۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۴
کد خبر: ۷۱۳۲۶۵
سیدافقهی در گفت‌وگوی تفصیلی با رسا بررسی کرد؛

گردونه شتاب‌گرفته سقوط رژیم صهیونیستی

گردونه شتاب‌گرفته سقوط رژیم صهیونیستی
کارشناس ارشد مسائل منطقه گفت: معادله اقتدار و نفوذ راهبردی ایران در کنار محور مقاومت به حضور آمریکایی‌ها، رژیم صهیونیستی و حکام خائن عرب در منطقه می‌چربد.

اشاره: ارابه سقوط رژیم صهیونیستی در سراشیبی قرار گرفته است. هیچ کس تصور نمی‌کرد سال‌های قیمومیت انگلیس و سایه وحشت جنگ و ترور از سوی یهودیان و صهیونیست‌ها امروز به جایی برسد که خود یهودیان شب‌ها از ترس حمله محور مقاومت، خواب و آسایش راحت نداشته باشند. زلزله قوی که محور مقاومت در حکمرانی و سیاست دولت‌های اسرائیلی به راه انداخته، به‌جایی رسیده که عمر کابینه‌های اسرائیل را به کمتر از یک سال رسانده است. بیست سال از روزگاری که ایران به‌زعم تمام کارشناسان و استراتژیست‌ها در محاصره نیروی مقتدر نظامی آمریکا قرار داشت می‌گذرد و امروز ایران است که تمام پایگاه‌های نظامی آمریکا و شهرهای اشغالی فلسطین را محاصره کرده است و روز به روز وضعیت برای آن‌ها مخاطره‌آمیزتر می‌شود.

از این رو خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، به سراغ دکتر سیدهادی سیدافقهی کارشناس ارشد مسائل منطقه جنوب غرب آسیا و سفیر اسبق ایران در لبنان رفت تا ابعاد فروپاشی کابینه نفتالی بنت در رژیم جعلی و اشغالگر اسرائیل را بررسی کند.

رسا ـ علت اساسی و عمده ضعف و فروپاشی دولت نوپای نفتالی بنت چه بود؟

اگر عوامل شکل گیری فضای حاکم سیاسی، امنیتی و نظامی حاکم بر رژیم اشغالگر قدس را درنظر بگیریم، تشکیل این دولت چهل‌تکه نفتالی بنت خروجی و برون داد طبیعی آن می‌شود. تمام برگ‌های برنده تانیاهو قبل از این مسأله سوخته شده بود و بسیاری از وعده‌هایی که نتانیاهو داده بود، محقق نشد. عملیات سیف القدس از سوی محور مقاومت هیبت نداشته رژیم صهیونیستی را در ابعاد مختلف نظامی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی و روانی شکست. صهیونیست‌ها در طول مدت جنگ به دلیل مسائل ضعیف بهداشتی و امدادرسانی در پناهگاه‌ها زجر کشیدند. جنگ روانی بر روح و روان صهیونیست‌های اشغال‌گر اثر روانی زیادی داشت. بعد از پایان این جنگ یازده‌روزه تحقیرآمیز برای اشغال‌گران و اعجاب‌انگیز برای محور مقاومتی که سلاح‌ها و فناوری‌های جدیدی را در جنگ استفاده کردند. محور مقاومت به‌خوبی در دنیای مجازی نیز درخشید و عملیاتی را دنبال کرد که توانست دولت نتانیاهو را تحقیر کند.

در چنین وضعیت و شرایطی نفتالی بنت که شاگرد و کارمند نتانیاهو بود قد علم کرد. جامعه مهیای عدم حضور سیاسی نتانیاهو و همچنین محاکمه او به دلیل پرونده‌های فساد مالی بود تا به‌طور کامل از رینگ و صحنه سیاسی دور شود و مردم از شر او در امان باشند. نفتالی بنت با رویکرد جدیدی برای به دست گرفتن حاکمیت معرفی شد. جناح چپ و ملی‌گراها به‌محض پایان جنگ یازده‌روزه تبلیغات فضای مجازی حملاتی را بر علیه نتانیاهو شروع کردند. آن‌ها با انتقادهای تند او را به بزدلی متهم می‌کردند. نفتالی بنت و لاپید به هر جهت با فشار زور، تطمیع و وعده و وعید از سویی موفق شدند در انتخابات زودهنگام مجموعه احزاب مختلف از منتهی الیه راست و چپ و گفتگو با احزاب و جریان‌های سیاسی این کابینه که کمتر از شش‌ماه عمر داشت را تشکیل دهند.

گردونه شتاب‌گرفته سقوط رژیم صهیونیستی

آگاهان سیاسی بسیاری بر این باور بودند که این کابینه با توجه به تهدیدها و چالش‌های پیش‌رو در بعد امنیتی، اقتصادی و نظامی قادر نیست تمام وعده‌های انتخابات کنست را محقق کند. نتانیاهو از سوی دیگر آرام ننشست. او به‌عنوان جریان مخالف در کنست کارشکنی کرد. آن‌ها تبلیغات و عملیات روانی سنگینی را علیه عملکرد کابینه نفتالی بنت اعمال می‌کردند. نفتالی بنت تلاش‌های زیادی کرد تا خودی برای طرفداران و جامعه اسرائیل و حتی منطقه و جهان نشان بدهد. او به دنبال این بود که نشان بدهد رژیم صهیونیستی ضعیف نیست، بنت می‌گفت وضع ما محکم است و به درستی به وظائف خود عمل می‌کنیم. اقدامات اخیر نفتالی بنت در سطح سیاست خارجی و عملیات امنیتی در واقع یک نوع خودزنی و فرار رو به جلو بود. اسرائیل بعد از عملیات سیف القدس بسیار شکننده شد.

اسرائیل باندهای فرودگاه دمشق را بمباران می‌کند. آن‌ها نیروهای سپاه را ترور و شهید می‌کردند و تلاش کردند با عملیات سایبری بخشی از امکانات اقتصادی و صنعتی ایران را فلج کنند. آن‌ها با تهدید به عملیات پهپادی می‌خواستند دوز عملیات‌ها را به‌حدی بالا ببرند تا منطقه را به این باور برسانند که در آستانه جنگ بزرگ با ایران قرار گرفته‌اند. حتی آن‌ها با بازی دادن آقای گروسی، مدیر کل آژانس هسته‌ای از طریق اطلاعات غلطی که به وی دادند، باعث شدند که این اطلاعات غلط توسط شورای محافظین و حکام به قطعنامه‌ای منجر شود که ایران نیز در مقابل پاسخ سنگینی به آن‌ها داد. ایران هم جلوی سفر گروسی را گرفته است و هم در بحث دستگاه‌های گریز از مرکز یا سانتریفیوژ، آی آر 6 را در فردو فعال کرده است. اقدامات ایران باعث شد تا آن‌ها وحشت کنند که نکند ایران به آستانه نهایت هسته‌ای و تولید بمب اتم برسد!

از طرف دیگر اقوام و گروه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی هر کدام به دنبال منافع خودشان هستند. اسرائیل یک کشور مصنوعی است که هیچ اصالت تاریخی ندارند. اشغالگران صهیونیستی عده‌ای هستند که از مناطق مختلف جهان از اروپا، آفریقا، روسیه تزاری، مشرق زمین حتی ایران جمع شده‌اند و هزار و یک تعارض و نقطه اختلاف دارند. آداب و رسوم، اولویت‌ها، مصالح و منافع آن‌ها در تعارض است. آن‌ها همیشه برای احراز پست‌های سطح بالا رقابت‌های بسیار شدیدی دارند. اسرائیل امروز نمی‌تواند با تبلیغات روانی و عملیات سایبری مشکلات درونی خود را حل کند. شاید پیش‌تر می‌توانستند سانسور کنند؛ این‌ها واقعیت‌هایی است روزبه‌روز خود را نشان می‌دهد.

گردونه شتاب‌گرفته سقوط رژیم صهیونیستی

امروز زخم‌های کهنه و جدی در جامعه اسرائیل دهان باز کرده که بنیه و بدنه جامعه آن‌ها را تحلیل می‌برد. نفتالی بنت نتوانست در مقابل این چالش‌ها، مشکلات و تردیدها از داخل و بیرون بایستد. او می‌بایست هم محور مقاومت ایران را تحمل کند و هم با ریزش اعضای کابینه مقابله می‌کرد که این‌ها علل اصلی فروپاشی دولت نفتالی بنت شد. اینکه از حالا به بعد چه کسی جایگزین نفتالی بنت می‌شود در حالی که مثل یک توپ چهل‌تکه از منتهی‌الیه راست و چپ سوگند یادکردند، نتوانستند اوضاع را درست کنند.

چه احزابی با چه اهدافی در انتخابات زودهنگام ائتلاف خواهند کرد؟ چون همه حضور دارند هرروز تنوع و انشعابات احزاب از یکدیگر بیشتر می‌شود. هرکدام از حزب‌های بزرگ مثل حزب کادیما، لیکود، کارگر و ... که یک‌زمانی بازیگران اصلی بودند انشعاب پیدا کرده‌اند که رسیدن به ائتلاف پایدار محال یا شبه محال می‌شود. پیش‌تر هر دو سال یک بار انتخابات زودهنگام برگزار می‌شد؛ اما امروزه شاهد هستیم که حداقل شش ماه یک بار این اتفاق رقم می‌خورد و انتظار این است که در آینده عمر کابینه رژیم صهیونیستی بیشتر از 3 ماه نباشد. وضعیت سیاسی علی الحساب مبهم است. رابط سیاسی رژیم صهیونیستی وارد یک تونل تاریک شده و باید منتظر باشیم تا ببینیم چه کسی و با چه شرایطی نخست وزیر این رژیم خواهد شد.

رسا ـ رویکرد تهاجمی اطلاعات سپاه و گروه هکری عصای موسی در دوران اخیر چه نقشی در این فروپاشی داشت؟

صهیونیست‌ها هر اقدامی علیه ایران و محور مقاومت کردند، چوبش را خوردند؛ از حمله به مقر موساد در اربیل و مناطق دیگر، کشته شدن شخصیت‌های نظامی و امنیتی و عملیات‌های مختلفی که بر علیه منافع و مصالح رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد، برگ برنده نفتالی بنت برای -به تصور خود- عادی‌سازی‌ها بود. آن‌ها با بحرین، امارات و ... از کشورهای حاشیه خلیج فارس عادی سازی روابط کرده‌اند و می‌خواهند با عربستان سعودی نیز عادی سازی کنند. عادی سازی الآن گزینه مناسبی برای اسرائیلی که از درون با مشکلات اقتصادی وحشتناکی دست و پنجه نرم می‌کند، نیست. عادی سازی خرج معادلات و موازنات منطقه‌ای رژیم صهیونیستی می‌شود در حالی که تعارض‌ها، تناقض‌ها و اختلافات قومی و نژادی شدیدی در داخل اسرائیل شکل گرفته است.

رهبر معظم انقلاب همان‌طور که فرمودند ما یک نبرد ترکیبی سنگینی را با رژیم صهیونیستی داریم. عصای موسی گروهی به گمانه‌زنی رسانه‌ها منتسب به ایران است پرچمدار جنگ سایبری با رژیم صهیونیستی شده است. مقاومت اسلامی عراق نیز عملیات‌های پهپادی را علیه اسرائیلی‌ها شکل می‌دهد. البته نباید فراموش کرد که هر چه این عملیات سایبری علیه مراکز حساس به خصوص مراکز نظامی و امنیتی یا اقتصادی تشدید شود، تنها چالش‌های رژیم صهیونیستی افزایش خواهد یافت؛ اما صرف این حملات به نابودی و فروپاشی رژیم صهیونیستی منتهی نخواهد نشد؛ ولی آن‌ها را به مرور زمان فرسوده‌تر خواهد کرد.

نفتالی بنت و برخی از کارشناسان کهنه‌کار اطلاعاتی، امنیتی و ژنرال‌های بازنشسته و دولت‌مردان سیاسی رژیم صهیونیستی اذعان دارند که دیگر اسرائیل، اسرائیل سابق نیست. این فرسودگی و ناتوانی با مرور زمان پایان رژیم صهیونیستی را رقم می‌زند. نفتالی بنت تصور می‌کند فرار به جلو و توسعه سرزمینی از طریق ایجاد عمق راهبردی مصنوعی با عادی سازی در برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس می‌تواند موجب تأمین یا اطاله حیات سیاسی و ننگین کل رژیم صهیونیستی شود؛ اما رژیم صهیونیستی نمی‌داند که این عادی سازی‌ها مصونیت جدی و سپر ضربه‌گیر آن‌ها نخواهد شد. گرچه معاهده آبراهام در کنار عادی سازی سیاسی یک چاشنی دینی فرهنگی و اجتماعی دارد؛ اما آن‌هم با شکست روبرو شده است.

گردونه شتاب‌گرفته سقوط رژیم صهیونیستی

بحرین، سودان و ... هر روز تظاهرات علیه این عادی سازی وجود دارد و به دلیل خفقان در این کشورها اجازه نمی‌دهند صدای آن‌ها شنیده شود؛ اما تبیین‌گران آن‌ها در فضای مجازی علیه عادی سازی مطلب می‌نویسند. آمریکا از طرفی به دنبال این است که ببیند آیا می‌توان در دوران حیات سیاسی بایدن عادی سازی را به نام او بزنند تا در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره سهام انتخاباتی خود را افزایش بدهند یا نه. عربستان سعودی در صورت این‌کار با موضع‌گیری جهانیان روبرو خواهد بود؛ چرا که هنوز موضع‌گیری‌های زیادی علیه حاکمیت آل سعود با موضوعاتی چون قتل جمال خاشقچی، جنگ یمن و ... روبرو است. آیا جو بایدن از تمام این موضوعات مورد انتقاد عبور می‌کند یا به‌خاطر افزایش قیمت انرژی و نفت حاضر می‌شود کارناوال عادی سازی را راه‌اندازی کند؟ اگر عربستان سعودی در زمان جو بایدن عادی سازی کند که فعلاً گفته است می‌خواهد این مسأله با شیب ملایمی دنبال شود، نگران عنوان خادم حرمین شریفین خود نیست؟

رسا ـ همان‌طور که در مصاحبه قبلی پیش‌بینی کرده بودید که اسرائیل برای حفظ خود آماده مداخله در انتخابات لبنان است و بزودی دولت نفتالی بنت فروخواهد پاشید، پیام این شکست‌های اسرائیل برای دولت‌های استکباری جهان چه خواهد بود؟

جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر در سطح منطقه بازیگر عمده است. ما اگر بحران اوکراین و هماهنگی عملیات روسیه در اوکراین را با عملیات محور مقاومت در منطقه بررسی کنیم، از سوی دیگر تلاش‌های دولت آقای رئیسی ر راستای بهبود روابط ایران با کشورهای همجوار به‌خصوص کشورهای حوزه خلیج فارس برای مثال سفر امیر قطر، سفر تاریخی آقای رئیسی به سلطنت عمان و یا پنج دور گفت‌وگو با مقامات سعودی را بررسی کنیم متوجه خواهیم شد که ایران به دنبال این است که قواعد بازی را به‌نفع خود مدیریت کند.

کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس مانند مصر و اردن که حتی اسم عراق نیز برده شده است به چه قیمتی می‌خواهند وارد ائتلاف ضد ایران تحت عنوان مقابله با خطرات پهپادی و موشکی ایران در ریاض جمع شوند؟ همه کشورهای منطقه باید راه خود را مشخص کنند؛ آن‌ها نمی‌توانند مستقیم وارد جنگ شوند و یا از فشارهای آمریکا و دستورات آن‌ها سرپیچی کنند؛ به همین جهت در یک شرایط سخت قرار دارند.

همان‌طور پیش‌بینی می‌کردم، رژیم صهیونیستی و دولت فعلی نفتالی بنت دوام نیاورد که ریزش‌ها و رویش‌هایی را در منطقه به دنبال خواهد داشت. هر چه این کشورها از آمریکا اطاعت بی‌چون و چرا کنند و با شتاب بیشتری به سمت عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی بروند، ملت‌ها خشمگین‌تر خواهند شد و بسترها برای عصیان مدنی بیشتر خواهد شد.

گردونه شتاب‌گرفته سقوط رژیم صهیونیستی

محور مقاومت از طرفی وضعیت لجستیکی خود را تقویت می‌کند و از طرفی با حضور امنیتی و سیاسی خود در منطقه و در فضای مجازی اقتدار خود را به چشم رژیم صهیونیستی می‌کشد. همه امروز قبول دارند که ایران یک بازیگر بینابین در منطقه و بین الملل یا مافوق منطقه‌ای است. ایران نه به سطح چین و روسیه رسیده و نه در سطح کشورهای خرده‌ای مانند ترکیه قرار دارد. اقتدار ایران با خوداتکایی‌اش نسبت به اقتدار ترکیه که اقتدار خود را وامدار ناتو، آمریکا و اسرائیل است نمی‌توان مقایسه کرد.

معادله بازدارندگی، اقتدار و نفوذ راهبردی ایران در منطقه با شرکایی که در محور مقاومت هستند در مجموعه به حضور آمریکایی‌ها با تمام پایگاه با رژیم صهیونیستی با تمام تلاش‌ها برای عادی سازی با حکام خائن عرب به مراتب می‌چربد. کفه ایران، محور مقاومت، چین و روسیه در مجموع مراتب نسبت به کفه آمریکا و شرکایش قوی‌تر و قدرت‌مند هستند.

رسا ـ از وقتی که در اختیار خبرگزاری رسا قرار دادید کمال تشکر و سپاسگزاری دارم.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات