۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۹
کد خبر: ۷۱۳۹۶۵
حجت الاسلام میرمحمدیان مطرح کرد؛

طرح ۳۱۳ نخستین و جدی‌ترین تجربه ارائه خدمات حاکمیت در بستر مساجد

طرح ۳۱۳ نخستین و جدی‌ترین تجربه ارائه خدمات حاکمیت در بستر مساجد
حجت الاسلام میرمحمدیان اهمیت طرح ۳۱۳ را تبیین کرد و گفت: دلیل این اهمیت این است که اولین و جدی‌ترین تجربه‌ای است که در آن حاکمیت خدمات خود را از طریق مساجد ارائه می‌دهد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، نشست مجازی عملیاتی طرح ۳۱۳ امروز با هدف تبیین و توضیح زوایای اجرای این طرح با حضور معاونان فرهنگی ادارات تبلیغات اسلامی کشور، راهیاران استانی بنیاد هدایت، حجت الاسلام سید ناصر میرمحمدیان مدیرعامل بنیاد هدایت و حجت الاسلام حسن هرمز مشاور رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) در امور روحانیون، برگزار شد.

حجت الاسلام میرمحمدیان در این نشست محور قرار گرفتن مساجد در مسیر خدمت رسانی به مردم را از اهداف بنیاد هدایت برشمرد و گفت: برای این منظور خدماتی را حاکمیت ارائه می کند که ما تلاش می کنیم این خدمات را از طریق مساجد به مردم منتقل کنیم و این تا جای ممکن به وسیله شبکه امامت انجام شود.

اولین تجربه در ارائه خدمات حاکمیتی توسط مساجد

مدیرعامل بنیاد هدایت یکی از این خدمات را خدمات مددکاری کمیته امداد دانست و افزود: سرکشی هایی که در طرح 313 طراحی شده از جمله این خدمات است. دلیل اهمیت این کار این است که اولین و جدی ترین تجربه ای است که در آن حاکمیت خدمات خود را از طریق مساجد ارائه می دهد.

وی خاطرنشان کرد: چه بسا ارائه این خدمات در آینده مستلزم حضور شخص امام نباشد و مسجد بتواند این خدمات را ارائه کند. کما اینکه هم اکنون هم برخی از خدمات توسط همسر امام انجام می شود. مهم این است که این خدمات تحت اشراف امام صورت می گیرد.

حجت الاسلام میرمحمدیان بیان کرد: امام در مسجد برخی کارها را به صورت مستقیم باید انجام دهد؛ در برخی از کارها امام جنبه محوری دارد و در برخی از کارها نیز صرفا نقش محرک دارد. به طور مثال نماز را خودش باید انجام دهد اما کارهایی مانند سرکشی از خانواده در طرح 313 را خودش باید انجام دهد.

مدیرعامل بنیاد هدایت گفت: اهمیت طرح 313 در این است که تجربه موفقی در فرایند برون سپاری وظایف حاکمیت به مساجد شکل بگیرد و بتوانیم مشکلات آن را کشف کنیم و در نهایت خدمات دیگری را به مساجد وصل کنیم.

313؛ طرحی تربیتی و خانواده محور

حجت الاسلام هرمز مشاور رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) به عنوان دومین سخنران این نشست برنامه های کمیته امداد در خصوص طرح 313 را یادآور شد و عنوان کرد: این طرح سبب می شود تا خدمات مؤثر فرهنگی و معیشتی به خانواده های تحت پوشش ارائه شود.

مشاور رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) رویکرد طرح 313 را تربیتی دانست و خاطرنشان کرد: این طرح یک طرح خانواده محور است. روحانی ما به همراه همسر خود با خانواده های تحت پوشش طرح ارتباط مؤثری دارند تا بتوانند با کمک خود خانواده و منابع امدادی و غیر امدادی نسبت به شناسایی و اولویت بندی مسائل این خانواده ها اقدام کنند.

وی تجربه ها و خبرهای خوب از طرح 313 را یادآور شد و گفت: روحانیون نقش بسیار مهمی در تشویق به ازدواج، کاهش طلاق و شناسایی استعدادها و افراد نخبه داشته اند. این طرح یکی از محاسنش این است که یک نقطه زنی فرهنگی انجام داده است.

حجت الاسلام هرمز افزود: روحانیون ما به همراه همسران خود وارد منازل افراد تحت پوشش طرح می شوند و با مشاهده وضعیت خانواده ها و اطلاعاتی که از قبل از خانواده ها دارند تلاش می کنند تا پنج مسئله فرهنگی و شش نیاز معیشتی که توسط ما مشخص کرده ایم را شناسایی کنند و در نتیجه بتوانند در مدت 5 ماه نسبت رفع مشکلات آن ها اقدام کنند.

امسال هزار امام محله برای طرح 313 انتخاب می‌شوند

مشاور رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) از انتخاب هزار امام محله در سال جدید برای شرکت در طرح 313 خبر داد و گفت: راهیاران بنیاد هدایت باید امامان جوان، با روحیه اجتماعی و جهادی را انتخاب کنند. کسانی را انتخاب کنند که از انگیزه لازم برخوردار و نسبت به این کار علاقمند باشند. همسران آن ها نیز همراه باشند و بتوانند ارتباط عاطفی با خانواده ها برقرار کنند، چرا که سختی کار بر دوش همسران روحانیون است.

حجت الاسلام هرمز به اقدامات صورت گرفته توسط امامان در قالب طرح 313 در سال گذشته اشاره کرد و بیان داشت: امامان در قالب طرح اقدامات خلاقانه بسیاری را برای رفع مشکلات خانواده های تحت پوشش رقم زدند و ما بنا داریم در سال جدید کار نویی صورت بگیرد و آن تجربه نگاری از امامان است.

وی اضافه کرد: ما به دنبال تولید دانش ضمنی امدادگری فرهنگی هستیم. لازمه آن این است که راهیاران از امامان بخواهند تجربه ها و ایده های خود را ثبت کنند تا ما با استفاده از همین تجربیات طلاب دیگر وارد این عرصه کنیم.

گسترش طرح 313 در همه استان‌ها

حجت الاسلام امید محلاتی معاون راهبری بنیاد هدایت در ادامه با اشاره به اجرای طرح 313 در همه استان ها از سال جدید گفت: معاونت تبلیغ حوزه علمیه هم در این طرح با کمیته امداد امام خمینی(ره)مشارکت می کنند. اگر استانی از وجود روحانیون توانمند برخوردار باشد ظرفیت این طرح قابل افزایش است.

معاون راهبری بنیاد هدایت ابراز داشت: یک هدف جدی در این طرح همان تحقق اهداف امامت است. امام نباید کار خود را در حد نماز و تعظیم شعائر خلاصه کند. باید با خانواده های آسیب پذیر التفات داشته باشئد که از جمله این ها خانواده های تحت پوشش کمیته امداد هستند که نیاز به توجه بیشتری دارند. کسانی که دچار مشکل و بحران شده اند.

وی اظهار کرد: امام نباید به مشکلات محله بی تفاوت باشد بلکه باید ظرفیت های محلی و منطقه ای را برای حل مشکلات مردم به کارگیری کند. این طرح زمینه ای است تا امامان محله با جدیت بیشتری در راستای حل مشکلات محله گام بردارند. البته امام نباید به ارتباط با همین چند خانواده اکتفا کند و حل مسائل همه مردم را باید دنبال کند.

معاون راهبری بنیاد هدایت آسیب شناسی های صورت گرفته از طرح را یادآور شد و گفت: یکی از نکات مهمی که در شیوه نامه طرح 313 هم آمده حضور شریکة الامام به همراه امام است و چه بسا در برخی از موارد نیاز به حضور امام هم نباشد مهم این است که کار تحت اشراف امام انجام شود.

وی در خصوص ملاک های انتخاب امامان در طرح 313 گفت: یکی از اقداماتی که در قالب این طرح صورت می گیرد برگزاری روضه و سخنرانی دینی در منازل خانواده های تحت پوشش طرح و ایجاد هویت دینی و مذهبی در بین محله و روستا برای این خانواده ها است.

حجت الاسلام محلاتی افزود: بنابراین امامان باید توانایی برگزاری مجلس روضه را داشته باشند دوره های آموزشی در این خصوص در نظر گرفته شده است. توانایی ارائه مشاوره های ابتدایی به خانواده ها و تبلیغ چهره به چهره از دیگر لوازمی است که امام برای پیوستن به طرح 313 باید داشته باشد.

معاون راهبری بنیاد هدایت گفت: ریشه یابی مشکلات خانواده های تحت پوشش و حل این مشکلات یکی از اهداف طرح 313 است برخی از این خانواده ها مستعد هستند اما به دلیل شرایط خانوادگی امکان بروز استعدادهای خود را ندارند. شناسایی جوانان و نوجوانان مستعد و نخبه در این خانواده ها از دیگر اهداف این طرح است و تجربیات و خاطرات خوبی را امامان در این زمینه داشته اند.

احمد احمدی کلیسانی در ادامه این نشست روند اجرایی طرح 313 را یادآور شد و گفت: امامان باید در مراجعه به خانواده های طرح 313 مشکلات خانواده ها را احصا و اولویت بندی و در ادامه حل آن ها را دنبال کنند.
نماینده بنیاد هدایت در طرح ۳۱۳ افزود: امامانی باید در این طرح شرکت کنند که انگیزه کافی برای فعالیت داشته باشند. در غیر این صورت در کار خود موفق نخواهند بود.

احمدی کلیسانی یادآور شد: تا کنون جلسات توجیهی در 8 استان برای امامان برگزار شده است و پس از هماهنگی های لازم این جلسات در سراسر استان ها برگزار خواهد شد.

ارسال نظرات