۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۴
کد خبر: ۷۱۴۰۴۶

آخرین وضعیت بررسی طرح افزایش تعداد نمایندگان در مجلس

آخرین وضعیت بررسی طرح افزایش تعداد نمایندگان در مجلس
سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس آخرین وضعیت بررسی طرح افزایش تعداد نمایندگان در مجلس را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از علی حدادی سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، درباره آخرین وضعیت بررسی طرح افزایش تعداد نمایندگان در این کمیسیون، اظهار کرد: این طح به کمیسیون شوراها ارجاع شده و پس از بررسی در صحن کمسیون طرح برای بررسی کارشناسی به کارگروه تخصصی کمسیون ارجاع شده است.

وی افزود: در این کارگروه با حضور مسئولانی از وزارت کشور و کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس و کارشناسان مربوطه، طرح افزایش تعداد نمایندگان بررسی شده و کار بررسی بر روی آن تقریبا به اتمام رسیده و به زودی برای بررسی در صحن کمسیون در دستورکار قرار می‌گیرد و پس از آن برای ارزیابی در جلسه علنی تقدیم هیئت رئیسه قوه مقننه می‌شود.

سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس با بیان اینکه طبق ماده 64 قانون اساسی باید تعداد نمایندگان افزایش یابد، ادامه داد: طبق طرح ارائه شده به مجلس باید 40 نماینده به تعداد فعلی اضافه شود که بر اساس آن تعداد نمایندگان به 230 نفر افزایش می‌یابد.

حدادی با بیان اینکه بر اساس برخی از معیارها همچون افزایش جمعیت باید تعداد نمایندگان افزایش یابد، افزود:همچنین برخی از حوزه‌های انتخابیه به دلیل گستردگی و تعداد کم نمایندگان، امکان سرکشی به کل حوزه انتخابیه وجود ندارد که لازم است که تعداد نمایندگان این حوزه‌ها افزایش یابد.

وی با بیان اینکه جمع‌بندی کلی اعضای کمیسیون شوراها این است که تعداد نمایندگان افزایش یابد، اضافه کرد: اما اینکه چه تعداد افزایش یابد، به چه نحوی و کدام حوزه‌ها افزایش داشته باشد نیاز به بحث و گفت‌وگوی بیشتر دارد، احتمالا پس از ارجاع طرح به جلسه علنی هم نمایندگان نیز پیشنهاداتی در این باره خواهند داشت.

سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس با اشاره به اینکه این طرح دارای بار مالی است، گفت: لازم است که در این باره جلساتی با مسئولان دولتی برگزار و نظر آنها اخذ شود تا پس از تصویب طرح در مجلس، شورای نگهبان به دلیل داشتن بار مالی نسبت به آن ایراد نگیرد و در اجرای آن دچار مشکل نشویم.

به گزارش تسنیم، طبق ماده 64 قانون اساسی هر 10 سال باید 20 نماینده به تعداد نمایندگان حاضر اضافه شود که از سال 70 تا کنون این اقدام صورت نگرفته است.

انتهای‌پیام/

ارسال نظرات