۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۰
کد خبر: ۷۱۲۲۳۵

کاخ سفید در بحث عضویت سریع اوکراین دخالت نمی کند

کاخ سفید در بحث عضویت سریع اوکراین دخالت نمی کند
سخنگوی کاخ سفید مدعی شد که واشنگتن در بحث عضویت سریع اوکراین در اتحادیه اروپا و چگونگی کمک متحدین اروپایی به این کشور مداخله‌ای نمی‌کند، ولی یادآور شد: وزیر دفاع آمریکا بزودی برای هماهنگی ارائه کمک‌های مالی و نظامی به کی‌یف به اروپا سفر خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، "درک هوگان" معاون اول وزیر امور خارجه آمریکا در امور اروپا و اورآسیا اعلام کرد که ایالات متحده تقریباً 1.5 میلیارد دلار در ماه برای حمایت از فعالیت دولت اوکراین به کی‌یف ارائه خواهد کرد.

وی شب گذشته، دوشنبه، در جریان مباحثاتی درباره سرنوشت اوکراین در مرکز ویلسون گفت: «ما قبلاً از طریق مکانیسم‌های مختلف یک میلیارد دلار برای این اهداف اختصاص داده‌ایم و از این به بعد هم قصد داریم ماهانه 1.5 میلیارد دلار دیگر، برای 4 تا 5 ماه آینده ارسال کنیم».

این در حالی است که روزنامه "وال استریت ژورنال" (WSJ) روز دوشنبه در این رابطه گزارش داد، ایالات متحده آمریکا قصد دارد روزانه 130 میلیون دلار کمک مالی به اوکراین اختصاص دهدو در این راستا کارشناسان سیاسی آمریکایی بر اتخاذ تدابیری برای کنترل استفاده از جریان‌های نقدی ارسال شده به کی‌یف اصرار دارند. 

در این گزارش یادآوری شده، با توجه به مقیاس عظیم کمک‌ها و عدم وجود یک نهاد نظارتی از سوی ایالات متحده و ناتو در اوکراین، امکان استفاده نادرست از این کمک مالی و دزدیده شدن پول ارسال شده به اوکراین وجود دارد و باید مانع از چنین روند اوضاعی شد. این روزنامه اشاره کرد که ایالات متحده اشتباه محاسباتی مشابهی را در افغانستان انجام داده و همچنان بدون فکر کردن به عواقب آن، پول مالیات دهندگان آمریکایی را برای کشوری دارای مشکل جدی ارسال خواهد کرد.

این گزارش به سخنان مارک کنسیان، مقام سابق پنتاگون اشاره می‌کند، که گفته: «احتمال اختلاس پول در اوکراین وجود دارد، برای اینکه «کی‌یف حتی قبل از تشدید اوضاع به دلیل حمله نظامی روسیه، به دلیل فساد مورد انتقاد قرار می‌گرفت و این مشکل پس از آغاز جنگ هم مسلماً ناپدید نشده است.»

ارسال نظرات