۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۲
کد خبر: ۷۱۳۴۷۴

بدپوششی در دانشگاه‌ها؛ بررسی علت و نحوه نظارت بر آن

بدپوششی در دانشگاه‌ها؛ بررسی علت و نحوه نظارت بر آن
مسأله پوشش دانشجویان در دانشگاه‌ها برای برخی کاربران فارس من تبدیل به دغدغه شده به طوریکه با ثبت پویشی خواستار رسیدگی به این مسأله شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از گروه دانشگاه خبرگزاری فارس؛ «پوشش‌مان بد نیست اما مسوولان دانشگاه مدام گیر می‌دهند»، حتما این جمله را بارها از زبان دانشجویان مختلف شنیده‌اید، چه پسران چه دختران و حتی در مقاطع مختلف.

دانشجویان معتقدند پوشش بدی ندارند و این مسوولان هستند که تذکر بیجا می‌دهند.

اما اصلا پوشش بد یا خوب چیست؟ چه معیاری وجود دارد که براساس آن بتوان پوشش بد یا خوب را سنجید؟ شاید پوششی از نظر دانشجو نامناسب نبوده اما از نظر مسوولان نامناسب محسوب می‌شود، چطور باید در مورد پوشش نظر یکسانی داشت؟

پاسخ این سوالات در این است که یک قانون پوششی واحد برای دانشگاه وجود داشته باشد همانطور که در دانشگاه‌های تمام دنیا وجود دارد.

البته که در ایران نیز دانشگاه‌ها دارای قانون پوشش واحد هستند به طور مثال استفاده از لباسهای تنگ و بدن‌نما یا دارای رنگ زننده و آرایش‌های تند ممنوع است، اما مشکل در اجرای قانون است.

در این زمینه یکی از  اساتید دانشگاه می‌گوید: تمام دانشگاه‌های ایران قوانین و ضوابط پوشش دارند اما مجریان قانون را اجرا نمی‌کنند، روسای دانشگاه نیز درباره اعمال قوانین پوشش نظر یکسانی ندارند و با تغییر رئیس دانشگاه عمل نمی کردند حالا هم افراد جدید آمده اند در دانشگاه ما مدیران یکدست نیستند.

یکی از دانشجویان هم می‌گوید: در حال حاضر وضعیت فرهنگی دانشگاه‌ها به شکلی است که دانشجویان لباس مناسب دانشگاه را به تن ندارند و گویا به میهمانی رفته‌اند بنابراین ما از مسوولان دانشگاه می‌خواهیم که شرایط را به گونه‌ای فراهم کنند که مناسب درس خواندن باشد.

وی برای این منظور اقدامات سلبی را پیشنهاد می‌کند.

دانشجوی دیگری می‌گوید: اینکه باید قوانین پوششی مطابق با محل تحصیل رعایت شود درست است اما مسوولان حراست دانشگاه‌ها هم نباید برخورد بدی داشته باشند زیرا این مسأله نتیجه عکس دارد.

فرد دیگری که خود را دانشجوی دانشگاه آزاد معرفی می‌کند، می‌گوید: به دلیل وجود صندلی‌های خالی و بدهکاری‌های دانشگاه‌ها مسوولان دانشگاه حاضرند هر نوع پوششی را از دانشجو بپذیرند اما دانشجو به دانشگاه بیاید و شهریه پرداخت کند.

برخی کاربران سامانه فارس من هم در این باره پویشی ثبت کرده و خواستار رسیدگی به وضعیت پوشش در دانشگاه‌ها شدند.

با سردبیر سوژه فارس من نیز گفت‌وگو کردیم، وی که خواستار نظارت و برخورد جدی در رابطه با حجاب و پوشش دانشجویان از سوی مسوولان دانشگاه است، می‌گوید: وقتی وارد دانشگاه‌ها می‌شویم اگر ندانیم که این محل برای تحصیل است اصلا فکرمان به دانشگاه نمی‌رسد به دلیل اینکه پوشش دانشجویان اصلا به افراد جویای تحصیل شبیه نیست.

* بدپوششی در دانشگاه‌ها؛ بررسی علت و نحوه نظارت بر آن

وی علت بروز پدیده بدپوششی و بدحجابی در دانشگاه‌ها را در عدم نظارت مسوولان می‌داند و می‌گوید: در دانشگاه‌های کشورهای اروپایی هم دستورالعملی درباره پوشش وجود دارد که همه به آن عمل می‌کنند اما در کشورمان دستورالعمل وجود دارد ولی اجرا خیر.

در این باره چندی پیش وزیر علوم نیز صحبتی کرده و گفته بود که زنان و مردان برای ورود به دانشگاه‌ها باید شئونات آن را رعایت کنند. حتی در کشورهای خارجی هم با لباس لب دریا و لباس مهمانی وارد دانشگاه نمی‌شوند؛ البته این صحبت وزیر علوم در رسانه‌های بیگانه و ضدفرهنگ با برداشت‌های دیگری به اطلاع مردم رسید اما وزیر علوم در اصل درباره پوشش دانشجویان دانشگاه‌ها معتقد است: جامعه دانشجویی بخش فرهیخته کشور هستند که دارای هوش بالایی بوده و خودشان کاملا می‌دانند هر محلی به لباس و پوشش خاص همان محل نیاز دارد و پوشش دانشگاهی خود را با حفظ حرمت استاد و کلاس درس انتخاب می‌کنندو

وزیر علوم می‌گوید: قاطبه دانشجویان کشور مسأله پوشش را رعایت می‌کنند و تعداد محدودی که پوشش نامناسب دارند نیز قطعا خودشان پوشش خود را اصلاح می‌کنند.

فاطمه یزدیان رئیس مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهران، فرهنگ‌سازی در حوزه پوشش را نیازمند اجرای طرح‌های هنری می‌داند و می‌گوید: ما سعی کردیم با همکاری هنرمندان طراح لباس نمایشگاهی از پوشش‌های مناسب و متنوع برای بازدید دانشجویان ترتیب دهیم.

سیدمحمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران نیز در این رابطه با وزیر علوم هم نظر است و می‌گوید: قاطبه دانشجویان خودشان مسأله پوشش در محل تحصیل را رعایت می‌کنند و تعداد کمی پوشش نامناسب دارند که با برنامه‌ریزی و اجرای دستورالعمل‌ها اصلاح می‌شود، مسأله پوشش مسأله‌ای نیست که با فشار حل شود بلکه باید از طریق فرهنگ‌سازی، نگرش‌ها تغییر یابد.

به گزارش فارس، مسأله پوشش در دانشگاه‌ها براساس اسناد بالادستی و طبق دستورالعمل‌های شورایعالی انقلاب فرهنگی انجام می‌شود و مسوولان دانشگاه در این زمینه بر اساس سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها پیش می‌روند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات