نفوذیها نمیخواهند از شخصیتهای انقلابی فیلم ساخته شود
به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، در یک سال اخیر دو فیلم سینمایی با نامهای "هناس" و "ضد" بر پرده سینما نقش بسته است که اشاره مستقیمی به موضوع ترور و گروههای تروریستی دارد و نیازمند بازخوانی و بررسی مو شکافی است. به همین منظور برنامه جهان آرا شبکه افق سیما، موضوع برنامه شنبه شب خود را با عنوان "داستان ترور" به موضوع بررسی آثار سینمایی "هناس" و "ضد" با دعوت از تهیه کننده و کارگردان این آثار پرداخته است که در ادامه بخشهای مهمی از صحبتهای مهمانان منتشرمیشود.
شهید بهشتی تا آخرین روزها با مجاهدین تعامل کرد
محمدرضا شفیعی، تهیهکننده سینمایی "ضد" گفت: در این فیلم از نگاه معارضین به شهید بهشتی و شخصیت او پرداختیم، قصدمان این بود که از نگاه همان افراد، به مخاطب بگوییم چه چیزی در شهید بهشتی وجود داشت که تصمیم گرفتند او را ترور کنند.
وی افزود: شهید بهشتی تا آخرین روزها با مجاهدین تعامل کرد تا در آن سالهای بحرانی، مقابلهای شکل نگیرد؛ با اینکه رئیس قوه بود و اختیارات زیادی داشت، تأکید داشت تا وقتی مجاهدین اسلحه دست نگرفتهاند با آنها مقابله نشود؛ در فیلم به این مسئله هم پرداختیم.
تهیهکننده فیلم سینمایی "ضد" تأکید کرد: وقتی میخواستیم فیلم «سر به مهر» را بسازیم میگفتند اسمش را عوض کن، با این اسم نمیفروشد! البته ساختیم و مردم هم استقبال کردند.
نفوذیها نمیخواهند آثاری درباره شخصیتهای مؤثر انقلاب ساخته شود
امیرعباس ربیعی، کارگردان سینمایی "ضد" در ادامه ضمن تأکید بر چرایی ساخت این اثر گفت: بعد از تأکید رهبر معظم انقلاب درباره پرداختن به مسئله «نفوذ»، سعی داشتم کاری در این زمینه بسازم، فیلمنامه «ضد» در کنار همه ویژگیهایی که داشت، این موضوع را هم مدنظر داشت. در این فیلم، از نگاه یک عضو سازمان مجاهدین خلق، قصهگویی میشود. ترور شهید بهشتی، در واقع بیشتر ترور یک اندیشه و تشکیلات بود تا یک فرد.
وی با اشاره به موضوع نفوذ افرود: نفوذیهایی هنوز وجود دارند که نمیخواهند آثاری درباره شخصیتهای مؤثر انقلابی ساخته شود. آنقدر اتفاقات مربوط به ترور شخصیتها داریم که در هر کشوری بود، هزاران فیلم دربارهاش میساختند.
کارگردان سینمایی "ضد" تأکید کرد: گاهی بستری برای ساخت فیلم درباره ترور و شخصیتهای انقلابی فراهم میشود، ولی کار را به دست فیلمسازی میدهند که دغدغهای راجع به آن موضوع ندارد، بعد میگویند این نوع آثار بیننده ندارد و مردم نگاه نمیکنند.
وی در ادامه گفت: مدیران فرهنگی باید به فیلمسازان دغدغهمند اجازه بدهند راهشان را بروند، نه اینکه فیلمنامهای جلویشان بگذارند و بگویند این را بساز. اگر اجازه ندهند من فیلمساز کارم را بکنم، تبدیل میشوم به فیلمساز سفارشیساز.
از جشنواره فیلم فجر خاطره خوبی نداریم!
محمدرضا شفاه، تهیهکننده سینمایی "هناس" ضمن اشاره به موضوع فیلم گفت: ترور شهید داریوش رضایینژاد آنقدر وحشتناک بود که به نظر ما رسید بهترین کار برای نمایش واقعی مسئله ترور این است که این قصه را روایت کنیم، این ایده وجود داشت، ولی بعد از ترور شهید فخرینژاد، به صورت جدی روی آن کار کردیم.
وی افزود: آدمهایی که مثل مخاطبان برنامه جهانآرا، جزء آدمهایی هستند که هناس برای آنها ساخته شده ولی به سینما نمیروند، در حالیکه اگر برایمان مهم است که چنین فیلمهایی ساخته شود، الان وقت حمایت و دیدن آن در سینماست.
تهیهکننده سینمایی "هناس" تاکید کرد: این مسئله برایمان اهمیت داشت که از ابتدای داستان، دچار محدودیت در صحبت کردن پیرامون زندگی شهید رضایینژاد نشویم؛ با همسر ایشان جلساتی داشتیم و دریافتیم نوع رابطه او با همسرش و روایتگری او میتواند روایت جذابی برای مخاطب سینما باشد.
وی درباره تجربه خود از جشنواره فیلم فجر گفت: از جشنواره فیلم فجر خاطره خوبی نداریم! این جشنواره در واقع جشن انقلاب اسلامی است و «هناس» هم موضوع روز ایران، آن وقت در جشنواره مطلقاً نادیده گرفته شد و حاصل جشنواره برای ما دردناک بود.
در "هناس" قصد داشتیم همه مخاطبان را درگیر کنیم
حسین دارابی، کارگردان سینمایی "هناس" در ادامه برنامه گفت: اینکه بخواهیم برای یک قشر خاص مثلاً حزباللهیها فیلم بسازیم، اشکالی ندارد ولی در «هناس» قصد داشتیم همه مخاطبان را درگیر کنیم، چون معتقدم فیلم، باید در وهله نخست برای همه مخاطبان جذاب باشد؛ البته مسئله هستهای هم به نظرم همهپسند است، ملودرامی عاشقانه است که موضوع روز سیاسی را هم روایت میکند.
وی در ادامه افزود: برای ما هم سنگین بود که صحنه ترور شهید رضایینژاد را در فیلم بیاوریم ولی معتقدم باید این صحنه و این ترور با ابزار سینما در تاریخ ما ثبت میشد.