۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۱
کد خبر: ۷۱۲۹۳۷

امکان فرزند آوری با پوشک 200 تومانی تسهیل نمی شود

امکان فرزند آوری با پوشک 200 تومانی تسهیل نمی شود
از سال گذشته که بحث قانون جوانی جمعیت وحمایت از خانواده تصویب شد، زوجین جوان منتظر بودند تا شرایط طوری پیش برود که بتوانند به راحتی به فرزندآوری فکر کنند. اما آیا با پوشک 200 هزارتومنی چنین چیزی شدنی است؟!

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل ازگروه زندگی : براساس قانون «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» که سال گذشته به تصویب مجلس رسید و به نهادها ابلاغ شد، کلیاتی در ارتباط با تسهیلات فرزندآوری شامل حمایت از مادران شاغل، دانشجو، طلبه، تسهیلات اقتصادی، حمایت های بارداری و مزایای تولد هر فرزند و یا فرزندان چند قلو مورد توجه قرار گرفت که بخشی از آنها هم الان به اجرا در‌آمده است.

به طور مثال اعطای وام های چند صد میلیونی به زوجین نابارور، ودیعه مسکن ، اختصاص زمین یا مسکن به فرزندآوران چند قلو از جمله مفاد این قانون است که البته بخشی از آنها هنوز هم در هاله ای از ابهام قرار دارد و به اجرا نرسیده است. در این قانون مفاد زیادی به تصویب رسیده که کلی هستند و در جزئیات هنوز مردم مشکلات زیادی دارند. 

نخستین نکته ای که می بایست مدنظر قانون گذاران قرار می گرفت، بحث تغذیه و پوشاک نوزاد و کودک و مادر است که اینها خیلی مرتبط با خودرو و مسکن نیست ، مایحتاج اولیه هر نوزاد تازه به دنیا آمده است. الان هر جا که پا می گذاری برای اینکه پوشک تهیه کنی با نوسان قیمت شدید روبه رو شده و از صد و پنجاه تومان کمتر پوشک در بازار وجود ندارد. بماند که خیلی از فروشندگان پوشک ها را احتکار کرده و به خرید نمی رسانند تا قیمت از این هم بالاتر برود! بنابراین برخی ازبرندهای پوشک که ممکن است برای بچه ای حساسیت ایجاد نکند، الان در بازار نزدیک به 200 هزار تومان به فروش می رسد و برخی نیز با کیفیت های متفاوت کمتر از 150 هزار تومان وجود ندارد.

حالا تصور کنید خانواده مستأجری را که یک فرزند هم آورده و با یک حقوق ساده کارگری یا کارمندی زندگی می کند، این خانواده چطور می تواند در طول ماه چهار تا پنج بسته پوشک برای فرزندش تهیه کند که نزدیک به یک میلیون تومان تنها مبلغ پوشک می شود ، بماند که هر نوزادی در هفته کم و بیش بین یک تا دو شیرخشک نیز مصرف می کند و این شیرخشک که هر سه تا چهار روز یک بار باید تهیه شود، مبلغی نزدیک بین سی و پنج تا چهل هزار تومان در بازار دارد. قانون گذاران ابتدا می بایست به مایحتاج اولیه نوزاد رسیدگی کنند تا خانواده برای فرزندآوری تشویق شود.

در حال حاضر مخاطبان فارس من خبرگزاری فارس با عنوان  لزوم رایگان کردن پوشک و شیرخشک مطالبه عمومی از مسئولان دارند تا به این امر رسیدگی کنند. مخاطبی که این مطالبه را ثبت کرده ، در خبرگزاری فارس می نویسد: «
برای افزایش جمعیت نیاز نیست مردم را تشویق کنید،کافی است فقط قیمت پوشک بچه و.... پایین بیاید. لطفا به افزایش روزانه قیمت پوشک بچه رسیدگی کنید».

انتهای پیام/

ارسال نظرات