به اصل خود یعنی همان آمیزه‌ها که با روح و جسم‌شان عجین شده، باز گردند.

سلام فرمانده در ترازوی دیدگاه تمدن نوین اسلامی

سلام فرمانده، از همان دست کارهایی است که در راستای تمدن اسلامی و مضامینی را در گوش کودک و نوجوان القاء می‌کند؛ تا با دین خود و هدف زندگی خود بیشتر آشنا شوند.

محتوای ساده و بی‌ریا در سلام فرمانده فراتر از نسل کوچک و به اصطلاح دهه نودی‌ها، وارد گفتمان بزرگترها هم می‌شود. مضامینی که خانواده‌ها را با هرنوع سلیقه سیاسی و یا اجتماعی به سوی خود می‌کشاند؛ چراکه آنقدر این حروف و کلمات معجزه می‌کنند که کم‌کم واکنش‌‌های زهرآگین برای عقده‌گشایی سیاسی هم شنیده می‌شود و این اتفاق، اتحاد اقشار جامعه را بیشتر و اعتقادات آنان را محکم‌تر می‌کند.

اعتقاداتی برخواسته از یک سرود عاطفی و ایمانی، که شاید کمی گَرد زمان بر آن نشسته‌بود، حالا تبدیل به یک سرود ملی برای استغاثه به امام عصر (عج) می‌شود.

تک‌تک مباحث مطروحه در سرود سلام فرمانده، قطعا نیاز به بررسی و دقت زیاد دارد و لزوم پختگی در کارهای بعدی بیشتر احساس می‌شود. درباره محتوای مطالب مطرح شده، مضامین شعری، نوع قالب شعر، نوع موسیقی و سبک ارائه به مخاطب می‌توان ساعت‌ها بحث و بررسی انجام داد.

قطعاً سرودهایی که قبل از سلام فرمانده تهیه شده‌ بودند، در راستای شکوفایی این سرود سهم بسزایی داشتند. سرود‌هایی که از هدف مقدسی سرچشمه می‌گرفتند و هر کدام هم به نوبه خود در مخاطبِ هدف اثرگذاری داشته‌اند. دهه هشتادی‌ها، مداد رنگی، ماشین‌زمان و... از این مدل کارها هستند. برکات هم‌فکری و استفاده از تجربیات دوستان در یک جمع ایمانی باعث رشد و ارتقاء کار فرهنگی می‌شود. آن‌چه مسلم است این است که دست خدا با جماعت است.

در آخر این‌که وقتی کاری تا این اندازه مورد اقبال عمومی قرار می‌گیرد و در مقابل واکنش معاندان را در بردارد؛ از نیت پاک عاملان و اتاق فکر آن مجموعه خبر می‌دهد.

در آیات شریفه قرآن، خداوند نکته‌ای متذکر می‌شود برای اهل فن، که در تکاپوی کارهایتان اهل صلاح باشید و عزت را از خدا بخواهید.(العزه لله جمیعا) عزت دست خداست؛ عزت خود به او بسپارید؛ آن‌ وقت می‌بینیدکه اگر خدا اراده کند مضامین ساده و بی‌ریا چطور دنیا را به لرزه در می‌آورد!

سلام فرمانده روح امید را در کالبد کودک  و نوجوان این مرز و بوم می‌دمد و ذهن‌های پاک کودکان را آماده حکومت اسلامی مهدی موعود(عج) می‌کند. همان تمدن اسلامی که آرزوی دیدارش را داریم. شکی نیست این سلام‌ها که از ضمیر پاک کودکان این سرزمین و دیگر کشورهای اسلامی سرچشمه گرفته، با عنایت حضرت حجت(عج) نوید بخش آینده‌ای روشن است؛ آینده‌ای روشن اما پر فراز و نشیب.

به امید دیدار لحظه‌ی ظهور

فاطمه میری طایفه فرد

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
فاطمه آباد
Iran (Islamic Republic of)
۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۹
انشالله
0
0