۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۹
کد خبر: ۷۱۲۱۹۶

نظر عراقی ها در سالروز صدور فتوای جهاد کفایی آیت الله سیستانی

نظر عراقی ها در سالروز صدور فتوای جهاد کفایی آیت الله سیستانی
بسیاری از شخصیت های بلندپایه سیاسی و امنیتی عراق در سالروز صدور فتوای جهاد کفایی آیت الله سیستانی مرجعیت عالی شیعه مبنی بر تشکیل الحشد الشعبی به اظهار نظر پرداختند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، الحشد الشعبی (بسیج مردمی عراق) به دنبال هجوم گروه تروریستی داعش و سقوط چندین استان عراق در سال ۱۳۹۴ (۲۰۱۵) ، با فتوای جهاد کفایی آیت الله سید علی سیستانی مرجع عالی شیعه عراق تشکیل شد؛ نیروهایی که با پیروی از مرجعیت دینی و اتحاد و همبستگی مردمی توانستند در یک نبرد بی امان سه ساله و نیمه، به پیروزی‌های بزرگی دست یابند و کار این گروه مخوف تروریستی را در اواخر تابستان ۱۳۹۶ یکسره کنند.

الکاظمی: فتوای آیت الله سیستانی شکست را به پیروزی تبدیل کرد

همزمان با هشتمین سالگرد صدور این فرمان و تاسیس الحشد الشعبی، «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق تاکید کرد که فتوای آیت الله سیستانی شکست را به پیروزی تبدیل و عراق را سرافزار کرد.

وی فتوای آیت الله سیستانی درباره تاسیس سازمان الحشد الشعبی را عامل تبدیل شکست به پیروزی عنوان کرد.

الکاظمی تاکید کرد که فتوای آیت الله سیستانی، عقب نشینی را به انگیزه و شکست را به پیروزی تبدیل کرد.

نخست وزیر عراق در توئیتی به این مناسبت نوشت: فتوای آیت الله سیستانی، عقب نشینی را به انگیزه و شکست را به پیروزی تبدیل و بازوان قهرمانان عراق برای نجات کشور را محکم کرد و عقیده و باوری قوی به وجود آورد که در آن مرگ تروریسم بود.

الکاظمی افزود که همه نیروهای نظامی و امنیتی عراق، با اقتدار آمادگی دارند تا هر گونه تجاوز را دفع کنند.

صالح: فتوای جهاد کفایی پروژه ای ملی برای نجات عراق بود

«برهم صالح»، رئیس جمهوری عراق نیز فتوای جهاد کفایی آیت الله سیستانی را پروژه ای ملی برای نجات کشور توصیف کرد.

وی در توئیتی به این مناسبت نوشت که فتوای جهاد کفایی پروژه ای ملی برای نجات عراق بود؛ با احترام فتوای جهاد کفایی مرجع عالیقدر آیت الله سیستانی که در لحظه ای سرنوشت ساز صادر شد را به یاد می آوریم، باید بسیار در آن تعمق کرد زیرا واقعا یک پروژه ملی برای نجات عراق از چنگال تروریسم بود.

صالح تاکید کرد که باید مراقب شهدای میهن و مجروحان باشیم و به رزمندگان شجاعی که جان خود را فدای کشور و کرامت مردم کردند، رسیدگی کنیم.

حکیم: فتوای آیت الله سیستانی عامل وحدت و پیروزی بود

«سید عمار حکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق هم در پیامی سالروز صدور فتوای جهاد کفایی و تاسیس الحشد الشعبی را گرامی داشت و بر استقلال و تقویت توان تسلیحاتی این سازمان مردمی تاکید کرد.

حکیم در این پیام نوشته است: الحشد الشعبی که زاده رنج و نگرانی از آینده نامعلوم است، قدرت خود را از فتوای مبارک جهاد کفایی گرفت و توانست اعتماد به نهادهای نظامی و امنیتی کشور را پس از شکست ژوئن ۲۰۱۴ بازیابد و در کنار دیگر تشکیلات نظامی و امنیتی کشور تن به جنگ‌های پیاپی داد تا اینکه با فداکاری‌های بزرگ به پیروزی کامل رسید.

وی همچنین هشتمین سالروز صدور فتوای جهاد کفایی از جانب مرجعیت عالی شیعه را گرامی داشت و گفت که این فتوا عامل وحدت عراق و پیروزی بر تروریسم بود.

رهبر جریان حکمت ملی عراق افزود: این فتوا افزون بر واداشتن غیرتمندان به حضور در میدان، ساختار تربیتی و معرفتی ملت عراق، از پیر و جوان و عشایر و دیگران، و پیوند آنان با مرجعیت را به افکار عمومی جهان نشان داد.

وی اظهار کرد که این فتوای مبارک عامل وحدت ملت عراق با همه طیف‌ها و مذاهب و قومیت‌ها و حتی گرایش‌های گوناگون سیاسی و فرهنگی‌شان شد و به برکت این اتحاد توانستند تروریسم را از پای درآورند و وضعیت کشور را به حالت عادی برگردانند و خاک میهن را از چنگ اشرار آزاد کنند.

رهبر جریان حکمت ملی عراق در ادامه این پیام سالروز تأسیس الحشد الشعبی را به فرماندهان و رزمندگان آن تبریک و تهنیت گفت و بار دیگر بر اهمیت استقلال این نهاد نظامی و دور کردن آن از دخالت‌های سیاسی و تقویت تسلیحاتی و آموزشی آن تأکید کرد.

الفیاض: الحشد نمی گذارد نظام سیاسی عراق سقوط کند

«فالح الفیاض»، رئیس سازمان الحشد الشعبی نیز در سالروز تاسیس این نیروی مردمی برای مبارزه با تروریسم تاکید کرد که الحشد الشعبی نمی گذارد نظام سیاسی در عراق سقوط کند.

وی در آیین ویژه هشتمین سالروز تاسیس الحشد الشعبی تاکید کرد که الحشد الشعبی نخستین تشکیلات مسلح در دفاع از نظام سیاسی موجود در عراق بوده و هیچ کس نمی تواند در این خصوص از ما پیشی بگیرد و همچنان با همکاری دیگر نیروهای مسلح عراق مانع سقوط این نظام سیاسی می شویم.

وی از دولت ادعایی گروه تروریستی داعش در ۲۰۱۴ در جریان سقوط موصل به عنوان «دولت خرافه» یاد کرد و افزود که ما نمی گذاریم که هرگز دولت خرافه شکل بگیرد.

الفیاض ادامه داد که الحشد الشعبی، مشکل نیست بلکه راه حل است و آن هنگام که درهای دنیا به روی همه بسته شد، جبهه ها در تسخیر داعش بود و مردم از مقابله با این گروه تروریستی ناامید شده بودند، این الحشد الشعبی بود که در جانفشانی، از همه پیشی گرفت.

وی گفت: در این روزهای حساسی که عراق در آن به سر می برد، الحشد الشعبی از هیچ طیف سیاسی جانبداری نمی کند. وظیفه ما، فقط حفظ نظام سیاسی حاکم بر عراق است اما هرگز سربازانی نزد دولت یا برخی اشخاص نخواهیم بود.

به گفته وی، دولت ملزم به پایبندی به قانون اساسی و حفاظت از صلح داخلی است و الحشد الشعبی از این حیث یکی از بازوهای دولت به شمار می رود.

الفیاض تاکید کرد که در مرحله پیش رو با تمام پیش بینی ها و نگرانی هایی که مطرح شده، وظیفه الحشد الشعبی فقط حفظ امنیت و دفاع از صلح داخلی است و هرگز از هیچ طرف سیاسی جانبداری نمی کند؛ این رویکرد را از طریق رفتار و اقدامات ما مشاهده خواهید کرد.

الحشد الشعبی بعد از پایان فتنه داعش، فقط خود را به جبهه و جنگ محدود نکرد بلکه در جریان سیلاب های ۲۰۱۹ نقش برجسته ای در مهار آن، بازی کرد و سپس وارد فاز پاکسازی کانال های آبی شد.

این نیروی مردمی اینک بعد از هشت سال، به دلیل تنوع مسئولیت هایش از جبهه و جنگ گرفته تا تامین زیارت های میلیونی در عراق و حمل و نقل زائران و کمک به سیل زدگان و خدمات عمومی به مردم، یک نیروی بزرگ با پایگاه مردمی گسترده شده که با وجود همه فشارهای داخلی و خارجی برای تضعیف یا انحلال آن، هر روز قویتر از گذشته می شود تا جایی که اینک بسیاری الحشد الشعبی را معادل عراق می دانند که بدون آن، تمامیت ارضی عراق در معرض تهدید است.

الحشد الشعبی، امروز تصویری گویا از جامعه متنوع عراق است که در بدنه و فرماندهی آن از شیعیان گرفته تا اهل سنت، مسیحیان، کردها، شبک ها و ایزدی ها و عرب و عجم همه وجود دارند از این رو گزاف نیست که گفته می شود الحشد الشعبی خود عراق است.

لازم به یادآوری است که به اذعان تمامی فرماندهان الحشدالشعبی و بسیاری از تحلیلگران و فعالان سیاسی و رسانه ای عراق، هنگام سقوط موصل در سال ۲۰۱۴ ، عراقی ها برای مقابله با گروه تروریستی داعش که سیل آسا به سمت بغداد و شهرهای مقدس کربلا و نجف در حرکت بود، هیچ سلاحی نداشتند و بر اساس اسناد مکتوب و شفاهی به جا مانده از آن سال، حتی اندک سلاح های سبک در اختیارشان مانند کلاشینکف هم فشنگ نداشت. به طوری که روایت آن روزهای بدون فشنگ را باید از شخصیت های برجسته عراقی مانند شیخ «عبدالمهدی الکربلایی» نماینده مرجعیت عالی (آیت الله سیستانی) در کربلا ، آیت الله قزوینی از مراجع معظم مقیم کربلا و بسیاری از فرماندهان نظامی عراقی جویا شد.

آمریکایی ها در آن روزهای پر حادثه و سرنوشت ساز به درخواست رسمی دولت عراق در چارچوب توافقنامه امنیتی امضاء شده میان دو کشور در سال ۲۰۱۰ میلادی پاسخ منفی دادند و هیچ کشور دیگری حاضر نشد به درخواست کمک های بغداد نیرو و سلاح به این کشور گسیل کند، با این حال در پی درخواست نخست وزیر وقت عراق (نوری المالکی) از جمهوری اسلامی ایران، پل هوایی میان تهران - بغداد ، در کمتر از ۱۲ ساعت برقرار شد تا نیروهای الحشدالشعبی که به فرمان مرجعیت در صف اعزام به صحنه های نبرد بودند، به سرعت مسلح شوند.

در میان خیل عظیم شهدای عراقی جنگ علیه داعش، خون بسیاری از ایرانی ها نیز در این میدان به زمین ریخت و با خون شهیدان عراقی در هم آمیخت که هنوز آمار دقیقی از آن در دست نیست و در راس آنها سالار شهیدان جنگ علیه تروریسم بین الملل و فرمانده عالی مدافعان از حرم اهل بیت (ع) سپهبد «قاسم سلیمانی» و سردارانی همچون حمید تقوی فر (موسس گروه سرایا الخراسانی) و «شعبان نصیری» ثبت شده است./۹۸۸/

ارسال نظرات