۰۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۸
کد خبر: ۷۱۳۶۷۸
یادداشت؛

مرحوم فشارکی و حمایت از کالای ایرانی

مرحوم فشارکی و حمایت از کالای ایرانی
قبالجات و احکام شرعیه از شنبه به بعد روی کاغذ ایرانی بدون آهار نوشته شود. اگر بر کاغذهای دیگر نویسند، مهر ننموده و اعتراف نمی‌نویسیم...

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، در طی سالیان اخیر و افزایش فشار اقتصادی در ایران، رهبر انقلاب بر استفاده از کالای ایرانی تاکید کردند، اقدامی که به سرعت موجب استقبال مردم قرار گرفت و رضایت تولیدکنندگان ایرانی را جلب کرد؛ زیرا که اقتصاد و تولید بر پایه عرضه و تقاضا است؛ هرمقدار که تولید کننده ایرانی جنس به بازار عرضه کند اما خریداری نباشد در نهایت به شکست خواهد رسید.

در این سال ها و درپی فرمایشات رهبر معظم انقلاب پویش های متعددی در حمایت از تولید کننده ایرانی و خرید محصول ایرانی شکل گرفت تا بازارهای کالای ایرانی گسترش پیدا کند؛ اما به هر صورت این اتفاق نیازمند زمان بیشتر و تلاش بیشتر کارآفرینان ایرانی است؛ زیرا سالیان سال بر علیه محصول ایرانی در این مملکت تبلیغات منفی صورت گرفته است و کالای ایرانی بنجل معرفی شده تا تولید کنندگان خارجی بتواند جنسشان را بفروشند.

البته که همه این اتفاقات از آثار دوران زیان بار طاغوت و حکومت منحوس پهلوی است؛ حکومتی خودباخته که به طورکلی در صدد نابودی فرهنگ و باور ایرانی بود؛ با ترویج سبک زندگی غربی آن هم از نو مبتذلانه آن تلاش داشت تا فرهنگ مصرف گرایی را بر این کشور تحمیل کند و ایران سربلند را به بازاری برای کشورهای غربی و ایرانیان را فرودستان کاگر در برابر ملاکان و کارفرمایان غربی بدل کند؛ که با وقوع انقلاب اسلامی، کشور از مسیر سقوط نجات یافت.

اما به هر صورت حمایت علما منحصر در امروز و پس از انقلاب اسلامی نیست، با مراجعه به تاریخ و تورق صفحات آنن نکات ناب و زیبایی از حمایت علما در این راستا دیده می شود؛ این نشان می دهد همواره علمای دین به فکر منافع اسلام و مسلمین بوده اند و باورداشتند که حمایت از مسلمانان، حمایت از دین مبین اسلام است.

حمایت از کالای ایرانی در چند فقره

به عبارتی دیگر علمای دین، بسیار بر پاسداری مسلمان تاکید داشند و این نشان از عمق فکری آنان است که تنها محدود به ظاهر شریعت نبوده اند و تنها به اجرای چند مورد از احکام دینی توسط مردم اکتفا نمی کردند بلکه به مردم رسیدگی می کردند و برای مشکلاتشان چاره اندیشی می کردند.

از این رو در تاریخ وقوع انقلاب اسلامی نیز می بینیم که بازاریان و کسبه دست در دست مردم و و روحانیون برای پیروزی انقلاب اسلامی تلاش می کنند و در این رستا ثروت خود را انفاق می کند تا شاهد تکشیل حکومت اسلامی باشند.

اما همان طور که پیشتر نیز اشاره شد این حمایت علما از مردم و همراهی مردم با علمای دین تنها محصور در پس از انقلاب یا ایام وقوع انقلاب اسلامی نیست؛ بلکه ریشه ای تر و قدیمی تر از دوران کنونی است؛ علما در سال ها و دهه های گذشته از محصول ایرانی و بازاری ایرانی حمایت کردند تا مسلمانان تقویت شوند که تقویت مسلمانان بسیار در افزایش قدرت ممالک اسلامی و پیشرفت کشورهای اسلامی تاثیر داشت.

حمایت از کالای ایرانی در چند فقره

از نمونه های این رخداد می توان به حمایت مرحوم فشارکی و دیگر علمای اصفهان از محصول ایرانی اشاره کرد؛ وی طی یک اقدام بدیع در اواسط جمادی الاول ۱۳۲۴ و در آستانه مهاجرت علمای تهران به قم(مهاجرت کبری)، به همراهی ۱۳نفر از علمای طراز اول اصفهان از جمله محمدتقی نجفی اصفهانی، نورالله نجفی اصفهانی، ابوالقاسم دهکردی، شیخ مرتضی ریزی، میرزا محمدتقی مدرس، سیدمحمدباقر بروجردی، میرزا محمد مهدی جویباره‌ای، میرزا ابوالقاسم زنجانی، محمدجواد قزوینی و رکن‌الملک شیرازی موارد زیر را متعهد شدند:

این خدام شریعت مطهره با همراهی جناب رکن‌الملک، متعهد و ملتزم شرعی شده‌ایم که مهماامکن بعد ذلک تخلف ننماییم، فعلاً ۵فقره‌است:

اولاً: قبالجات و احکام شرعیه از شنبه به بعد روی کاغذ ایرانی بدون آهار نوشته شود. اگر بر کاغذهای دیگر نویسند، مهر ننموده و اعتراف نمی‌نویسیم. قباله و حکمی هم که روی کاغذ دیگر نوشته بیاورند و تاریخ آن بعد از این قرارداد باشد، امضا نمی‌نماییم. حرام نیست کاغذ غیر ایرانی و کسی را مانع نمی‌شویم؛ ماها به این روش متعهدیم.

ثانیا: کفن اموات، اگر غیر از کرباس و پارچه اردستانی یا پارچه‌های دیگر ایرانی باشد، متعهد شده‌ایم برآن میت، ماها نماز نخوانیم. دیگری را برای اقامه صلوه بر آن میت بخواهند ماها را معاف دارند.

ثالثا: ملبوس مردانه جدید، که از این تاریخ به بعد دوخته و پوشیده می‌شود، قرار دادیم مهما امکن، هر چه بدلی در ایران یافت می‌شود، لباس خودمان را از آن منسوخ نماییم و منسوخ غیرایرانی را نپوشیم و احتیاط نمی‌کنیم و حرام نمی‌دانیم لباس‌های غیرایرانی را، اما ماها ملتزم شده‌ایم حتی‌المقدور بعد از این تاریخ ملبوس خود را از منسوج ایرانی بنماییم. تابعین ماها نیز کذلک و متخلف توقع احترام از ماها نداشته باشد. آنچه از سابق پوشیده و داریم و دوخته، ممنوع نیست استعمال آن.

رابعا: مهمانی‌ها بعد ذلک ولو اعیانی باشد، چه عامه، چه خاصه، باید مختصر باشد یک پلو و یک خورش و یک افشره. اگر زاید بر این کسی تکلف دهد، ماها را به محضر خود وعده نگیرد. خودمان نیز به همین روش مهمانی می‌نماییم. هر چه کمتر و مختصرتر از این تکلف کردند، موجب مزید امتنان ماها خواهد بود.

خامسا: وافوری اهل وافور را احترام نمی‌کنیم و به منزل او نمی‌رویم زیرا که آیات باهره:«إِنَّ الْمُبَذِّرِینَ کَانُوا إِخْوَانَ الشَّیَاطِینِ» «وَلا تُسْرِفُوا اِنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ» «وَلا تُلْقُوا بِأَیْدِیکُمْ إِلَی التَّهْلُکَه» و حدیث «لاضرر و لاضرار» ضرر مالی و جانی و عمری و نسلی و دینی و عرضی و شغلی آن محسوس و مسری است و خانواده‌ها و ممالک را به باد داده. بعد از این هر که را فهمیدیم وافوری، به‌نظر توهین و خفت می‌نگریم.[1]

حمایت از کالای ایرانی در چند فقره

این اقدام مرحوم فشارکی و سایر علمای اصفهان اقدامی بسیار ارزشمند و تاریخی در راستای حمایت از اقتصاد مسلمین محسوب می شد  و موجب تقویت تولید کننده ایرانی می شد، اگر این حرکت تا کنون ادامه می یافت و دوران سیاه پهلوی آن را به حاشیه نمی برد، امروز شاهد گسترش بیشتر محصولات ایرانی و افزایش کیفیت این محصولات بودیم؛ در هر صورت این ضربه ای بود که از سوی غربی ها برای استعمار ایران طراحی شد و تا دهه ها بعد یعنی روزگار کنونی به نفع غربیان تمام شد؛ امروز اگر شاهد تحریم های اقتصادی و کمبود برخی کالاها هستیم به خاطر سیاست گذاری های استعماری است که غرب در سال ها پیش بر سر این کشور آورده است ومدت ها زمان می برد که اقتصاد ایران بتواند تمام و کمال بر این مشکلات فائق آید.

 

[1] - روزنامه حبل المتین کلکته، سال ۱۴، ش۲،۱۹جمادی الثانی ۱۳۲۴

ارسال نظرات