۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۵
کد خبر: ۷۱۳۳۷۰
یادداشت؛

ایده‌آل گرایی پسران، فانتزی های دختران!

ایده‌آل گرایی پسران، فانتزی های دختران!
ازدواج بر مبنای فانتزی‌های ذهنی یکی از مشکلات عدیده دختران و پسران جوان و دم بخت امروزی است که در نتیجه آمار و پرونده‌های طلاق را روبه افزایش می‌برد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، چند روز پیش در برنامه رادیویی، مهمان پسر سی و چند ساله ای بود که 70 بار خواستگاری رفته و هنوز طعم زندگی متاهلی را درک نکرده بود، به او گفتم تو قربانی ایده آل گرایی خودت و فانتزی دختران شدی!

ایده آل گرایی یا فانتزی ها همان تصاویر لذت بخش و شیرینی هستند که در دنیای خیال ما حاضر می شوند و در دنیای واقعی ما، خبری از آن نیست!

ایده‌آل گرایی پسران، فانتزی های دختران!

به ازدواجی که بر مبنای ایده آل گرایی و فانتزی ها باشد ازدواج خیالی می گویند به عبارت دیگر در این ازدواج، دختر و پسر همسر ایده آل خود را در ذهن و رویا نقاشی می کنند.

فانتزی ها علل و ریشه هایی دارند که در ذیل به برخی از آنها اشاره می نمایم:

پسری که از کودکی مادرش قربان صدقۀ کودکان موفرفری می‌رود ممکن است به تدریج ازدواج با دختر موفرفری ایده آلش شود.

دختری که دایی اش بازاری بوده و با او ارتباط صمیمانه و نزدیک داشته، ممکن است زندگی با یک جوان بازاری به فانتزی او تبدیل شود.

علاوه بر خاطرۀ کودکی، قصه، کتاب، رمان و فیلم، به طور کلی رسانه می تواند عامل ایده آل گرایی و فانتزی سازی برای پسران و دختران باشد.

شوربختانه بلاگرها هم به عنوان یک اهرم بسیار مهم در جهت فانتزی سازی عمل می کنند، زوج بلاگری که همیشه در حال لبخند و شادی هستند و مخاطبین او در مخیله‌ اش هم نمی گنجد آن‌دو دچار افسردگی و غم باشند در جهت فانتزی سازی عمل می کند، بلاگری که دائما در حال سفر به شهرهای داخل و خارج از کشور است و از صبحانه و غذای لاکچری سفره‌ی خود رونمایی می کند همین خط را دنبال می کند.

فانتزی سازی ها پیامدهایی دارند که به طور خلاصه عبارت است از سخت شدن ازدواج مجردان و عدم رضایت متاهلان از زندگی مشترک و به عبارت دیگر پسران، خود واقعیِ دختران مجرد را با خود آرمانیِ زنان بلاگر مقایسه می کنند و تن به ازدواج نمی دهند و یا مردان، خود واقعیِ زنان خویش را با خود آرمانیِ زنان بلاگر مقایسه می کنند و احساس عدم رضایت را تجربه می کنند همچنین زنان، خود واقعی مرد خویش را با خود ظاهری مردان سلبریتی مقایسه می کنند و از زندگی خود لذت نمی برند.

ایده‌آل گرایی پسران، فانتزی های دختران!

حالا ممکن است این سوال مطرح شود که تفاوت ملاک های ازدواجی با فانتزی های ازدواجی چیست؟

ملاک ها در ازدواج، مولفه هایی هستند که وجود آنها احساس خوشبختی بیشتری را برای زندگی مشترک در پی خواهد داشت برای مثال وفاداری یک ملاک محسوب می شود چون عدم آن به خیانت منجر می شود و متاسفانه امروزه یکی از عوامل پر تکرار در طلاق خیانت زوجین به یکدیگر معرفی می شود و یا خوش اخلاقی جزو ملاک ها محاسبه می شود چون معاشرت با انسان بداخلاق سخت و طاقت فرساست و چه بسا اخلاق نشانه ای باشد برای اختلالات، خلاها و افسردگی های نهفته در وجود یک فرد و به همین دلیل است شخصی خدمت امام رضا علیه السلام نامه زد که آیا به خواستگار دخترم که خوش اخلاق نیست پاسخ مثبت بدهم؟ حضرت در جواب او را از این ازدواج نهی کردند همچنین ایمان بدون شک در زمره‌ی ملاک های ازدواجی به شمار می آید چون انسان بی ایمان ممکن است برای درآمدزایی حاضر باشد تن به کسب درآمد از روش های غیرقابل قبول و کثیف دهد که از جمله آن، درآمدزایی از سایت های شرط بندی و فروش مواد مخدر ناشی از عدم ایمان به خدا و آخرت است.

بر خلاف ملاک ها، فانتزی ها تاثیر شگرف و بسزایی در خوشبختی و سعادت یک خانواده ندارند برای مثال فانتزی همسرِ با ظاهر مذهبی داشتن اشتباه است چون صرف ظاهر مذهبی داشتن نمی تواند دلیلی بر رفتار درست و در نتیجه چشیدن طعم آرامش در زندگی باشد.

با دقت و بررسی مصادیق ایده آل گرایی و فانتزی می توان آنها را به چند قسم تقسیم کرد:

  1. فانتزی مذهبی: این نوع فانتزی ها عموما به قشر مذهبی اختصاص دارند مثل ایده آل گرایی ازدواج با یک دختر سیده یا چادری صرف و یا فانتزی ازدواج با یک پسر ریش دار، پاسدار یا طلبه.
  2. فانتزی شغلی و اقتصادی: در روزگاری که داشتن خانه ملکی و شغل رسمی بدون داشتن حامی یا پارتی برای پسران به نوعی غیرممکن یا دشوار خواهد بود، انتظار داشتن این دو از پسران فانتزی محسوب می شود همچنین پسری که می گوید برای من لوکیشن و منطقۀ زندگی دختر اهمیت دارد که به اصطلاح بالاشهری باشد ایده آل گرایی منفی محسوب می شود.
  3. فانتزی ظاهری: کسانی که دادگاه خانواده رفته اند تایید می کنند که قد بلند، پوست سفید، چشم رنگی، هیکل ورزشکاری، ظاهر آراسته و گران پوشی توام با ادکلن نمی تواند دختر و پسر را به ساحل آرامش برساند، زیبایی و آراستگی ظاهری وقتی ارشمند است که با مهربانی و خوش اخلاقی آراسته شود.
  4. فانتزی خانوادگی: یکی دیگر از اشتباهات رایج این است که اگر من با فرزند فلان عالم مشهور، کارخانه دار، مسئول حکومتی، کارگردان، روانشناس و پزشک ازدواج کنم طعم خوشبختی را خواهم چشید در حالیکه این همیشه صادق نیست و چه بسا پسران و دخترانی که خانواده اش جایگاه اجتماعی اسم و رسم داری نداشته باشن مثل اینکه معلم، کارگر یا راننده تاکسی باشند اما چون خانواده، دغدغۀ تربیت صحیح او را داشته اند، زندگی با چنین فردی ما را به سعادت برساند.

ایده‌آل گرایی پسران، فانتزی های دختران!

قصه تلخ ماجرا جایی ست که پسر یا دختر اسیر ایده آل گرایی ها و فانتزی ها نمی شوند اما والدینِ او، از ترس حرف مردم او را به این وادی تاریک و انحرافی سوق می دهند که توضیح مفصل آن کام ها را تلخ می کند.

همه اینها درسی بود از منش و شیوه شروع زندگانی حضرت امیر و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیهما که فارغ از ایده آل گرایی ها و فانتزی ها، بهترین یار و یاور برای بندگی خدا و خلق یک عاشقانه‌ی آرام بودند!

محمدحسن روحانی

ارسال نظرات