۰۲ تير ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۶
کد خبر: ۷۱۳۱۶۲
آیت الله میرباقری مطرح کرد؛

انقلاب اسلامی، آغاز مبارزه با غرب و غربگرایی

انقلاب اسلامی، آغاز مبارزه با غرب و غربگرایی
آیت الله میرباقری با تأکید بر لزوم تولید دانش های مورد نیاز در حوزه استنباط و فقه اداره گفت: غربگرایانی داریم که متدین هم هستند اما تحت تأثیر علوم تصمیم غلط می گیرند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا آیت الله سیدمهدی میرباقری نماینده مردم استان البرز در مجلس خبرگان پیش از ظهر امروز در همایش تبلیغ نو در سالن بیداری اسلامی جامعه الزهرا گفت: در حوزه علمیه پژوهش های خوبی داشتیم که منظومه ای را شکل داده است و نسل فرهیخته ای این معارف را منتقل کردند؛ در همه حوزه های علمی فقه، کلام، تفسیر، اخلاق و... بزرگانی داشتیم که کار کردند.

وی ادامه داد: دانشی که در حوزه های علمیه ایجاد شده و دانش تخصصی است که می توان آن را به دین استناد معتبر داد حوزه فقه است؛ علم فقه تلاش شده به حجیت و استناد برسد و تمرکز حوزه های علمیه برای همین است که فقهی ارائه دهند که به سبک زندگی عمومی مردم بخورد و به حجیت برسد؛ در حوزه کلام چنین کار جدی دیده نمی شود و حتی در تفسیر قرآن نیز تفسیر مقننی بدون جمع بندی که به حجیت برساند دیده نمی شود زیرا روش تفسیری ما به حجیت رساندن یک نظریه نیست.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی گفت: در همین حوزه فقه که از پژوهش های عمیق در طول تاریخ، تفکر داشته و به رساله عملیه رسیده است که امکان تبلیغ روشن را بیان کرده است یعنی وحدت رویه ای ایجاد شده که عزیزانی که مسأله فقهی می گویند اختلاف چندانی در محتوایی که ارائه می دهند نداشته باشند زیرا پشتوانه پژوهشی طولانی دارد اما در خصوص معارف چنین چیزی نیست زیرا عقبه های دانشی که باید در مدارس علمیه فراهم شود در آن حیطه های علمی فراهم نشده است.

وی با بیان اینکه در فقه که محور کار طلاب است خلأ های جدی وجود دارد گفت: علم فقه با همه استوانه هایی که دارد کفایت اداره جامعه ایمانی را نمی کند؛ بعید می داند کسی بپذیرد فقه موجود ما کفایت نیازهای امروز را می کند و منظور من افزودن مسائل به فقه نیست بلکه سطح دیگری از مسائل است که باید آن ها را پاسخ بدهیم و سطح دیگری از تفقه را داشته باشیم؛ اگر ما نتوانیم تفقه دینی را به سطح بالتر ارتقا ببخشیم نمی توانیم جامعه دینی را اداره کنیم.

آیت الله میرباقری گفت: تمام مراحل اداره جامعه از طریق علوم استنباطی شکل نمی گیرد و منظور من این نیست زیرا حتما علوم تجربی و اجتماعی می خواهیم و در کنار آن دانش هایی برای برنامه ریزی و تقنین می خواهیم اما تفقه دینی باید در مقیاس اداره جامعه دیده شود؛ در جامعه معاصر که رقیب ما کاملا ایدئولوژیک برای همه ساحت های زندگی بشری تلاش کرده و راهکار ارائه داده است وظیفه ما چند برابر است.

وی تصریح کرد: اگر حوزه استنباط و برنامه ریزی ما دو عرصه از هم متباین باشد طبیعتا مسأله شناسی آن ها متفاوت است و به چالش می رسد؛ کلا مسأله شناسی و کارشناسی را به عرف واگذار کردیم و خروجی اش را شورای نگهبانی کنترل می کنیم که نظارت حداقلی است و مصادیق زیادی دارد برای مثال شورایی که در بانک مرکزی برای اسلامی کردن بانک ها بوده و یا در مقطعی قرار شد کارشناس فقیه تربیت کنیم مثل دانشکاه امام صادق که از نظر من همه اینها نتیجه چندانی ندارد.

رئیس فرهنگستان علومی اسلامی ادامه داد: محتوای کل دانش را باید با عرصه استنباط هماهنگ کنیم و واحد مطالعه فقه از فرد به جامعه ارتقا پیدا کند؛ می خواهیم آدم را رشد بدهیم و تکامل اراده ها را داشته باشیم از همین رو نمی توان با کارشناس فقیه یا فقیه کارشناس تربیت کردن دانشی را تصحیح کرد؛ اگر فقه بخواهد به عرصه اثرگذاری اراده های اجتماعی وارد شود باید تحولی داشته باشد.

وی افزود: اگر اداره ای یا وزارتخانه ای مسائل خود را بخواهد از رساله نمی توانیم پاسخ بدهیم و رساله ای که داریم احکام زندگی فردی است نه احکام اداره کلان؛ احکام اداره در مقیاس اجتماعی استنباط نشده و این مسؤولیت امروز ما است؛ اگر در حوزه تفقه که اصلی ترین موضوع قاعده مند بوده خلأهای جدی داریم باید ازهم اکنون تلاش کنیم و این مأموریت حوزه است که بتواند فقه خود را به حوزه عمل در جامعه برساند.

آیت الله میرباقری با بیان اینکه اخلاق مستنبط که فقیهانه استنباط شده باشد نداریم گفت: در کتاب های اخلاقی چارچوب ها کاملا عرفی است و دینی نیست و مسائلی مانند اینکه نفس 4 قوه دارد هیچ مستند دینی ندارد؛ مبناهایی که برای دسته بندی در اخلاق ارائه می کنند تقنین دینی ندارد؛ در علم کلام هم همچنین بسیار کار شده و آفت های بسیاری دارد و معمولا در نقطه صفر مرزی ایستاده اند.

وی ادامه داد: در بحث توحید ایستادیم در مرزمان با ثنوی ها و ثابت کردیم که خدا یکی است و بسیاری از ما ها منفعل بودیم و پاسخ جریان های انحرافی را می دادیم؛ جبر و اختیار را به خاطر مواضع سیاسی دامن زدند و ما هم این ها را دامن زدیم و بزرگ کردیم و پاسخ دادیم.

نماینده مردم استان البرز در مجلس خبرگان رهبری گفت: در عرصه های دیگر تفقه جامع و کامل را نداریم و بر فرض اگر تفقه در آن عرصه ها مثل عرصه استبناط احکام رشد می کرد نیز همچنان کار زیادی باید انجام می دادیم؛ ما نیاز داریم به اخلاق اجتماعی و علم کلام اجتماعی که برای مدیران بتواند خط حرکت ترسیم کند و برای عموم جامعه موضع گیری تمدنی و نخبگان جامعه پژوهش تعریف کند.

وی با طرح پرسش «آیا اعتقادات دینی ما برای موضع گیری تمدنی مسلمان کفایت می کند یا نه» ابراز کرد: من معتقدم کفایت نمی کند؛ این سطح از اعتقاداتی که به آدم مؤمن ارائه می کنیم برای موضع گیری در مقابل تمدن جهانی بی تردید کفایت نمی کند؛ اگر بخواهیم جوان خودمان را در سنین مختلف به یک موضع گیری آگاهانه نسبت به مسائل مهم پیرامونی برسانیم این سطح از اخلاق و کلام ما کفایت نمی کند و استنباط ما باید اخلاق و عرفان را ارتقا ببخشد.

آیت الله میرباقری اظهار داشت: جامعه غربی امروز مطابق نظریه بازار است و در مقابل مکتب جامع ما چیست؟ در همه عرصه ها خلأ داریم و فقه ما فقه اداره نیست و ناقص است. در حوزه فقه و کلام و اخلاق دست ما خالی است و یک مبلغ باید خودش برود و مسائلش را در بیاورد و همچنین کتب اخلاقی و اعتقادی داریم که مدون و مقنن نیستند و سطح پاسخگویی به شبهات امروز را ندارند زیرا شبهات امروز ما تمدنی است.

وی ادامه داد: شبهه امروز این است که فلان سرمایه دار از طبقه بیستم به راننده اش می گوید ماشین را گرم کند یا در فصل گرم سرد کند و مصرف می کند و بعد سوار ماشین می شود؛ غرب معتقد است دین قدرت پاسخگویی ندارد و وقتی به دوره استغنا از انبیا رسیدیم پیشرفت کردند و ما باید پاسخ دهیم که امر پیچیده ای است؛ حتی اگر مدرنیته اسلامی درست کنیم هم پاسخ نداده ایم و اول بدبختی ما است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه در جامعه ایمان های استواری داریم گفت: بسیاری از شبهاتی که ذهن نسل جوان ما را پر کرده است یک سلسله سؤالات جدی تخصصی است؛ روانشناسی می خواند و در کلاس به نحو علمی اقناع می کنند که نظریه اکتفا علمی است که شما می گویید حرام است یا در علمی دیگر ثابت می کنند دین محصول نهادهای اقتصادی است.

وی با بیان اینکه علوم تجربی ده ها سؤال و شبهات بنیادین ایجاد می کند افزود: ما احتیاج به عقبه پژوهشی و دانشی داریم و در نسبت بین علوم ارتباطات و تبلیغ که صدها هزار رساله نو داریم را نمی توانیم آن ها را برای خود قرار دهیم زیرا چارچوب های نظری خود را دارد؛ در حال حاضر برای سال 10045 شروع به فیلم ساختن کردند و برای داستان نوشتند؛ ما با رقیب تمدنی مواجه هستیم که برای همه عرصه ها دانش تولید کرده است.

نماینده مردم البرز در مجلس خبرگان رهبری گفت: مبلغین ما محتاج به عقبه پژوهشی هستند و یکی از رشته هایی که در تمدن لازم است همین ابلاغ است و ابزار آن رسانه های بین المللی است؛ غرب در بحث هنر دانش های پشتیبان زیادی دارد و تبلیغ ما نیاز به شبکه های دانشی پشتیبانی دارد که مبتنی بر استباط باشد؛ اگر بخواهیم تبلیغ ما به آن نقطه برسد باید محتوایی که در دانشگاه و حوزه است تبدیل به دانش می شود.

وی عنوان کرد: مارکسیست ها فلسفه هگل را که پیچیده ترین فلسفه غرب است، تبدیل به کتاب «ماهی سیاه کوچولو» برای خردسال کردند و این امور باید کاربردی شود؛ کسانی که مأموریت خود را تبلیغ می دانند باید در این نظام بیاندیشند و زیرساخت های دانشی را فکر کنند تا بتوانند تبلیغ را به آن سطح کاربردی برسانیم و تمدن خود را جهانی کنیم

آیت الله میرباقری گفت: حق و باطل را آگاهانه برای غلبه باطل در می آمیزند و یکی از مسائل مهمی که ما در ابلاغ خود با آن مواجه هستیم این است که تمدن مادی غرب را معرفی نمی کنیم؛ بنی امیه جلوی معرفی شرک را گرفتند تا خود را مظهر توحید معرفی کنند؛ نظام اعتقادی اسلام را باید در مقیاس درگیری تمدن دید که هم شرک را بشناسد و تمدن غرب را که شرک مجسم است.

وی خاطرنشان کرد: گاهی برای تجربه و باطل کردن گزاره ای باید 8سال سخت را تحمل کرد که بدانیم مذاکره ابزار مهار دیپلماتیک ملت ها است و باید فراوان خسارت داد تا معلوم شود خاصیت این ابزار چیست. انقلاب اسلامی آغاز مبارزه با غرب و غرب گرایی است زیرا غرب گرایانی داریم که نماز شب هم می خوانند اما تحت تأثیر غرب چهل سال است تصمیم سازی می کنند و پیامدهای غلط می آفرینند.

ارسال نظرات