۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۹
کد خبر: ۷۱۳۴۱۳

به ادعای یک نشریه صهیونیستی، «یائیر لاپید»قرار است نخست‌وزیر موقت اسرائیل شود

به ادعای یک نشریه صهیونیستی، «یائیر لاپید»قرار است نخست‌وزیر موقت اسرائیل شود
به ادعای یک نشریه صهیونیستی، «یائیر لاپید» که قرار است نخست‌وزیر موقت اسرائیل شود، برای معکوس کردن سیاست اسلاف خود در مخالفت با قصد آمریکا برای بازگشت به برجام از سوی مقامات نظامی این رژیم تحت فشار قرار خواهد گرفت

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، به نوشته «اسرائیل نشنال نیوز»، یکی از مهم‌ترین سیاست‌هایی که «یائیر لاپید» در این هفته پس از نخست‌وزیر شدنش باید برای خود تدوین کند، سیاست در قبال ایران است.

طبق این گزارش، رسانه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» صبح یکشنبه (۲۶ ژوئن) گزارش داد که لاپید برای معکوس کردن سیاست نتانیاهو و بنت اسلاف خود در مخالفت با قصد دولت بایدن برای بازگشت به توافق هسته‌ای ایران تحت فشار قرار خواهد گرفت.

به ادعای این رسانه صهیونیستی، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر پیشین  علناً با دولت اوباما بر سر این توافق درگیر شد. نفتالی بنت نخست‌وزیر در حال خروج هم مسیر خود را تغییر داد و تا حد زیادی با این توافق در خصوصی به‌جای علنی مخالفت کرد. 

به نوشته این گزارش، «لاپید به‌عنوان نخست‌وزیر موقت موظف است سیاست خود را فوراً تنظیم کند، حتی قبل از اینکه بایدن ماه آینده از منطقه بازدید کند. او خواهد شنید که تعدادی از مقامات ارشد نظامی اسرائیل - تحت هدایت رئیس ستاد و مقامات ارشد سرویس امنیت و جناح ایران - از بازگشت به توافق حمایت می‌کنند که به اعتقاد آن‌ها به اسرائیل زمان بیشتری می‌دهد تا از ساخت سلاح اتمی توسط ایران جلوگیری کند».

به ادعای اسرائیل هیوم، «از سوی دیگر، مقامات و نهادهای سیاسی و امنیتی دیگر مانند موساد با بازگشت به توافق ۲۰۱۵ مخالف هستند. به نظر آن‌ها اسرائیل نمی‌تواند شریک توافق بدی باشد که انقضای آن نزدیک است و مشکلاتی را که در توافق اولیه وجود داشت برطرف نمی‌کند».

بر اساس این گزارش، بنت حتی پس از استعفا از نخست‌وزیری در این هفته خواسته که همچنان مسئول موضوع ایران باقی بماند. طبق این ادعا، بنت ممکن است این خواسته را مطرح کرده باشد زیرا می‌ترسد که استدلال‌های ارتش اسرائیل که تحت نظارت عمومی نیست، لاپید را به سمت تغییر سیاست سوق دهد تا به نفع رویکرد دیپلماتیک دولت بایدن در قبال ایران باشد.

به گزارش رسانه صهیونیستی، «تصمیم لاپید پیامدهای استراتژیک و همچنین سیاسی خواهد داشت. اگرچه عموم مردم در اکثر موارد با جزئیات این توافق آشنا نیستند، اما به طور غریزی با آن مخالفت می‌کنند. تغییر سیاست در حال حاضر، در آستانه یک مبارزات انتخاباتی که نوید داغ شدن را می‌دهد، ممکن است او را به عنوان همسو با سیاست مشکل‌ساز آمریکا در مورد موضوعی که برای اسرائیل وجودی است، نشان دهد».

دوشنبه (۳۰ خرداد) نفتالی بنت و یائیر لاپید وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی اعلام کردند که درباره انحلال پارلمان (کنست) به توافق رسیده‌اند و لاپید پیشبرد امور کابینه تل‌آویو را تا برگزاری انتخابات زودهنگام برعهده خواهد گرفت.

در دوران نخست‌وزیری بنت، وی و مقامات کابینه‌اش تمامی تلاش خود را کردند تا جامعه جهانی را علیه ایران متحد کنند و از تریبون‌های مختلف به لفاظی علیه ایران پرداختند. به رغم ادعاها درباره اختلاف آمریکا و رژیم صهیونیستی بر سر ایران، دو طرف بارها اذعان کرده‌اند که در خصوص مسئله ایران با یکدیگر هماهنگ هستند و در تمام طول مذاکرات مقامات دولت بایدن رژیم صهیونیستی را در جریان جزئیات قرار داده‌اند. 

انتهای پیام/م/ ت 9

ارسال نظرات