۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۲
کد خبر: ۷۱۲۸۵۴

اعتراض دیده‌بان حقوق بشر به بدعهدی آمریکا درقبال حقوق زنان افغان

اعتراض دیده‌بان حقوق بشر به بدعهدی آمریکا درقبال حقوق زنان افغان
خانم «هیتر بار» روز گذشته در گزارشی اعلام کرد تصمیم آمریکا مبنی بر تمدید معافیت سفر مقام‌های طالبان، نشان دهنده عدم تعهد به حقوق زنان افغانستان به شمار می‌آید.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، دیدبان حقوق بشر در پیامی توئیتری نوشت: تمدید این معافیت می تواند این پیام روشن را القاء کند که جامعه بین‌المللی هیچ تعهد واقعی به حقوق زنان، ندارد.

وی همچنین در این پیام افزود: اجازه ندهید بدرفتاری‌های شدید در برابر زنان و دختران بدون عواقب باشد.

هیتر بار همچنین در این پیام توئیتری خود نوشت: پایان دادن به معافیت سفر مقام‌های طالبان به معنای دست کشیدن از تعامل با این گروه نیست.

گفتنی است دیدبان حقوق بشر پیش از این نیز خواستار ممنوعیت سفر مقام‌های بلندپایه طالبان از جمله « ملاهبت‌الله آخندزاده»، رهبر این گروه، «عبدالحق وثیق» رییس سازمان استخبارات، «شیخ محمد خالد حنفی» وزیر امر به معروف این گروه شده بود.

بر اساس ادعای دیدبان حقوق بشر، افراد مذکور در نقض جدی حقوق بشری دست داشته اند.

این در حالی است که معافیت فعلی سفر رهبران طالبان در تاریخ ۲۰ ژوئن (۳۰ خرداد ماه سال جاری) به پایان می رسد.

 نشریه «فارن پالیسی» آمریکا به تازگی در گزارش نوشته است  که امریکا در حال بررسی تمدید معافیت سفر رهبران طالبان است.

تحریم سفر طالبان در سال ۲۰۱۹ توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین امریکا لغو شد تا راه را برای مذاکرات صلح امریکا و طالبان هموار سازد.

شماری از فعالان حقوق بشر افغانستان نیز با انتقاد از دولت بایدن معتقدند کسانی که برای حقوق بشر کار می کنند، نمی توانند به راحتی سفر کنند، اما طالبان که حقوق بشر را نقض کرده و زنان را سرکوب می کند، آزادانه سفر می کند.

به اعتقاد برخی دیپلمات ها، وضع دوباره تحریم بر سفرهای طالبان ممکن است تاثیر چندانی بر وضعیت نداشته باشد، زیرا این گروه در مدت کمتر از یک سال حکومت به هیچ فشاری تن نداده است.

اگرچه نزدیک به ۹ ماه است که گروه طالبان قدرت را در افغانستان بدون هیچ مزاحمتی به کنترل خود در آورده و اعلام ایجاد حکومت موقت در این کشور کرده اند، اما تاکنون هیچ کشوری به طور رسمی طالبان و حکومتشان را به رسمیت نشناخته است./۹۸۸/

ارسال نظرات