۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۵
کد خبر: ۷۱۳۴۲۸

برگزاری دوره آموزشی مهارتی «جهاد تبیین در جنگ روایت ها»

برگزاری دوره آموزشی مهارتی «جهاد تبیین در جنگ روایت ها»
اولین دوره آموزشی مهارتی «جهاد تبیین در جنگ روایت ها» از سوی گروه تبلیغی جهادی «منتجبین» و با همکاری «انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه قم» برگزار شد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، اولین دوره آموزشی مهارتی «جهاد تبیین در جنگ روایت ها» با ارائه حجت‌الاسلام محمدعلی رنجبر مدیر «حلقه جهاد تبیین انجمن مطالعات اجتماعی حوزه» و نویسنده کتاب جنگ سرد ایران و آمریکا از سوی گروه تبلیغی جهادی «منتجبین» و با همکاری «انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه قم» به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

در این نشست حجت‌الاسلام رنجبر ضمن بیان چرایی جهاد تبیین در شرایط امروزی و اهمیت روایت در برساخت واقعیت، به کلان روایت‌های دشمن و فرآیند تثبیت آن‌ها و کلان روایت‌های ما و فرآیند تثبیت آن‌ها در جهاد تبیین اشاره کرد و در خصوص مسائل اولویت‌دار جهاد تبیین و شاخصه‌ها و ویژگی‌های جهادگر جهاد تبیین به بیان نظرات خود پرداخت.

وی افزود: دشمن یک کلان روایت از خود، از دشمن خود، از منطقه با حضور آمریکا، از منطقه بدون حضور آمریکا تعریف می‎کند اما مدام این کلان روایت را تکرار نمی‎کند بلکه از خرده روایت‎های روزانه برای تثبیت کلان روایت‎های خود بهره می‎گیرد.

مدیر حلقه جهاد تبیین انجمن مطالعات اجتماعی حوزه تأکید کرد: ما هم متقابلاً باید کلان روایت خودمان از انقلاب اسلامی، از منطقه با حضور ایران و منطقه بدون حضور ایران، کلان روایتِ ما از آمریکا و حضور و عدم آمریکا در منطقه داشته باشیم و از خرده روایت‎های روزانه برای تثبیت آن بهره بگیریم.

حجت‎الاسلام رنجبر تاریخ‎شناسی، زمانه‎شناسی و اسلام‎شناسی را به عنوان ارکان شناختیِ جهاد تبیین ضروری دانست و اضافه کرد: تحلیل‎گر جهاد تبیین باید به سطح کلانی از تحلیل برسد و استراتژیک تحلیل کند، راوی خوب کسی است که مسائل را ماهواره‎ای و بلکه فراتر از آن به صورت استراتژیک تحلیل کند و بررسی‎های میدانی و خرد و جزئی را ذیل یک نگاه کلان و راهبردی تعریف کند.

این استاد حوزه و دانشگاه ضمن اشاره به تغییر نظم منطقه خاورمیانه متأثر از معاهده سایکس‎پیکو بعد از جنگ جهانی اول و استقرار نظم آمریکایی‌ جهان و منطقه بعد از جنگ جهانی دوم، بر شناخت جهادگران تبیین نسبت به عقبه تاریخی منطقه و جهان تأکید کرد و گفت: جهادگر جهاد تبیین اگر اطلاع از تأثیرات و پیامدهای جریانات تاریخی نداشته باشد، نمی‎تواند مسائل را برای مردم خوب تبیین کند.

گفتنی است، حلقه «جهاد تبیین» و گروه و تبلیغی جهادی «منتجبین» اسفند ماه سال گذشته با مدیریت حجت‌الاسلام رنجبر و با حضور برخی طلاب دغدغه‌مند با هدف توانمندسازی طلاب و فضلای حوزه علمیه و شبکه‌سازی فعالان «جهاد تبیین» تاسیس شد و درصدد است با برگزاری دوره‌های آموزشی مهارتی، تدوین درسنامه و متون آموزشی، تهیه محصولات چند رسانه‌ای و شبکه‌سازی در بستر پلتفرم‌های مجازی به کنش‌گری در خصوص روایتگری انقلاب اسلامی بپردازد.

ارسال نظرات