۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۴
کد خبر: ۷۱۲۳۶۷

رویکرد مبهم و متناقض جو بایدن در قبال مسئله چین و تایوان

رویکرد مبهم و متناقض جو بایدن در قبال مسئله چین و تایوان
تهران- ایرنا - با وجود اذعان جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر این که کشورش از استقلال تایوان حمایت نمی کند، واشنگتن با تکرار این ادعا که خلیج تایوان یک آبراه بین المللی است، بار دیگر رویکرد مبهم و متناقض خود در قبال مسئله چین و تایوان را به نمایش گذاشت.

به گزارش  خبرگزاری رسا به نقل از روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری «رویترز»، خلیج تایوان که از مدتها پیش محل مناقشه و تنش میان چین و تایوان بوده است بار دیگر به مسئله ای بسیار مهم در روابط چین و آمریکا تبدیل شده است. در سال های اخیر، ناوگان جنگی آمریکا و تعدادی از متحدانش از جمله انگلیس و کانادا با تردد در این خیلج بارها و بارها موجب برانگیختن خشم پکن شدند. 

پیش‌تر وزیر امورخارجه چین گفته بود « چین حق حاکمیت قانونی درباره خلیج تایوان دارد و ادعاهای برخی کشورها درباره اینکه این آبراه بین المللی است را جعلی و دروغ می داند.»

از سوی دیگر «ند پرایس» سخنگوی دولت آمریکا اظهار داشت: «خلیج تایوان آبراهی بین المللی است و به این معناست که در این منطقه آزادی های دریایی در سطوح بالا از جمله آزادی کشتی رانی، پرواز برفراز آن تحت قوانین بین المللی ضمانت شده است.» 

وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه آمریکا از برخوردها و فعالیت های خشونت آمیز چین در برابر تایوان نگران است، افزود صلح و ثبات در این منطقه به منطقه هند-اقیانوسیه سرایت می کند.

«سو تسنگ چانگ» رئیس دولت تایوان امروز در مصاحبه با خبرنگاران گفت، خلیج تایوان به هیچ عنوان دریای داخلی چین نیست. وی همچنین با تاکید بر مواضع خود درباره جدایی تایوان از چین افزود: جاه طلبی چین برای کنترل تایوان هرگز متوقف و پنهان نشده است. خلیج تایوان آبراه بین المللی تحت قوانین بین المللی است. 

در واکنش به این سخنان، دفتر چین در امور تایوان گفت دولت در تایپه با نیروهای خارجی همکاری می کند تا مسائل و تنش ها را افزایش دهد. 

یانگ جِیچی دیپلمات ارشد چین که روز دوشنبه گذشته در لوگزامبورگ دیداری ۵ ساعته با جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا داشت، تاکید کرد: طرف چینی برای این سخنان اهمیت زیادی قائل است و امیدوار است طرف آمریکایی این سخنان و وعده های جو بایدن را عملی سازد و به اقداماتی ملموس تبدیل کند. در این دیدار، یانگ به مقام آمریکایی گفت که پکن با استفاده از رقابت برای تعریف روابط خود با واشنگتن قاطعانه مخالف است.

این دیپلمات چینی یادآور شد که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا بارها به شی جین پینگ همتای چینی اش گفته است که ایالات متحدد بدنبال جنگ سرد جدیدی نیست و قصد تغییر سیستم چین را ندارد، همچنین مخالف تقویت ائتلاف ها با چین نیست، از استقلال تایوان حمایت نمی کند و خواهان درگیری با پکن نیست.

چین همواره تایوان را بخشی از خاک خود تلقی کرده است و حق حاکمیت بر آن را مشروع و قانونی می داند. این درحالی است که تایوان نیز با نپذیرفتن حق حاکمیت چین اصرار دارد که مردم تایوان برای آینده خود باید تصمیم بگیرند.

 

ارسال نظرات