۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۰
کد خبر: ۷۱۳۴۶۷

اولین مسؤولیت بسیج اساتید، داشتن نگاه حل‌المسائلی به موضوعات مختلف است

اولین مسؤولیت بسیج اساتید، داشتن نگاه حل‌المسائلی به موضوعات مختلف است
معاون تحلیل و بررسی بسیح اساتید استان اصفهان گفت: در زمینه سیاست خارجی و روابط بین‌الملل از جمله ارتباط با همسایگان اتفاق خوبی رقم خورده است و در این یک سال تفاهم نامه‌هایی که با کشورهای مختلف منعقد شده، اتفاق خوبی است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از خبرگزاری فارس از اصفهان، بسیج اساتید دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور یکی از فرهیخته‌ترین نهادهای علمی،فرهنگی، بر آیندی از تعهد و اخلاص فرهنگ بسیج و دانش و تخصص اساتید برجسته و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های کشور ا‌ست.
سازمان بسیج اساتید که سابقه فعالیت آن را باید در دوران دفاع مقدس جستجو کرد، در آغاز به صورت تشکل‌های خود جوش و به همت اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و اساتید متعهد و دوراندیش در سراسر کشور قدم به عرصه ظهور نهاد. حال این نهاد با بیش از هزار کانون دانشگاهی، بیش از ۱۰۰ اندیشکده تخصصی و بیش از ۵۳ هزار استاد و متخصص بسیجیِ عضو، ظرفیتی عظیم و قابل اتکاء برای حل مسائل کشور و پیشرانی قوی برای حرکت به سوی تشکیل تمدن نوین اسلامی است.

به مناسبت سالروز تشکیل بسیج اساتید میزبان فرهاد مصری‌نژاد عضو هیات‌علمی گروه برق دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان و معاون تحلیل و بررسی سازمان بسیج اساتید استان اصفهان بودیم.

مصری‌نژاد هم‌اکنون رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تیران است و همکاری خود با دانشگاه آزاد را از سال ۱۳۷۲ آغاز کرده و از سال ۷۶ عضو هیات علمی دانشگاه آزاد است.

بررسی و نقش استادان بسیجی در حل مسائل کشور و بررسی اقدامات دولت سیزدهم در یک سال گذشته از محورهای مهم این گفت‌و‌گو است.

 

**شهید چمران به دنیای خود پشت پا زد و به خدا رسید

فارس: ۳۱ خرداد ماه، سالروز شهادت شهید مصطفی چمران به‌نام روز بسیج اساتید نام‌گذاری شده است؛ به نظر شما چرا شهید چمران به‌عنوان الگوی استاد تراز بسیجی و انقلابی مطرح است؟

مصری‌نژاد: زمانی که زندگی شهید چمران را برسی می‌کنیم، شاهدیم که چهره موفق علمی در سطح بین‌المللی بوده و در این مسیر می‌توانست آینده‌ای درخشان داشته باشد اما زمانی که حس کرد اسلام نیاز به حضور او دارد تمام آنچه که برای مردم موفقیت محسوب می‌شود، رها می‌کند و در میدان قرار می‌گیرد جایی که جان او در خطر است؛ در این مسیر به تمام آنچه جمع آوری کرده پشت پا می‌زند و در شرایطی کاملا جنگی قرار می‌گیرد و در نهایت مسیر شهادت را انتخاب می‌کند یعنی تمام دنیای خود را گذاشت و به آنچه رسید که خدا می‌خواست.

شهید چمران هم در مسائل علمی، هم مذهبی و مدیریتی سرآمد بود یعنی تمام آنچه که یک استاد بسیجی نیاز دارد را داشت و طبیعتا بهترین فردی که به عنوان الگوی استاد بسیجی مطرح است و شاید مشابه آن کم باشد، هیچکس جز شهید چمران نیست.

 

فارس: رهبر انقلاب بارها بر نقش فرماندهی اساتید در جنگ نرم تاکید داشته‌اند  و یکی از مصادیق این مورد را می‌توان تشکیل سازمان بسیج اساتید نام برد؛ توضیحی در خصوص تاریخچه و هدف تشکیل بسیج اساتید بفرمایید.

مصری‌نژاد: اواخر سال ۱۳۷۹ در راستای برخی اتفاقات در دانشگاه‌های اصفهان و مشهد بسیج اساتید تشکیل شد و پس از آن بنا به فرمان رهبر انقلاب شکل قانونی گرفت و شورای عالی فرهنگی مصوبه‌ای در این زمینه داشت؛ در نتیجه بسیج اساتید تشکیلاتی رسمی در دانشگاه‌ها شد و هدف آن ورود به تمام عرصه‌های علمی، سیاسی و اجتماعی بود.

بنا به فرمان رهبر انقلاب قرار بر این شد که اساتید به‌عنوان فرماندهان جنگ نرم فعالیت‌های مختلف داشته باشند و زمانی که اساسنامه بسیج اساتید را می‌بینیم، شاهدیم که در حوزه‌های مختلف امکان ورود دارد.

فارس: بسیج اساتید، و خصوصاً بسیج اساتید استان اصفهان تا به الآن در چه موارد و حوزه‌هایی ورود پیدا کرده است و در این راستا چه اقداماتی صورت گرفته؟

مصری‌نژاد: بسیج اساتید استان در حوز‌ه‌های مختلف وارد و اندیشکده‌هایی از جمله اندیشکده فضای مجازی، آب، شهر اسلامی و...  را راه‌اندازی کرد؛ تمامی این موارد نشان‌دهنده حضور اعضای هیات علمی در عرصه علمی  و مباحث مورد نیاز سیستم‌های اجرایی و خصوصا دولت‌ها است البته که دولت های مستقر در طول این ۲٠ سال برخی به توصیه‌ها عمل و برخی نادیده می‌گرفتند.

روش کار به این صورت است که موضوع را مطرح و پس از آن مسؤولی را مشخص می‌کنیم تا تیم علمی را جمع‌آوری کند و طی چند جلسه تبیین مساله انجام و راهکار خواسته می شود تا تبدیل به سند و مستند می‌شود.

**بسیجی به‌دنبال منافع شخصی خود نیست

بسیجی زمانی که وارد میدان می‌شود دنبال منافع و چشم داشت نیست، در همین راستا اساتیدی که دغدغه نظام و انقلاب دارند کار علمی خود را در قالب بسیج مطرح می‌کنند از سمتی بسیج اساتید به عنوان ارگانی رسمی حلقه ای میان ارگان‌ها و دانشگاه‌ها است.

در مسائل سیاسی و اجتماعی، اقدامی که از سه سال قبل بنا بر تکلیفی که تعیین شد صورت گرفت، تشکیل گروه‌هایی برای رصد و پایش نیازهای دانشجو و اساتید یعنی ابهامات روز، حملات دشمنان و نقاط نفوذ بود و در این راستا وظیفه بسیج اساتید طبق بیانات رهبر انقلاب رصد مسائل، نیازسنجی، برگزاری جلسات اعم از سخنرانی و کرسی‌های آزاداندیشی برای تبیین شرایط کشور است.

دانشگاه‌ از نقاطی است که دشمنان با ایجاد شبهات و جو ناامیدی بر آن سرمایه‌گذاری و بسیج اساتید با جلسات روشنگری و جهاد تبیین در این موضوع ورود پیدا کرده است؛ ممکن است با اساتیدی روبرو شویم که شبهاتی دارند و آن را به دانشجویان منتقل می‌کنند، یکی از وظایف ما در بسیج اساتید روشنگری و توجیه است تا درباره شبهات دوستانه و همکاری بحث کنیم البته که این موضوع بحثی فراگیر نیست.

از اقدامات دیگر بسیج اساتید صدور بیانیه های مختلف در مقاطع مختلف برحسب مسائل روز، تحلیل سیاسی شرایط روز خصوصا در زمان بیانات رهبر انقلاب، بررسی نقاط ضعف سیستم‌های اجرایی و ارگان‌های حاکمیتی و... است.

در حوزه مسائل فرهنگی و اجتماعی نیز جلساتی با حضور خانواده‌ اساتید برگزار کرده‌ایم  تا فاصله ای میان اعضا و خانواده صورت نگیرد.

**در بسیج اساتید نگاه‌مان به فرامین رهبر انقلاب است

فارس: اگر بخواهید از میان مسائل بیان شده، مهم‌ترین اقدام صورت گرفته در سال‌های اخیر را نام ببرید، به کدام مورد اشاره می‌کنید؟

مصری‌نژاد: نگاه‌مان در بسیج اساتید این بوده که توجه‌مان به فرمان‌های رهبر انقلاب باشد و یکی از اقدامات‌مان این است که سخنان ایشان را تحلیل و نیازها را استخراج می‌کنیم و تلاش داریم جامعه مخاطب را روشن و برنامه‌هایی برای قرار دادن آن‌ها در این راستا داشته باشیم؛ بسیج اساتید در موضوع جهاد تبیین و بصیرت افزایی به خوبی عمل کرده و بیش از هزار برنامه در طول یک سال داشته‌ایم.

زمانی که بیانیه گام دوم به عنوان نقطه عطف انقلاب صادر شد بسیج اساتید مهم‌‌ترین ارگانی بود که در دانشگاه برای تبیین و پیاده‌سازی آن وارد عمل شد و شاید این مورد مهم‌ترین اقدام بود.

همچنین چندین جلسه در سطح ملی داشته‌ایم و با توجه به اینکه یکی از مهم‌ترین محورهای بیانیه علم و پژوهش است و مخاطب جوانان هستند، دانشگاه‌ها بیش‌ترین نقش را در این باره داشتند و بسیج اساتید خود را ملزم به این موضوع می‌داند.

فارس: در اقدامات انجام شده از سمت بسیج اساتید به موضوع آب اشاره کردید و می‌دانیم که این مسأله خصوصاً در سال‌های اخیر به موضوعی مهم و حتی امنیتی تبدیل شده است؛ بسیج اساتید در این موضوع به چه میزان و صورتی ورود داشته است؟

مصری‌نژاد:در مساله آب آنچه که بیش‌تر مد نظر است مدیریت منابع آب یعنی نحوه مصرف، توزیع و مدیریت مصرف و ذخیره‌سازی است و پیشنهادی که در این حوزه مطرح شد بیش‌تر ناظر به این حوزه است.

طبق نظر دوستانی که در این زمینه کارشناس هستند، میزان بارندگی ما نسبت به دیگر کشورها کم‌تر نیست اما میزان هدر رفت‌مان زیاد است و قادر به مدیریت منابع نیستیم زیرا زیرساخت‌های آن فراهم نیست و یا شکل سیاسی به خود گرفته است، در این راستا  این موارد باعث متوقف ماندن کار شده است.

در حوضه آب‌ریز اصفهان پیشنهاداتی مطرح و مورد استقبال قرار گرفت؛ سعی‌مان بر این بود با نگاه علمی برای کم شدن مشکلات پیشنهاد دهیم و تعاملی با ذی‌نفعان داشته باشیم .

**اولین مسؤولیت بسیج اساتید، داشتن نگاه حل‌المسائلی به موضوعات مختلف است

فارس: از نظر شما نقش بسیج اساتید در سطح کلان کشوری  نسبت به قوای مختلف چیست؟ آیا می‌تواند به‌عنوان بازوی کمکی قوای سه گانه ایفای نقش کند؟

مصری‌نژاد: وظیفه و مسؤولیت اول بسیج اساتید نگاه حل‌المسائلی به موضوعات جاری در حوزه‌های مختلف است یعنی جهت دهی مطالعات دانشگاهیان به سمت و سوی مسائل کشور؛ مساله دوم رصد فعالیت‌های سیستم‌های اجرایی است، زمانی که قانون و برنامه‌ای تصویب می‌شود وظیفه رصد اینکه نقطه ضعفی دارد یا نه و دوم اینکه به درستی اجرا می‌شود یا خیر با بسیج اساتید است.

مساله سوم تبیین آنچه که حاکمیت انجام می دهد و به نفع مردم است یعنی این موارد را برای مردم، افکار عمومی و دانشگاهیان تبیین کنیم  و مساله چهارم اینکه ممکن است افرادی در ساختارها خطاهایی انجام دهند، در این راستا نگاه‌مان به دولت فعلی نگاه فساد ستیز است، لازمه این کار این است که بسیج اساتید با سایر اقشار ارتباط داشته باشد.

بسیج اساتید هم می‌تواند مشکلات را به عنوان چشم بینای حاکمیت رصد کند و هم به‌عنوان قوه عاقله راهکار ارائه دهد و در ادامه رصد کند که این راهکارها تا چه حد اجرایی شده است.

**در دولت سیزدهم، در حوزه سیاست خارجه اتفاقات خوبی رقم خورد

فارس: یک سال از روی کار آمدن دولت سیزدهم می‌گذرد و در طول این زمان شاهد نقاط قوت و ضعف مختلفی بودیم؛ ارزیابی شما از عملکرد یک ساله دولت مستقر چیست؟

مصری‌نژاد: باید بپذیریم دولت در شرایطی مستقر شد که در کشور وضعیت خوبی نداشتیم و شاهد بودیم زحمات و تلاش‌های زیادی انجام شد و البته دولت با چالش‌های مختلفی روبرو بود که بخشی به جنگ شناختی دشمن باز می‌گردد با توجه به این موارد در حوزه مسائل مختلف، به نظر می‌رسد دولت برنامه داشته اما در برخی کم‌تر و در برخی بیش‌تر توفیق داشته است.

در زمینه سیاست خارجی و روابط بین‌الملل ارتباط با همسایگان اتفاق خوبی رقم خورد، در هشت سال قبل تمام نگاه به غرب بود اما در این یک سال تفاهم نامه‌هایی که با کشورهای مختلف منعقد شد، اتفاق خوبی بود.

در مسائل اقتصادی، علیرغم آنچه انتظار است که ریل گذاری مسائل اقتصادی تغییر کند، آنچه که در این چند دهه رخ داده همان اقتصاد لیبرالی گذشته است و تغییر ریلی شاهد نیستیم البته حرکت دولت برای حذف ارز ترجیحی، اقدامی سخت و مشکل بود اما اگر این اتفاق ناقص انجام شود در حوزه مسائل اقتصادی نیز دچار مشکل خواهیم شد لذا در این مسیر نیازمند برنامه‌ای منسجم هستیم و هنوز نیاز به کار زیاد وجود دارد.

**نیاز است افرادی که در مسیر تحول سنگ‌اندازی می‌کنند، توجیه یا کنار گذاشته شوند

فارس: از موارد مهم با روی کار آمدن هر دولت تغییر رویکرد و ایجاد نظام تحولی است و شاهدیم دولت سیزدهم نیز با نگاه تحول‌گرایی بر سر کار آمد اما در برخی موارد شاهد عدم تغییر مدیران میانی هستیم؛ به نظر شما با افراد دولت قبل می توان تحول ایجاد کرد؟

مصری‌نژاد: شخص رئیس‌جمهور با نگاه تحولی آمده‌ است و این مورد در اقدامات او مشهود است که باور و تلاش دارد؛ اگر بخواهیم نگاهی کلان‌تر به دیگر قوا نیز داشته باشیم در قوه قضاییه نیز این موضوع از سال‌های قبل رقم خورد اما مجلس نمره خوبی نگرفت هرچند نمره ردی نمی‌گیرد .

در دولت و سطح وزرا شاهدیم که تغییراتی ایجاد شد، اما در رده میانی و مدیران استانی و شهرستانی خیلی تغییری نبوده است البته این نکته را هم بگویم که نیاز است دولت تحول را نهادینه کند یعنی از پایین‌ترین جز تحول نهادینه شود تا رده‌های بالاتر و در این صورت افراد باید خود را با این ساختار تحولی تطبیق دهند.

اینکه از تغییر صحبت می‌کنیم به معنای این نیست که همه باید حتما تغییر پیدا کنند بلکه مقصود آن‌هایی هستند که نگاه تحولی ندارد و یا قصد سنگ اندازی دارند که تعداد کمی هستند ولی صدای زیاد دارند و نیاز است توجیه یا کنار گذاشته شوند زیرا نیاز است در نقاط کلیدی افرادی باشند که برای ایجاد رضایتمندی و افزایش امید و سرمایه اجتماعی تلاش کنند.

طبق بیانات رهبر انقلاب نیاز است محور اصلی کار دولت، اقتصاد باشد و در کنار آن مسائل فرهنگی نیز مورد تاکید است؛ اگر برخی رفتارها از نظر فرهنگی حل شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

**سفرهای استانی رئیس‌جمهور باعث باور مردم به شعار دولت مردمی می‌شود

فارس: در هفته گذشته در بیست‌وپنجمین سفر هیات دولت، در استان اصفهان میزبان رئیس‌جمهور و هیات دولت بودیم و دیدیم که شخص رئیس‌جمهور در ابتدای سفر خود به شرق استان رفت؛ از نظر شما دستاورد این سفرهای استانی و چنین اقداماتی چه خواهد بود؟

مصری‌نژاد: آیت‌الله رئیسی با شعار دولت مردمی سر کار آمد و حداقل دستاوردهای چنین اقداماتی باور مردم به این شعار است؛ همچنین شاهدیم که در مسائل مختلف کشور کارشناسان نظرات مختلفی دارند  و سفرهای رئیس‌جمهور این دستاورد را خواهد داشت که اگر دولت یکی از این نظرات را انتخاب کند، می‌دانیم که با نگاهی دقیق و میدانی این اتفاق رقم خورده است نه با پشت میز‌نشینی.

در ادامه سفرهای استانی، طبق بیان شخص رئیس‌جمهور اگر چند ماه از این سفرها گذشت و نمایندگان رئیس‌جمهور پیگیر مسائل بودند و نتیجه را به مردم ارائه دادند، امید به آینده افزایش پیدا می‌کند و مردم در این مسیر با تصمیمات دولت همراه خواهند شد.

انتهای پیام/۶۳۱۲۵/آ/ی

ارسال نظرات