۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۱
کد خبر: ۷۱۲۴۹۸

لزوم افزایش همکاری‌ها در بخش حمل و نقل و ترانزیت بین ایران و پاکستان

لزوم افزایش همکاری‌ها در بخش حمل و نقل و ترانزیت بین ایران و پاکستان
تهران - ایرنا - سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان و وزیر راه و ارتباطات این کشور ضمن بررسی آخرین تحولات مرتبط با روابط تهران - اسلام آباد، بر لزوم افزایش همکاری‌ها در بخش حمل و نقل و ترانزیت در راستای شتاب بخشی به تجارت میان دو همسایه تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روز پنجشنبه ایرنا، «اسعد محمود» وزیر راه و ارتباطات پاکستان امروز (پنجشنبه) در اسلام‌آباد پذیرای «سید محمدعلی حسینی» سفیر کشورمان بود و طرفین آخرین تحولات مرتبط با همکاری‌های دوجانبه در حوزه ارتباطات جاده‌ای، ترانزیت و تسهیل حمل و نقل برای افزایش تجارت میان دو کشور را بررسی کردند. 

دو طرف بر آمادگی متقابل برای اجرای توافق ها با هدف رفع موانع در مسیر همکاری‌ها و کاهش مشکلات پیش روی بازرگانان و حمل و نقل ایران و پاکستان تاکید کردند. 

در این دیدار سفیر ایران در پاکستان بر لزوم برگزاری یازدهمین نشست کمیته مشترک حمل و نقل دو کشور تاکید کرد و افزود: شتاب در همکاری‌ها از جانب دو کشور و پیگیری‌های مستمر و به موقع درباره مسائل پیش روی حمل و نقل برای هموار کردن مسیر هم افزایی و غلبه بر موانع اجتناب ناپذیر است. 

حسینی افزود: در دو ماه گذشته ترانزیت کالاهای خارجی از مسیرهای ایران ۳۹ درصد رشد داشته و به اذعان سازمان جهانی حمل و نقل جاده‌ای، مسیرهای ایران منطقی و مقرون به صرفه است، لذا جمهوری اسلامی ایران یک مسیر آسان و ارزان برای کشورهای منطقه به ویژه پاکستان به منظور دسترسی به آسیای مرکزی است. 

وی گفت که ایران بر تقویت کریدورهای موجود با همسایگان تلاش دارد بنابراین با توجه به اتفاق های خوبی که در حوزه حمل و نقل میان ایران و پاکستان در سال گذشته افتاده است و اجرای طرح حمل و نقل ITI مطابق با کنوانسیون TIR، پاکستان می‌تواند از این طریق کالاهای خود را از مسیر ایران به آسانی به ترکیه ارسال کند. 

سفیر کشورمان افزود که ایران نیز به دنبال ارسال کالاهای خود به چین از مسیر پاکستان است و پیشنهاد ما برگزاری نشست کارشناسان دو کشور برای بررسی این موضوع است و می‌خواهیم جویای نظر همکاران پاکستانی در باره ترانزیت کالا از ایران به چین از مسیرهای پاکستان شویم. 

وزیر راه و ارتباطات پاکستان با قدردانی از اظهارات سفیر ایران بر اهمیت ارتباطات مردمی میان دو همسایه و وجود مشترکات قوی تاریخی، فرهنگی و مذهبی ایران و پاکستان تاکید کرد. 

اسعد محمود گفت که دولت پاکستان به ویژه وزارت راه و ارتباطات مصمم به توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران و همچنین رفع موانع در مسیر همکاری‌های حمل و نقل دو کشور است. 

وی قول پیگیری محورهای نشست امروز و طرح آن با سایر مسوولان ذیربط در پاکستان از جمله اعضای کابینه دولت این کشور را به سفیر ایران داد و اظهار کرد که در هفته‌های آینده وزارت راه پاکستان ارتباط مستقیم با همتایان ایرانی خود برقرار می کند و همه مسائل را پیگیری و در راستای افزایش همکاری‌های دوجانبه تلاش خواهد کرد. 

اسعد محمود تاکید کرد که پاکستان در منطقه به ویژه با کشورهای همسایه خود که در راس آن ایران قرار دارد، روابط خود را محکم می‌کند و معتقدیم که چالش‌ها و منافع مشترک بین دو کشور همسایه وجود دارد و برای پرداختن به آن مصمم‌ هستیم زیرا همسایگان مکمل یکدیگرند. 

وزیر راه و ارتباطات پاکستان افزود: جدای از روابط میان دولت‌ها، خواستار تقویت پیوندهای مردمی بین دو ملت هستیم زیرا این پیوند به تقویت مناسبات حکومتی و گشایش در همکاری‌های مشترک کمک خواهد کرد.

ارسال نظرات