۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰
کد خبر: ۷۱۳۷۸۲

آخرین جزئیات از زلزله در استان هرمزگان

آخرین جزئیات از زلزله در استان هرمزگان
در پی وقوع زلزله و پس‌لرزه‌ها در هرمزگان، شمار فوتی‌ها تاکنون به پنج نفر و مصدومان به ۳۹ نفر رسیده است.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، زلزله ۶.۱ ریشتری ساعت ۲:۰۲ بامداد روز _شنبه یازدهم تیرماه_ بندر خمیر در استان هرمزگان را لرزاند. این زمین‌لرزه در عمق ۱۰ کیلومتری از سطح زمین رخ داد و در شهر بندرعباس هم احساس شد.

زلزله در ۳۴ کیلومتری بندر خمیر

محمدحسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، اظهار کرد: برابر اعلام مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران زلزله‌ای به بزرگی ۶.۱ ریشتر در ساعت ۲:۰۲ بامداد امروز حوالی بندرخمیر در مرز خلیج فارس و هرمزگان را لرزاند. این زمین لرزه در عمق ۱۰ کیلومتری از سطح زمین رخ داده است.

وی با بیان اینکه کانون این زلزله در ۳۴ کیلومتری بندر خمیر بوده است، افزود: همچنین کانون زلزله ۴۱ کیلومتر تا شهرستان کنگ و ۴۸ کیلومتر تا بندر لنگه فاصله دارد و در نقاط مختلفی از احساس شده است. این محل ۱۰۷ کیلومتر با بندرعباس فاصله دارد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: درپی وقوع این زلزله تمامی دستگاه‌های امدادی و خدماتی به حالت آماده‌باش درآمده و تیم‌های ارزیاب از سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر، بخشداری‌ها و فرمانداری‌ها نیز به مناطق متأثر از حادثه اعزام شده‌اند و گزارش بررسی‌های آنها به زودی اعلام خواهد شد.

اعزام ۴ تیم ارزیاب و تیم‌های امداد و نجات به بندرخمیر

مهرداد حسن‌زاده مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان، اظهار کرد: ساعت ۰۲:۰۲ بامداد زمین لرزه‌ای به بزرگی ۶.۱ ریشتر حوالی شهر بندرخمیر در استان هرمزگان در عمق ۱۰ کیلومتری از سطح زمین رخ داد.

وی افزود: شدت زمین لرزه به حدی بود که در شهر بندرعباس و روستاهای اطراف بندرخمیر کاملاً احساس شد و موجب وحشت مردم شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان تصریح کرد: تیم‌های امدادی و نجات هلال‌احمر هرمزگان به محل وقوع زلزله اعزام شده‌اند. همچنین تیم‌های ارزیاب به همراه فرماندار و بخشدار بندرخمیر در محل وقوع زلزله حاضر شده‌اند. هنوز گزارش دقیقی از خسارت‌های احتمالی گزارش نشده است.

زمین لرزه ۴.۷ ریشتری در کنگ

زمین لرزه‌ای به قدرت ۴.۷ ریشتری ساعت ۰۲:۰۹ بامداد شنبه حوالی بندرکنگ در شهرستان بندرلنگه از توابع استان هرمزگان را لرزاند.

این زمین لرزه در عمق ۱۰ کیلومتری از سطح زمین رخ داد.

سه زمین لرزه در بندرخمیر

دومین زمین لرزه در بندرخمیر با قدرت ۴.۶ ریشتر ساعت ۲:۱۷ بامداد در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داد. همچنین سومین لرزه با قدرت ۳.۹ ریشتری ساعت ۰۲:۳۰ بندرخمیر را لرزاند.

چهارمین زمین لرزه نیز با قدرت ۴.۲ ریشتری ساعت ۰۲:۳۷ رخ داد.

ریزش کوه در جاده بندرخمیر / خسارت به منازل در روستاها

از مناطق زلزله زده خبر می‌رسد که ریزش کوه در مناطق مختلفی از محور بندرخمیر به بندرلنگه رخ داده است. همچنین گزارش شده که زلزله به علت شدت بالا، باعث خساراتی به منازل مردم روستایی شده اما ارزیابی دقیق میزان خسارات نیازمند زمان بیشتری است.

شدت زلزله به حدی بود که در بندرعباس، میناب، رودان و حتی تا رأس‌الخمیه امارات نیز احساس شده است.

ریزش کوه در جاده پلوغار بندرلنگه

زمین لرزه ۶.۱ ریشتری حوالی بندرخمیر موجب ریزش کوه و انسداد جاده پلوغار در بندرخمیر به سمت بندرلنگه شده است.

آماده‌باش کامل همه بیمارستان‌های هرمزگان

فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بامداد امروز شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تیم‌های واکنش سریع و تکنسین‌های فوریت‌های پزشکی به منطقه سایه خوش و سایر روستاهای اطراف بندرلنگه اعزام شده‌اند، اظهار کرد: همه نیروهای اورژانس پیش بیمارستانی و کادر بهداشت و درمان در حالت آماده‌باش بوده و جلسه اضطراری مدیریت درمان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تشکیل شده است.

کشته شدن سه نفر در پی وقوع زمین لرزه

مهدی ولیپور، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر، اظهار کرد: براساس بررسی‌های صورت گرفته تاکنون سه تن درپی وقوع زمین لرزه جان خود را از دست داده‌اند. بررسی‌های برای مشخص شدن سایر خسارت‌های جانی و مالی این زمین‌لرزه ادامه دارد.

وی همچنین از آماده‌باش هلال‌احمر استان‌های بوشهر، کرمان، فارس و سیستان و بلوچستان به عنوان استان‌های معین خبر داد و افزود: تاکنون نیازی به کمک از استان‌های معین نشده اما این استان‌ها به حالت آماده‌باش در آمده‌اند.

۳ کشته و ۸ مصدوم در روستای سایه خوش

مهرداد حسن‌زاده مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان اظهار کرد: در روستاهای هم مرز با بندرخمیر در روستای سایه خوش شهرستان بندرلنگه سه کشته و هشت نفر زخمی گزارش شده است. در این محدوده دو هزار و ۵۱ خانوار و در مجموع هفت هزار و ٨٦٦ نفر ساکن هستند. همچنین تعداد آبادی‌های واقع در محدوده ۱۵ کیلومتری از کانون زلزله نیز در حدود ٩ روستا است که ارزیابی از آنها درحال انجام است.

مصدومیت ۱۹ نفر دیگر درپی وقوع زلزله

مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس کشور، مرگ سه تن در این زلزله را تاکنون تأیید و اظهار کرد: جمعیتی که در حلقه اصلی زمین‌لرزه تحت تأثیر هستند حدود سه هزار و ۵٠٠ نفر هستند. متأسفانه تاکنون سه تن جان خود را ازدست داده و ۱۹ تن نیز مصدوم شدند که حال دو نفر از آنها وخیم گزارش شده است.

وی افزود: همچنین ممکن است در برخی از محورهای جاده‌ای شاهد بسته شدن راه باشیم و گفته می‌شود که منطقه سایه خوش نیز برق ندارد. اورژانس بندرعباس در آماده‌باش کامل است و رئیس اورژانس بندرعباس به سمت محل وقوع زمین لرزه حرکت کرده است. تمام استعداد وزارت بهداشت برای بررسی وضعیت این زمین لرزه و رسیدگی به مصدومان احتمالی به کار گرفته خواهد شد.

۱۲ پس لرزه طی یک ساعت

نخستین زمین لرزه بامداد روز شنبه ساعت ۰۲:۰۲ به قدرت ۶.۱ ریشتری در مرز بندرخمیر و بندرلنگه روستای سایه خوش رخ داد و براساس گزارش‌های رسمی تاکنون سه کشته و هشت مصدوم درپی داشته است.

دومین زمین لرزه ۶.۱ ریشتری ساعت ۰۳:۴۵ حوالی جزیره قشم و بندرکنگ را لرزاند. این زمین لرزه در عمق ۲۸ کیلومتری از سطح زمین رخ داد.

پس از این زمین لرزه ۱۱ پس لرزه دیگر با قدرت‌های چهار، ۴.۴، ۴.۲، ۳.۵ در عمق ۱۰ کیلومتری از سطح زمین بندرکنگ و بندرخمیر و بندر لنگه را لرزاند.

این زمین لرزه‌ها به علت عمق کم موجب رعب و وحشت در میان مردم شده است. این زمین‌لرزه‌ها در شهرستان‌های بندرعباس، رودان، قشم، کیش و حتی شهرهای امارات متحد عربی احساس شده است.

براساس گزارش هلال‌احمر هرمزگان چهار تیم ارزیاب به بخش مهران و روستای سایه خوش اعزام شده‌اند و خسارت‌های زیادی به واحدهای مسکونی و زیرساخت‌ها در مسیر بندرلنگه_بندرخمیر وارد شده است. روستای سایه خوش بیشترین آسیب را از زلزله دیده است.

زلزله ۶.۳ ریشتری در هرمزگان

زمین لرزه‌ای به قدرت ۶.۳ ریشتر ساعت ۰۳:۵۵ بامداد شنبه حوالی بندرخمیر و جزیره قشم در استان هرمزگان را لرزاند. پیش از این دو زمین لرزه دیگر به بزرگی ۶.۱ ریشتری در ساعات ۰۲:۰۲ بامداد و ۰۳:۵۴ دقیقه بامداد مرز بین بندرخمیر و بندرلنگه را لرزاند.

این زمین‌لرزه‌ها در اکثر نقاط استان احساس شده است. شدت زمین‌لرزه‌ها به حدی بود که اهالی شهرهای العین و رأس‌الخمیه در امارات وحشت زده به خیابان‌ها آمده بودند.

احتمال افزایش مصدومان

مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور با بیان اینکه EOC وزارت بهداشت درپی این زلزله فعال شده است، اظهار کرد: احتمال افزایش مصدومان این زلزله وجود دارد و برابر آنچه که فرماندار بندرلنگه خبر داده است ساختار خانه‌ها بسیار آسیب دیده است.

وی افزود: آمبولانس‌هایی از استان‌های فارس و بوشهر در حال اعزام به محل هستند و سعی می‌کنیم که لجستیک اعزامی اورژانس و تیم‌های درمانی به شکلی باشند که در بندرعباس مشکل و کمبودی ایجاد نشود. تمام تلاش بر این است که شبکه‌ای را ایجاد شود تا مصدومان زودتر به بیمارستان برسند.

اعزام تیم آنست هلال احمر به مناطق زلزله زده

مهدی ولیپور، رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر نیز از اعزام تیم آنست یا همان سگ‌های جست‌وجو و نجات هلال‌احمر به مناطق متأثر از زلزله خبر داد و اظهار کرد: ۱۲ خودروی عملیاتی شامل چهار دستگاه آمبولانس، چهار دستگاه خودروی نجات و چهار دستگاه خودرو تخصصی امدادی، یک فروند بالگرد و ۵۰ نیروی امدادی عملیاتی برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان اعزام شده‌اند.

زلزله هرمزگان را تعطیل کرد

ستاد مدیریت بحران استاندار هرمزگان اعلام کرد: همه ادارات و دستگاه‌ها همچنین بانک‌ها به جز دستگاه‌های امدادرسان و خدمت‌رسان روز _شنبه یازدهم تیرماه_ تعطیل است. کنکور امروز اما در زمان مقرر برگزار می‌شود.

این تصمیم به دنبال وقوع چند زلزله مهیب در هرمزگان اتخاذ شده است. بسیاری از مردم اکنون در خارج از منازل به سر می‌برند.

تخریب صددرصدی صدها منازل در بخش مهران بندرلنگه

فواد مرادزاده فرماندار بندرلنگه، اظهار کرد: عمده خسارات زلزله مربوط به منطقه سایه خوش بود اما زلزله‌های دوم و سوم ۶.۱ و ۶.۳ ریشتری سبب گسترده شدن دامنه خسارات در منطقه شده است.

وی افزود: تخریب صددرصدی بسیاری از منازل مسکونی مردم را شاهد هستیم. کشته تاکنون داشته‌ایم اما شمار زخمی‌ها رو به افزایش است.

فرماندار بندرلنگه خاطرنشان کرد: امکانات اسکان اضطراری مردم از سوی هلال‌احمر در راه است و تیم‌های ارزیاب و امدادی در تمام منطقه درحال بررسی وضعیت و خسارات هستند.

خسارت زلزله به پل ارتباطی خمیر به لنگه

وقوع سه زلزله بالای شش ریشتر در هرمزگان به تأسیسات زیرساختی شهرستان‌های بندرخمیر و بندرلنگه خسارت وارد کرد.

دستور وزیر بهداشت برای رسیدگی فوری به آسیب دیدگان

بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، در تماس تلفنی با رئیس اورژانس کشور و رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، خواستار رسیدگی فوری و آمادگی مراکز درمانی بیمارستان‌های این استان و بسیج همه امکانات برای پذیرش مصدومان حادثه زلزله شب گذشته هرمزگان شد.

وی در این تماس تاکید کرد: ارائه سریع خدمات درمانی مطلوب به مصدومان حادثه زلزله انجام گیرد.

وزیر بهداشت همچنین به جعفر میعادفر، رئیس اورژانس کشور مأموریت داد تا در محل حادثه حاضر شود. در این تماس تلفنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به حضور فعال اورژانس پیش بیمارستانی و کادر تخصصی درمان برای ارائه خدمات به مصدومان، گزارشی از اقدامات انجام شده توسط اورژانس، اقدامات تشخیصی و رسیدگی‌های درمانی به آسیب دیدگان زلزله، به وزیر بهداشت ارائه کرد و از آمادگی کامل بیمارستان‌های هرمزگان برای اقدامات درمانی آنها، خبر داد.

وی اظهار کرد: تیم‌های واکنش سریع و تکنسین‌های فوریت‌های پزشکی به منطقه سایه‌خوش و سایر روستاهای اطراف بندرلنگه اعزام شده‌اند. تمام بیمارستان‌های استان در آماده‌باش کامل هستند و آمبولانس‌های این دانشگاه به همراه امکانات کامل خدمات اورژانس از بندرعباس به بخش مهران اعزام شده است.

فوتی‌های زلزله‌های هرمزگان به ۴ نفر رسید/۲۰ نفر مصدوم

فواد مراد زاده فرماندار بندرلنگه بامداد امروز شنبه، اظهار کرد: شمار فوتی‌های زلزله در بخش مهران بندرلنگه چهار نفر است. به علت خروج مردم از خانه‌ها در پس از زلزله شدید ساعت دو بامداد، با وقوع دو زلزله مهیب دیگر در حوالی ساعت چهار بامداد، خسارت جانی نداشته‌ایم اما منازل مردم به طور کامل در روستای سایه خوش آسیب دیده و در دیگر روستاهای مجاور نیز خسارات وجود دارد.

وی شمار مصدومان را نیز ۲۰ نفر اعلام کرد و افزود: انتقال مصدومان به بیمارستان‌های بندرخمیر و بندرلنگه درحال انجام است.

شمار فوتی‌های زلزله هرمزگان به ۵ نفر رسید

مهرداد حسن زاده مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان بامداد شنبه، اظهار کرد: شمار فوتی‌های زلزله در بخش مهران استان هرمزگان به پنج نفر رسیده که شامل سه آقا و دو خانم هستند. اکنون ۱۲ بیمار نیز بستری هستند.

وی با اشاره به ارسال شمار بیشتری از آمبولانس از بندرعباس به کانون زلزله، از مردم خواست از تردد بین شهری در محورهای غربی هرمزگان خودداری کنند تا نیروهای امدادی بتوانند امکانات و تجهیزات لازم را به منطقه منتقل کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان اضافه کرد: بالگرد امداد هوایی نیز به محض روشن شدن هوا به سمت مناطق زلزله زده به پرواز درخواهد آمد تا در انتقال بیماران، تجهیزات و امکانات لازم به کمک یگان‌های امدادی بیاید.

اعزام اتوبوس آمبولانس و بالگرد امدادی از بندرعباس و شیراز

مهرداد حسن زاده مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان، اظهار کرد: درپی وقوع خسارت‌های جانی و مالی دو دستگاه اتوبوس آمبولانس و دو فروند بالگرد از بندرعباس و شیراز به روستای سایه خوش اعزام شد.

وی افزود: همه بیمارستان‌های منطقه به حالت آماده‌باش درآمده‌اند و بالگردهای اورژانس نیز در کنار آمبولانس‌ها در آماده‌باش قرار دارند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان ادامه داد: در همان لحظات اولیه وقوع زلزله دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در آماده‌باش قرار گرفت و به همه بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی نیز اعلام آماده‌باش شد. آمبولانس‌های اورژانس در اولین فرصت به محل حادثه رسیدند و برابر گزارشی که تا ساعت ۵:١٠ بامداد دریافت کردیم، حدود هفت دستگاه آمبولانس در منطقه سایه خوش حضور داشته و درحال خدمت‌رسانی هستند. همچنین از بندر عباس و شیراز نیز اتوبوس آمبولانس به محل اعزام شده است.

وی تصریح کرد: اتوبوس آمبولانس‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی لار، فسا و جهرم نیز به محل اعزام شده است و بالگردهایی از شیراز و بندرعباس نیز آماده پرواز هستند تا به محض طلوع آفتاب به محل اعزام شوند.

حسن زاده خاطرنشان کرد: براساس آماری که تاکنون رسیده است، ٣٠ تن درپی وقوع این زمین لرزه دچار مصدومیت شدند که از این تعداد شش تن بدحال هستند. خدمات درحال انجام است و بیمارستان‌های دانشگاه‌های علوم‌پزشکی اطراف نیز در حال آماده‌باش کامل هستند تا در صورتی که نیاز باشد بیماران به این بیمارستان‌ها منتقل و اقدامات لازم انجام شود.

دایر شدن کمپ‌های اسکان موقت در بندرعباس / مردم در خانه نمانند

مهدی دوستی استاندار هرمزگان بامداد شنبه، اظهار کرد: با توجه به تعداد زلزله‌ها امشب کمپ‌های اضطراری در بندرعباس و سایر مناطق زلزله‌زده دایر خواهد شد. این کمپ‌ها با کمک هلال احمر دایر و مکان آنها به زودی اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی از مردم درخواست کرد ضمن حفظ آرامش خود، از تردد در مسیر مناطق زلزله زده پرهیز کنند و فعلاً به این مناطق سفر نکنند.

استاندار هرمزگان افزود: شهرهای بزرگ خسارت گسترده نداشتند اما روستاهای کانون زلزله آسیب شدیدی دیده‌اند. مردم در خانه نمانند و آرامش خود را حفظ کنند. تیم‌های مربوطه درحال وصل‌کردن برق ۵۳ روستایی هستند که در این مناطق کانونی زلزله قرار داشته‌اند. برق ۲۷ روستا وصل شده و برق دیگر روستاها نیز به تدریج وصل خواهد شد.

وی ادامه داد: درحال حاضر نگرانی ما افراد زیر آوار در روستاها است که درحال انتقال امکانات امداد و نجات به منطقه هستیم.

دوستی با بیان اینکه راه‌های در طول مسیر از بندرعباس تا بندرلنگه نیز آسیب دیده‌اند و شاهد نشست‌ها و ترک‌های پل‌ها نیز هستیم، خاطرنشان کرد: مردم از تردد در مسیرهای بین شهری خودداری کنند.

ارزیابی بیش از ۲۰ منطقه شهری و روستایی از سوی هلال احمر

مهدی ولیپور رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر، اظهار کرد: تاکنون ۲۳ منطقه شهری و روستایی کانون زلزله مورد ارزیابی قرار گرفته که شدت آسیب در روستاهای سایه خوش، دژگان، کوشک، حشم حود تأیید شده و بررسی‌ها همچنان ادامه دارد. برای رفاه حال شهروندان بندرعباسی کمپ اسکان اضطراری در ورزشگاه ۲۰ هزار نفری خلیج فارس درحال برپایی است.

برابر آنچه که سایت مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران منتشر کرده تا کنون ۱۷ پس‌لزره هرمزگان را لرزانده است که بزرگترین آنها ۶.۱ و ۵.۹ ریشتر بزرگی داشتند اما عمق وقوع آنها به ترتیب در ۲۶ و ۲۸ کیلومتری از عمق زمین بوده است.

بستری ۳۹ مصدوم در بیمارستان

فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی از افزایش مصدومان به ۳۹ تن خبر داد و اظهار کرد: براساس آمار تازه این حادثه تاکنون پنج جان‌باخته و ٣٩ مصدوم داشته است. از میان جانباختگان سه تن در محل و دو تن در بیمارستان جان خود را از دست داده‌اند. همچنین ١٧ مصدوم نیز به صورت سرپایی درمان شده و ٢٢ نفر نیز بستری شده‌اند.

اعزام نیروهای امدادی و عملیاتی شهرستان خمیر به روستای سایه خوش

میرهاشم خواستار فرماندار بندرخمیر، اظهار کرد: از ساعات اولیه وقوع زلزله، ستاد مدیریت بحران در شهرستان تشکیل و تمام اعضای ستاد مدیریت بحران در آماده‌باش کامل هستند.

وی افزود: پس از هماهنگی با استانداری و فرمانداری لنگه تیم‌های امدادی و عملیاتی جهت کمک به مردم روستای سایه خوش به منطقه اعزام شدند.

فرماندار بندرخمیر ادامه داد: بیمارستان خمیر جهت کمک‌رسانی به مجروحان و مصدومان زلزله آماده هستند. از ساعات اولیه تیم‌هایی از هلال احمر و نیم پزشکی شبکه بهداشت و درمان در روستای سایه خوش حاضر و مشغول امدادرسانی هستند. نیره‌ای انتظامی و بسیج و سپاه نیز جهت تأمین امنیت به منطقه اعزام شده‌اند. از شهرداران و صنایع همجوار شهرستان نیز خواسته شد ماشین آلات راهداری خود را به منطقه اعزام کنند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کانون زلزله، در نزدیکی بندرخمیر و در ۳۴ کیلومتری بندرخمیر به وقوع پیوسته، هنوز گزارشی مبنی بر خسارت و تلفات جانی در شهرستان خمیر گزارش نشده است.

آمادگی ارتش برای امدادرسانی در مناطق زلزله‌زده هرمزگان

در پی وقوع زلزله بامداد امروز در استان هرمزگان، امیر سرتیپ محمد محمودی معاون اجرایی و رئیس ستاد بحران ارتش از آمادگی همه یگان‌های واکنش سریع، امدادی و درمانی ارتش در این استان برای امدادرسانی به هموطنان، خبر داد و اظهار کرد: یگان‌های مستقر در این مناطق با امکانات بالگردی، بیمارستانی و نیروی انسانی آمادگی کامل برای هر نوع کمک‌رسانی و خدمت به مردم را دارند.

وی افزود: به یگان‌های مستقر در مناطق جنوبی اعم از یکان‌های دریایی، هوایی، پدافند و زمینی ابلاغ شده کمک‌رسانی به مردم و آسیب دیده را با هماهنگی ستاد بحران منطقه انجام دهند.

تعطیلی همه ادارات و نهادها در کیش

سعید پورزادی رئیس ستاد بحران کیش در جلسه ستاد مدیریت بحران کیش که درپی وقوع زمین لرزه‌های متعدد در بامداد _شنبه یازدهم تیرماه_ تشکیل شد از تعطیلی همه ادارات به‌جز دستگاه‌های امداد و نجات و انتظامی خبر داد و اظهار کرد: تعطیلی بازارها منوط به تصمیم جامعه بازاریان است.

وی با اشاره به دایر بودن مراکز اسکان، افزود: مردم ضمن حفظ آرامش خود و رعایت اصول ایمنی، از حضور در منازل و اماکن مسقف خودداری کنند.

آزمون کنکور طبق زمان و مکان مقرر با رعایت اصول ایمنی برگزار می‌شود.

امدادرسانی هوایی به روستای زلزله زده سایه خوش

درپی وقوع زلزله شش ریشتری بامداد شنبه در روستای سایه خوش بالگردهای امدادی انتقال مصدومان را به مراکز درمانی انجام می‌دهند.

دستور فرمانده ندسا برای امدادرسانی همه‌جانبه به زلزله‌زدگان

سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه بامداد امروز به محض وقوع زلزله ضمن تماس با سردار عظمایی فرمانده منطقه پنجم ندسا اظهار کرد: به سرعت گروه‌های جهادی، مهندسی و امدادرسان به محل وقوع حادثه اعزام شوند و تلاش کنند از مشکلات و آلام مردم عزیز آن منطقه کاسته و هرگونه کمک‌رسانی لازم به مردم صورت گیرد و با امداد هوایی توسط بالگردهای هوادریا نیروی دریایی سپاه به سرعت مصدومان حادثه به بیمارستان‌های بندرعباس منتقل شوند.

دریادار پاسدار تنگسیری ضمن تماس با مهدی دوستی استاندار هرمزگان، اظهار کرد: نیروی دریای سپاه با بسیج امکانات و امدادرسانی منطقه پنجم، درحال کمک‌رسانی است و در صورت نیاز بیشتر آمادگی دارد از ظرفیت مهندسی نیرو هم استفاده کنند و نیروی دریایی سپاه مثل همیشه برای رفع مشکلات مردم عزیز در کنار آنها خواهد بود.

بازگشایی محور مواصلاتی بندرخمیر به بندرلنگه

مهرداد حسن زاده مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان، اظهار کرد: درپی وقوع زمین لرزه شدید بامداد امروز محور مواصلاتی بندرخمیر به بندرلنگه دچار مشکل شده بود که بازگشایی این مسیر مهم در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: این مسیر هم اکنون بازگشایی شده و مشکلی برای تردد هم‌وطنان وجود ندارد، پل غار نیز ترمیم شده و در این زمینه هم رفع مشکل صورت پذیرفته است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان همچنین از تلاش برای ترمیم چند پل در مناطق زلزله‌زده خبر داد و تصریح کرد: تا زمان ترمیم این پل‌ها هم وطنان می‌خوانند از مسیر جایگزین استفاده کنند. مردم از هرگونه تردد غیرضروری در مسیرهای فوق برای تسریع عملیات امدادرسانی به مردم زلزله زده خودداری کنند.

آماده‌باش فرودگاه‌های هرمزگان برای خدمت‌رسانی به زلزله‌زدگان

شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اعلام کرد: به دنبال وقوع زمین لرزه ۶.۱ ریشتری در استان هرمزگان، فرودگاه‌های این استان به حالت آماده‌باش درآمده است.

این زلزله در عمق ۱۰ کیلومتری زمین در بندر خمیر (هرمزگان) در ساعت ۲:۰۲ بامداد رخ داد. تاکنون ۲۴ زمین لرزه از ساعت مذکور در این منطقه رخ داده است که دو مورد آن بالای شش ریشتر بوده است.

به گفته مدیرکل فرودگاه‌های استان هرمزگان هیچ خسارتی به فرودگاه‌های استان وارد نشده و همه در حالت آماده‌باش جهت امدادرسانی به زلزله زدگان و انتقال مجروحان هستند.

استقرار ۱۸ تیم عملیاتی و یک تیم آنست در مناطق زلزله زده

درپی وقوع زمین لرزه ۶.۱ ریشتری در هرمزگان یعقوب سلیمانی دبیرکل جمعیت هلال‌احمر برای بازدید میدانی و بررسی روند امدادرسانی در مناطق زلزله زده و صدور دستورات لازم عازم مناطق زلزله زده هرمزگان شد و در حاشیه بازدید از مناطق گفت: پس از وقوع زمین لرزه در استان هرمزگان بلافاصله تیم‌های ارزیاب و عملیاتی جمعیت هلال‌احمر به مناطق متأثر از زلزله اعزام شدند.

وی با اشاره به آماده‌باش استان‌های معین برای حضور در منطقه عملیاتی در صورت نیاز، افزود: درحال حاضر ۱۸ تیم عملیاتی و یک تیم آنست در مناطق زلزله زده مستقر هستند.

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر تاکید کرد: مهمترین اقدام تیم‌های امدادی در مرحله اول، انجام عملیات جست‌وجو و نجات و اطمینان از عدم گرفتاری افراد در زیر آوار است.

اعزام دو تیم سگ‌های زنده‌یاب از استان‌های فارس و دو تیم آنست استان هرمزگان

مهدی ولیپور رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر، اظهار کرد: تیم‌های امدادی این جمعیت برای امدادرسانی در مناطق زلزله زده آماده‌باش هستند. ۲۰ روستا و سه منطقه شهری ارزیابی شده است و متأسفانه برخی از منازل روستایی نزدیک به کانون زمین‌لرزه در روستای سایه خوش، دژکا و کوشک دچار تخریب شدند. دو تیم سگ‌های زنده‌یاب از استان‌های فارس و دو تیم آنست استان هرمزگان نیز به محل اعزام شدند.

وی با بیان اینکه اقلام امدادی و زیستی از شعب جنوب استان فارس به مناطق آسیب‌دیده ارسال و کمپ اسکان اضطراری در ورزشگاه خلیج فارس شهرستان بندرعباس نیز برپا شده است، افزود: اقلامی جهت پشتیبانی انبار استان و برای جایگزین شدن در انبار استان قرار خواهد گرفت. ۶۰۰ چادر، چهار هزار تخته موکت، پنج هزار تخته پتو و یک هزار بسته غذایی ۷۲ ساعته به همین منظور ارسال خواهد شد.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر ادامه داد: تا کنون ۲۵۰ خانوار به صورت اضطراری اسکان داده شدند و اقدامات برای اسکان سایر افراد نیز ادامه دارد.

توزیع بی وقفه سوخت در استان هرمزگان

اسدالله قلیزاده رئیس صنف جایگاه‌داران کشور، اظهار کرد: طبق آخرین گزارش‌ها پس از وقوع زلزله در هرمزگان، تقاضا برای سوخت‌گیری افزایش داشته است اما توزیع سوخت بی وقفه و بدون مشکل جریان دارد.

وی افزود: جایگاه‌های سوخت استحکام خوبی در زلزله‌ها دارند و مردم نباید نگران باشند. براساس گزارش‌ها و بررسی میدانی، پس از زلزله هرمزگان مردم مراجعات بیشتری به جایگاه‌ها داشته‌اند که این امر طبیعی است.

رئیس صنف جایگاه‌داران کشور ادامه داد: با تلاش جایگاه‌های سوخت و مسئولان استان و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه هرمزگان روال طبیعی در امر سوخت‌رسانی در کل استان مشاهده می‌شود و تدابیر لازم برای اختصاص سوخت خارج از نوبت به خودروهای امدادی و انتظامی اندیشیده شده است. مردم نگران نباشند و اطمینان داشته باشند هر لحظه که اراده کنند می‌توانند در ساعات شبانه‌روز برای سوخت‌گیری مراجعه کنند.

پایان عملیات جست‌وجو و نجات در مناطق زلزله‌زده هرمزگان

مجید سلحشور مدیرعامل هلال‌احمر هرمزگان اظهار کرد: وقوع سه زلزله بالای شش ریشتر در هرمزگان آن هم به فاصله فقط دو ساعت از یکدیگر نادر بوده است.

وی با بیان این که به یاری خدا در زمان وقوع دو زلزله بزرگ دوم و سوم، مردم متأثر از زلزله اول در خارج از منازل بوده‌اند، افزود: اکنون عملیات جست‌وجو و نجات در منطقه مهران بندرلنگه پایان یافته است و امروز اسکان اضطراری مردم را نیز انجام خواهیم داد.

مدیرعامل هلال احمر هرمزگان از توزیع اقلام زیستی در میان مردم روستای سایه خوش خبر داد و تصریح کرد: تا رفع کامل نگرانی مردم در کنار آنها باقی خواهیم ماند.

وی با اشاره به اینکه ۶۰۰ دستگاه چادر در منطقه نصب شده و حدود ۷۰ درصد خانواده‌های آسیب‌دیده، چادر امدادی دریافت کرده‌اند، اضافه کرد: چهار هزار تخته موکت و پنج هزار تخته پتو نیز در منطقه توزیع شده و یک هزار بسته غذایی نیز تا ساعات آینده وارد منطقه و میان زلزله‌زدگان توزیع می‌شود.

سلحشور اضافه کرد: برای اینکه مردم بتوانند در چادرها زندگی کنند، کار انتقال کولر گازی و نصب آن در هر چادر را پیگیری خواهیم کرد تا بتوانیم شرایط مناسبی برای زندگی موقت مردم فراهم کنیم. همچنین نماینده مردم بندرلنگه، بستک و پارسیان در تماسی با وزیر کشور، پیگیر اختصاص کانکس نیز شده‌اند که در این زمینه نیز اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.

تدابیر لازم برای کنکوری‌های بندر لنگه و بندر خمیر فراهم شد

علیرضا کریمیان مشاور رئیس و مدیر کل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور، اظهار کرد: زلزله در بامداد شنبه یازدهم تیرماه ۱۴۰۱ رخ داده است و ساعت ۷:۳۰ با دعوت از کارشناس هلال احمر نحوه مواجهه با زلزله به داوطلبان گروه آزمایشی زبان‌های خارجی توضیح داده شد.

وی افزود: به داوطلبان گفته شد که آرامش خود را حفظ کرده و در کنار صندلی‌ها پناه بگیرند. تعداد داوطلبان گروه آزمایشی زبان‌های خارجی کنکور ۱۴۰۱ در بندر خمیر ۱۰۹ نفر و در بندر لنگه ۲۲۶ نفر بودند.

ارتباطات در مناطق زلزله زده پایدار است

احد قویدل مدیرکل ارتباطات استان هرمزگان، اظهار کرد: با توجه به زلزله بامداد روز _شنبه یازدهم تیرماه_ به بزرگی ۶.۱ در مقیاس ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری زمین با مرکزیت روستای سایه خوش از توابع شهرستان بندر خمیر و همچنین ۲۵ پس لرزه در شهرستان بندر خمیر، با پیش‌بینی‌های لازم در خصوص مقابله با بحران همه ارتباطات اپراتورهای سیار در مناطق مذکور پایدار است.

وی افزود: هم اکنون ارتباط روستای سایه خوش (مرکز زمین لرزه) با استقرار دیزل ژنراتور سیار در منطقه بدون قطعی برقرار است. در دقایق اولیه پس از وقوع زمین لرزه به دلیل قطعی شبکه برق در محل زلزله ارتباط ۱۸ سایت از مدار خارج شد که با تلاش اکیپ‌های فنی دستگاه‌های ذیربط ارتباط سیزده روستا برقرار شده است و هم اکنون فقط پنج روستای اطراف محل زمین لرزه به دلیل قطعی برق فاقد ارتباط پایدار هستند که تیم‌های پشتیبانی اپراتورها با تأمین دیزل ژنراتورهای سیار در تلاش برای تأمین برق سایت‌های مذکور هستند.

مدیرکل ارتباطات استان هرمزگان خاطرنشان کرد: هم اکنون در اثر زمین لرزه هیچ گونه اختلالی در شبکه ارتباطات ثابت و دیتای استان وجود ندارد و ارتباطات در مناطق زلزله زده پایدار است.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
خدا خودش رحم کنه به مردم بیچاره تو این گرمای تابستان.خدا به مرحوم شده گان امرزش و به بازماندگان صبر و به بیماران شفای عاجل عنایت کند
0
0