۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۳
کد خبر: ۷۱۳۵۰۴
رییس کانون سردفتران و دفتریاران استان اصفهان مطرح کرد؛

انتقاد از مصوبه اخیر مجلس در خصوص عدم محدودیت جذب دفترداران

انتقاد از مصوبه اخیر مجلس در خصوص عدم محدودیت جذب دفترداران
اصفهان _ بهارلوئی با انتقاد از مصوبه اخیر مجلس در خصوص برگزاری هرساله و عدم محدودیت جذب دفترداران گفت: مردم باید نسبت به ثبت اسناد آگاهی پیدا کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، سیامک بهارلوئی رییس کانون سردفتران و دفتریاران استان اصفهان، عصر دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه، با بیان اینکه اساس و بنیان سیستم قضایی کشور توسط شهید بهشتی و با قدرت بنیان نهاده شده است و باید قدردان زحمات این شهید بزرگ باشیم، گفت: در هفته قوه قضاییه مرسوم بود یک روز را با عناوینی مربوط به سند رسمی نامگذاری می‌کردند ولی امسال در هفته قوه قضاییه این نامگذاری صورت نگرفت و این موضوع جای گلایه دارد‌.

ضرورت آگاه سازی مردم نسبت به ثبت اسناد رسمی

وی در ادامه با تأکید بر ضرورت آگاه سازی مردم نسبت به مسأله سند رسمی، افزود: مردم باید نسبت به اهمیت و جایگاه سند رسمی آگاهی پیدا کرده و توجه مردم به این موضوع جلب بشود. کانون سردفتران اصفهان ۱۶ سال توسط تیم قبلی که تیم مجرب و توانمندی بود مدیریت شد و تیم جدید نیز تیمی بسیار همدل و توانمند است که کارهای بزرگی را رقم خواهد زد.

بهارلوئی خاطرنشان کرد: از رسانه‌ها انتظار می‌رود که ظرفیت دفاتر اسناد رسمی را به مردم یادآوری کنند، این دفاتر اعمال حقوقی مردم را منضبط کرده و به آن رسمیت می‌بخشند. متأسفانه رییس پلیس در رسانه ملی اعلام می‌کند بجای مراجعه به دفاتر اقدام به نوشتن مبایعه نامه کنید و نیازی حتی به وکالت نامه نیست، هرکسی که مردم را دور کند از نظم بخشیدن به حیات اجتماعی در حقیقت مشغول ایجاد آشفتگی در جامعه است.

وظیفه پلیس ثبت اسناد خودرو نیست

وی تصریح کرد: وظیفه پلیس براساس قانون مشخص است و اگر قرار بر انتقال مال باشد یک کار پلیسی نیست، بلکه حقوقی است. پلیس صلاحیت انتقال مالکیت یک مال را ندارد و مدت زیادی نمی‌گذرد که همه متوجه این موضوع می‌شوند. قانون هم هنوز دفترخانه را برای انتقال سند خوردو رسمیت می‌شناسد.

رییس کانون سردفتران و دفتریاران استان اصفهان، با اشاره به دیدگاه رهبر معظم انقلاب نسبت به تقویت جایگاه اسناد رسمی در کشور، اظهار کرد: حجم زیادی از پرونده های قضایی کشور بخاطر بی توجهی و عدم اطلاع و آگاهی از جایگاه اسناد رسمی است و باعث تأسف است که نیروی انتظامی که کار آن نظم دادن به جامعه است با اظهارات غیرقانونی و غیرحقوقی باعث آشفتگی حقوقی در کشور بشود.

وی ادامه داد: هزینه تنظیم سند رسمی در دنیا چندین برابر کشور ما است و واقعیت این است که این هزینه‌ها نسبت به کارکرد آن بسیار کم است، تعرفه دفترخانه‌ها هر چهارسال یکبار بازبینی می‌شود و همه قوانین ما تغییر کرده است اما چنین قانونی که ضرورت دارد بازنگری بشود تغییری نکرده است و این درحالی است که هزینه‌های دفاتر حداقل دو سه برابر شده است.

دفترداران کاسب نیستند

بهارلوئی با بیان اینکه مجلس مصوب کرده است که بدون محدودیت هرساله سردفتر جذب بشود و آزمون سردفتران هرساله برگزار بشود، تصریح کرد: اقدام پلیس در مسأله ثبت سند خودرو باعث کاهش ۵۰ درصدی درآمد دفاتر اسناد رسمی شده است و تأیید این قانون توسط شورای نگهبان باعث تعطیلی دفاتر خواهد شد و یا اینکه موجب ایجاد فساد در این حوزه خواهد شد. در گذشته بنابر قانون به ازای هر ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر یک دفترخانه باید تأسیس می‌شد اما قانون جدید مجلس این اجازه را داده است که بدون محدودیت این دفاتر تاسیس بشود.

رییس کانون سردفتران و دفتریاران استان اصفهان رسیدگی به امور دفاتر اسناد رسمی در کمیسیون اقتصادی را ناصحیح عنوان کرد و گفت: تلقی مجلس این است که ما کاسب هستیم، مانند مغازه‌داران، در حالی که خداوند متعال در قرآن کریم کسانی که اسناد مردم را ثبت می‌کنند کاسب نمی‌داند بلکه کاتب عنوان کرده است، سندی که دفترخانه صادر می‌کند از نظر حقوقی و قضایی معادل رأی نهایی دادگاه تجدید نظر است و به همین جهت دفاتر زیرنظر بازرسی چندین نهاد است، اداره ثبت هر ۶ ماه یکبار بازرسی دوره‌ای از دفترخانه‌ها انجام می‌دهد، علاوه بر آن اداره دارایی هم بابت اسنادی که حقوق دولتی به آن تعلق می‌گیرد بازرسانی را به دفاتر اعزام می‌کند و کانون سردفتران هم بازرسانی برای بازرسی دفاتر دارد و به طور متوسط هر یکی دوماه یکبار بازرس داریم.

وی خاطرنشان کرد: در شهر اصفهان نهادهای دولتی نظیر برخی بانک‌ها با کانون سردفتران همراهی و همکاری نمی‌کنند، تقسیم اسناد دولتی مصوبه هیأت وزیران است و اگر نهاد دولتی همکاری نکند امکان شکایت وجود دارد ولی بنای ما همراهی و همکاری بوده است و در تلاش هستیم که اسناد دولتی میان دفاتر اسناد رسمی تقسیم بشود و ثمره این امر از بین رفتن رانت احتمالی در میان دفاتر است. بنگاه‌ها و مشاورین املاک به لحاظ قانونی حق نوشتن مبایعه نامه ندارند و باید مردم در این خصوص به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده و با پرداخت هزینه کمتری اقدام به معامله ملکی نمایند ولی متاسفانه این کار در مشاورین املاک انجام می‌شود .

بهارلوئی با بیان اینکه همکاران توانمند و خوبی به لحاظ علمی در استان اصفهان داریم و تخلفات استان اصفهان نسبت به دیگر استان‌های کشورها بسیار پایین است، تصریح کرد: نخستین کانون استانی سردفتران کشور در استان اصفهان تأسیس شده است. مهمترین کاری که در دفاتر باید انجام بشود احراز هویت افراد و احراز مالکیت افراد و تنظیم سند بر این اساس است و تخلفات این حوزه بسیار حساس است و این تخلفات خیلی با دقت و با شدت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مسؤولیت سنگین دفترداران در قبال ثبت اسناد

وی در ادامه افزود: در مشاغل حقوقی معمولا افراد مسؤولیت چندانی را در خصوص اشتباهات‌شان عهده‌دار نیستند ولی قانون مستقیماً می‌گوید در صورتی که سردفتر اشتباه بکند باید خسارت وارده در اثر اشتباه را جبران کند. بخش عمده هزینه نقل و انتقال خودرو و هزینه‌های نقل و انتقال املاک متعلق به دولت است و تنها ۱۰ درصد آن به دفاتر تعلق می‌گیرد. جایگاه دفترخانه برای مردم تثبیت شده است و این نهاد یک قرن قدمت دارد و مردم باید به خوبی بدانند که ثبت اسناد تا چه حد برای دفاع از حقوق آنها مؤثر است، قانون ثبت اسناد یکی از قوی‌ترین و محکم‌ترین قوانین کشور است ولی لازم است مجلس نسبت به بروزرسانی این قوانین با توجه به نیاز جامعه توجه لازم را داشته باشد.

رییس کانون سردفتران و دفتریاران استان اصفهان از رونمایی و فعالیت سامانه سند من خبرداد و گفت: این سامانه فعلا در دو استان به صورت پایلوت فعال است و همه پیش زمینه‌های انتقال سند از جمله معرفی نزدیک‌ترین دفتر انتقال استاد در این سامانه انجام خواهد شد و زمان بسیار کمی را کردم برای انتقال سند نیاز خواهند داشت و کمک بزرگی به مردم خواهد کرد. دفاتر اسناد مشاوره رایگان به مردم ارائه می‌دهند و همه دفاتر پاسخگوی سوالات همشهریان هستند./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات