۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۴
کد خبر: ۷۱۲۳۶۵

تولید دو فیلم عنکبوت مقدس و بانوی بهشت ابزار های جنگ نرم دشمنان اسلام

تولید دو فیلم عنکبوت مقدس و بانوی بهشت ابزار های جنگ نرم دشمنان اسلام
تهران- ایرنا- این روزها به شکلی آرام، یک فیلم هتاکانه در انگلستان به روی پرده رفت که جسارت‌هایی را به مقام شامخ حضرت فاطمه(س) وارد آورده است

به گزارش  خبرگزاری رسا به نقل از خبرنگار سینمایی ایرنا، فیلم بانوی بهشت را الی کینگ ساخته است. پروژه‌ای که بیش از آن‌که کارگردان شناخته‌شده‌ای داشته باشد، نویسنده معروفی دارد. فیلمنامه این کار را یاسر الحبیب نوشته است. نویسنده کویتی که مدیریت شبکه تلویزیونی فدک را بر عهده دارد و هم‌اکنون چندسالی است که به دلیل اختلافاتی که با دولت مرکزی کویت دارد، از این کشور خارج و به انگلستان تبعید شده است.

بانوی بهشت، روایت گوشه‌هایی از زندگی حضرت فاطمه(س) است که در کنار این روایت‌گری که شامل سال‌های صدر اسلام می‌شود، فیلم، یک داستان موازی دیگر نیز دارد که در سال ۲۰۱۴ می‌گذرد. این اقدام سبب شده تا فیلم از اندازه‌های یک بیوگرافی استاندارد و حرفه‌ای فاصله گرفته و به یک فیلم رویاپردازانه تبدیل شود. اما تنها این پرداخت، دلیل انحطاط فیلم نیست.

تولید دو فیلم عنکبوت مقدس و بانوی بهشت که محصول ۲۰۲۱ هستند، نشان می‌دهد که دولت‌های متخاصم، بیش از هر زمان دیگری، به جنگ نرم با دستاویز قرار دادن اعتقادات دینی و مذهبی شیعیان روی آورده‌اند

در بانوی بهشت، تصاویری از پیامبر رحمت (ص) و برخی یاران ایشان به تصویر کشیده می‌شود که تاکنون سابقه نداشته با این صراحت، در اثری تصویری نشان داده شود. همچنین برخی از علمای جهان اسلام اعلام کرده‌اند که این فیلم در حیطه اطلاعات شناختی که از حضرت فاطمه(س) می‌دهد نیز دچار انحرافاتی شده و اطلاعاتی اشتباه را در مورد این شخصت به مخاطب ارائه می‌دهد.

این پرداخت‌های انحراف‌گونه سبب شده تا اعتراض‌های گسترده‌ای علیه محتوای این فیلم صورت بگیرد. اعتراض‌هایی که از انگلستان آغاز شد و خیلی زود با درنوردیدن اروپا، به بسیاری از کشورهای مسلمان در آسیا نیز برسد. پیرو این اعتراض‌ها، برخی کشورها ازجمله مصر و پاکستان، با کفرآمیز خواندن این فیلم، نمایش آن را در کشورشان ممنوع اعلام کردند.

در ایران نیز انتقادهایی از برخی آیات‌عظام علیه فیلم صورت گرفته است. ساترا نیز طی بیانیه‌ای، این فیلم را به دلیل داشتن محتوایی با موضوعات نفرت‌پراکنی، تفرقه‌افکنی، تهییج تعصبات نژادی و به منظور توهین به مذاهب اسلامی، اثری عنوان کرده که وحدت جهان اسلام را مورد حمله قرار می‌دهد و کاملا ناقض دستورالعمل‌های محتوایی آنها است و به همین علت، انتشار آن را در همه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ممنوع اعلام کرده است.

البته که سازندگان فیلم و پخش‌کنندگان آن، عقب‌نشینی مشهودی در برابر این اعتراض‌ها نداشته‌اند اما برخی سینماهای زنجیره‌ای در انگلستان، نمایش فیلم را متوقف کرده‌اند و همین اتفاق سبب شده تا فیلمی که حدود ۱۵ میلیون دلار هزینه برای تولیدش صرف شده است، تاکنون یک فروش حداقلی ۵۵ هزار دلاری را تجربه کند.

بهترین و موثرترین طریق مبارزه و رویارویی با این آثار هتاکانه، پاسخ دادن با تولیدات قدرتمند در کلاس جهانی است

تولید دو فیلم عنکبوت مقدس و بانوی بهشت که محصول ۲۰۲۱ هستند، نشان می‌دهد که دولت‌های متخاصم، بیش از هر زمان دیگری، به جنگ نرم با دستاویز قرار دادن اعتقادات دینی و مذهبی شیعیان روی آورده‌اند. جریانی که قطعا با استمرار اعتراض جهان اسلام متوقف نخواهد شد و تداوم خواهد یافت. بنابراین همان‌گونه که جوامع غربی از این طریق، در پی هتک‌حرمت به مقدسات و باورهای دینی مسلمانان هستند، بهترین و موثرترین طریق مبارزه و رویارویی، پاسخ دادن با تولیدات قدرتمند در کلاس جهانی است.

چراکه این‌گونه آثار، همان‌گونه که از راندمان بیرونی آنها پیدا است، در جشنواره‌های جهانی با توفیق چندانی همراه نیستند و میزان فروش و استقبال از این آثار نیز در گیشه‌های جهانی به اندازه‌ای اندک است که هزینه تبلیغات محیطی این آثار را نیز پوشش نمی‌دهد بنابراین می‌توان با تولید آثار شاخص در استانداردهای بین‌المللی و با محوریت این باورهای دینی، پاسخ کوبنده و دندان‌شکنی به این موج تقابل‌ها داد تا ضمن پاسخ‌گویی به این هتاکی‌ها، با اشاعه فرهنگ دینی از طریق ابزار قدرتمند سینما، سیاست جذب حداکثری در سراسر جهان به نفع این باورها و اسطوره‌های جهان اسلام صورت بگیرد.

دست‌درازی کوتوله‌ها به یک ساحت پاک

ارسال نظرات