۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۱
کد خبر: ۷۱۲۸۷۱
آیت الله اراکی مطرح کرد؛

لزوم معرفی نظریه تمدن نوین اسلامی/ مرحوم خسروشاهی سفیر بین الادیان بود

لزوم معرفی نظریه تمدن نوین اسلامی/ مرحوم خسروشاهی سفیر بین الادیان بود
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: امروز لازم است که بر اساس جهاد تبیین نظریه تمدن نوین اسلامی را معرفی و برای همگان روشن سازیم.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محسن اراکی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه عصر دوشنبه در آیین رونمایی از ویژه نامه «رفیق دیرین» که در مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد، گفت: ابعاد شخصیتی مرحوم خسروشاهی به دلیل دامنه فعالیت ها و تحقیقات علمی ایشان گسترده و دامنه سخن زیاد است.

وی با اشاره به اینکه امروز وظیفه همگان تبیین تمدن جایگزین و جزئیات تمدن نوین اسلامی برای جامعه جهانی است، ابراز کرد: نقش مرحوم خسروشاهی در عرصه بیداری اسلامی در طول 60 سال جهاد تبیین و حضور در کشورهای اسلامی و غیراسلامی بسیار بی بدیل و کم نظیر است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه بیداری اسلامی جریانی است که 200 سال پیش آغاز و تا به امروز مراحل مختلفی را طی کرده است، افزود: جریان بیداری اسلامی امروز در اوج شکوفایی قرار دارد و در این عرصه کمتر شخصیتی را سراغ دارم که به اندازه مرحوم خسروشاهی قلم زده باشد.

استاد حوزه علمیه تفکیک شبه قاره هند را کلاه بزرگ استعمار بر سر رهبران اسلامی آن اعصار برشمرد و عنوان کرد: تکه تکه کردن مناطق مسلمان نشین شبه قاره فاجعه بزرگی بود که به دلیل ضعف بینش رخ داد.

وی ادامه داد: نهضت بیداری بر سه اصل مهم وحدت به عنوان عامل قدرت، نفی استبداد داخلی و نفی استعمار خارجی شکل گرفت که کم و بیش جوامع اسلامی در این زمینه موفق بودند.

آیت الله اراکی با تاکید بر اینکه هر جا ورود نکرده ایم، دشمن نفوذ کرده است، خاطرنشان کرد: در تفکر، اندیشه، رسانه، هنر، جامعه و اجتماع هر جا که عقب نشینی کرده و یا داشته های غنی خود را ارائه نکرده ایم، فضا را برای جولان دشمنان اسلام و نظام مهیا ساخته ایم و امروز لازم است که بر اساس جهاد تبیین نظریه تمدن نوین اسلامی را معرفی و برای همگان روشن سازیم.

وی با بیان اینکه مرحوم خسروشاهی فعالیت های خوبی در مقابل جریانات ضد اسلامی داشت، ابراز کرد: مرحوم خسروشاهی یکی از عناصر اثرگذار در جهان اسلام و مسیحیت بود که با ارتباطات گسترده ای که داشت، نقش بسزایی در نزدیکی ادیان و مذاهب با اسلام و تشیع ایفا کرد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: به یاد دارم در هر نقطه ای از عالم اسلام حضور پیدا می کردیم، سراغی از مرحوم خسروشاهی می گرفتند و این اتفاق در میان کشورهای غربی نیز مشهود بود.

آیت الله اراکی در ادامه بر ضرورت احیای آثار مرحوم خسروشاهی تأکید کرد و گفت: احیای آثار و تنظیم موضوعی دستاوردهای علمی ایشان بسیار حائز اهمیت است، لذا باید به گونه ای اقدام شود که مورد استفاده اهل تحقیق قرار بگیرد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با انتقاد از شیوه عرضه آثار علما تصریح کرد: عرضه درست آثار یکی دیگر از اقدامات مهم است که باید عزیزان نسبت به آن اهتمام جدی داشته باشند، چرا که پیش از این آثار علما بعضا به بدترین شکل ممکن عرضه شده است.

وی در پایان با ارائه پیشنهاداتی عنوان کرد: آسان سازی آثار از نکات مهم دیگر است که شاگردان ایشان باید نسبت به آن توجه داشته باشند که یک اثر علمی بر اساس تعداد نیازهای اهل تحقیق ارائه شده و نسبت به دستیابی موضوعات تسهیل گری صورت گرفته باشد.

ارسال نظرات