۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۸
کد خبر: ۷۱۲۵۲۳
حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری:

در مبارزه با فساد، سراغ علت‌ها برویم/ مسئولان فکری به حال مستاجرین کنند

در مبارزه با فساد، سراغ علت‌ها برویم/ مسئولان فکری به حال مستاجرین کنند
امام جمعه موقت تهران گفت: بسیاری از اوقات در مبارزه با فساد موفق نیستیم؛ زیرا باید به سراغ علت برویم و تا زمانی که علت ها باشند مصادیق نیز برقرار هستند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی اکبری، امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های عبادی و سیاسی نماز جمعه شهر تهران با اشاره به اهمیت تقوا و افزایش آن در دوران حج گفت: از نگاه قرآن کریم بهترین توشه‌ای که هر انسان می‌تواند از زندگی این جهان بردارد تقوای الهی است؛ اینکه قلب انسان به نور تقوا منور شود؛ البته در جریان حج انتظار بیشتری است که مؤمنین بیشتر می‌توانند از انوار الهی بهره ببرند و خدا را شاکر هستیم که مقدمات سفر حج در امسال فراهم شده است.

وی ادامه داد: اگر ملاحظه کنید می‌بینید سبک زندگی آسیب دیده، اختلاف و درگیری و آشوب در شما رخنه کرده است و وقتی انسان به خود می‌آید می‌بیند باز بدعت‌ها و فرقه‌سازی‌ها گرم شده و راه حل آن این است جامعه مؤمن به آنچه خداوند متعال برای او می‌پسندد یعنی مواجهه هوشمندانه عالمانه، متفکرانه، آگاهانه و متعهدانه با اخبار، گزارش‌ها، تحلیل‌ها و مطالب داشته باشد.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: وقتی منبع خبری منبع ناشناس و ناامنی باشد، نیازمند به کالبدشکافی، بررسی و شفاف سازی تا روشن شدن مسأله هستیم به‌خصوص اگر خبر، خبر مهمی باشد و اهمیت خبر به تأثیری که در سرنوشت یک فرد، خانواده و جامعه دارد که نیازمند بررسی‌های دقیق‌تری هستیم.

وی با اشاره به قدرت اشاعه خبر در دوران اخیر ابراز داشت: ابزار‌های امروز با یک ضربه انگشت، خبر‌ها را به تعداد زیاد منتشر می‌کند و بنابراین باید مراقب باشیم تا اخبار نادرست را پخش نکنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری با اشاره به پیام امام خمینی به مناسبت تأسیس جهاد سازندگی توضیح داد: آن‌چه که در پیام مطرح شده است بخشی از نرم افزاری است که رهبر انقلاب فرمودند برای ادامه حیات امت اسلامی، نقشه راه و محتوای راهبردی است از جمله همین چیزی است که در پیام تأسیس جهاد سازندگی از سوی امام خمینی مطرح شده است که یک حرکت مردمی، جهادی برای خدمت و ساخت کشور است.

وی ادامه داد: مهار کرونا در جمهوری اسلامی ایران با همراهی مردم در رعایت شیوه نامه‌ها و پذیرش محدودیت‌های اعلامی به علاوه حضور در رزمایش مواساتی است که در کشور برپا شد و ما در آن رزمایش در جهان منحصر به فرد بودیم که شما هیچ نمونه دیگری را در دنیا نمی‌بینید.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه باید برای مهار کرونا جشن شکرگزاری برگزار کرد گفت: با توجه به شلوغی‌ها و جنگ روانی دشمن این اتفاق و موفقیت بزرگ آن گونه که باید و شاید نه دیده شد و نه سپاسگزاری شد و نه از کسانی که این موفقیت بزرگ را مرهون تدابیر، برنامه ریزی و مجاهدت آن‌ها هستیم تقدیر نشد.

وی ادامه داد: مسأله دیگر که باعث پیروزی در شکست کرونا شد، واکسیناسیون ملی فراگیر سریع و با کیفیت و بسیار منظم در حد قابل توجهی است که با پشتوانه حضور دولت انقلابی و متخصصان به سرانجام رسید.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری با اشاره به نقش ویژه و ممتاز رهبر معظم انقلاب در مهار کرونا گفت: تنها و تنها نقش رهبر عظیم الشأن ما در جریان مدیریت کرونا در جمهوری اسلامی موضوع یک بررسی مستقل باید قرار بگیرد، تدابیر، سفارش‌ها، سیره، پشتیبانی، تشکیل ستاد ملی کرونا، به میدان آوردن نیرو‌های مسلح و ده‌ها نکته‌ای که در اینجا قابل گفتن است؛ مانند برگزاری رزمایش مواسات از جمله تدابیر ایشان است.

وی افزود: دعوت ایشان برای دعا و تضرع از سوی جامعه و همچنین وجود زیرساخت بهداشت در کشور از افتخارات جمهوری اسلامی است که جای بررسی و مطالعات مستقل دارد که ما به برکت نظام اسلامی تا عمق روستا‌ها دارای شبکه بهداشت از رصد و پایش تا درمان هستیم که به پیشرفت‌های علمی شگفت انگیز رسیده‌ایم.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه در بسیاری از اوقات در مبارزه با فساد موفق نیستیم توضیح داد: گاهی ما مصادیقی را دنبال می‌کنیم، به سراغ معلول‌ها می‌رویم و از علت فساد‌ها غافل هستیم و تا وقتی که علت فساد‌ها برقرار باشد، فساد نیز برجا خواهد بود.

وی ادامه داد: یکی از مصادیق شجره خبیثه فساد در متن دستگاه اجرایی و در محیط شهرداری عبارت است از کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری که به تخلفات ساختمانی ورود می‌کند و بیشتر از نیمی از آن‌ها را تنها با جریمه مالی مختومه می‌کند؛ البته شهرداری‌ها نیز منافعی دارند؛ اما حواسشان نیست که چه پول کثیف و بدون برکتی را وارد چرخه مدیریت شهری می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری با اشاره به مسأله افزایش سرسام آور اجاره مسکن و ودیعه‌ها از سوی صاحبخانه‌ها گفت: متأسفانه شاهد هستیم که چه به روز جمعی از برادران و خواهران عزیز ما می‌آید؛ خبر خوب این است که آقای وزیر فرمودند بسته مناسب و جدی برای این مسأله تنظیم شده که بزودی در جلسه سران قوا مطرح می‌شود.

وی افزود: البته ما از صاحب خانه‌ها می‌خواهیم که مراعات خود را درباره برادران و خواهران ایمانی خود داشته باشند که حسنه ماندگاری برای آن‌هاست؛ آن‌ها می‌توانند مراعات کنند، مهلت بدهند و حداقل در افزایش میزان ودیعه‌ها اجحاف نکنند؛ این‌ها پول‌های تمیزی نیست و برکت را از زندگی می‌برد.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات