۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۱
کد خبر: ۷۱۴۱۲۴
در نشست کنشگری جهادی حوزویان مطرح شد؛

مقابله با تله جمعیتی بدون در نظر گرفتن مشکلات اقتصادی حل نمی شود

مقابله با تله جمعیتی بدون در نظر گرفتن مشکلات اقتصادی حل نمی شود
گرانی و بی توجهی به مسأله اقتصادی در ازدیاد نسل واقعیتی است که مسئولان باید نسبت به آن اهتمام جدی تر نشان دهند.

به گزارش خبرنگار گروه خانواده و جمعیت خبرگزاری رسا نشست کنشگری جهادی حوزویان با موضوع جمعیت عصر امروز در خبرگزاری رسا برگزار شد.

حجت الاسلام زارعی دبیر کارگروه ستاد جمعیت گروه تبلیغی امیر بیان با اشاره به راه اندازی کارگروه جمعیت این موسسه تبلیغی گفت: حدود ۲ ماه پیش این کارگروه در موسسه امیر بیان راه اندازی شد و در حال حاضر در سطح قم فعالیت دارد.

وی افزود: در ابتدا رصد جمعیتی و محتوایی در موضوع جمعیت انجام شده و سپس در راستای بهره مندی از ظرفیت‌های موجود حوزوی برنامه ریزی شده است.

بزرگان حوزوی از کنشگران حوزوی حمایت کنند

حجت الاسلام زارعی با تاکید بر اینکه 7 هزار فارغ التحصیل موسسه امیر بیان ظرفیت بالفعلی برای موج آفرینی در بحث جمعیت و ازیاد نسل هستند، ابراز کرد: آموزش های این کارگروه در سه سطح آموزش های کوتاه مدت، تربیت مبلغ جمعیت و تربیت کنشگر جمعیتی است.

دبیر کارگروه ستاد جمعیت موسسه امیر بیان با تاکید بر اینکه قریب به ۱۰ سال جمع آوری محتوای تبلیغ جمعیت بر اساس حوزه های مختلف جمعیت و ارگان های متنوع کشور توسط حوزویان و غیر حوزویان شده است، عنوان کرد: امیر بیان در کارگروه جمعیت به‌دنبال تربیت مبلغ متخصص در حوزه جمعیتی است.

وی ادامه داد: طلاب حوزه علمیه پس از گذراندن یک دوره آموزش های کوتاه مدت و قبولی در آزمون و مصاحبه در مرحله بعد پذیرفته شدگان برای دوره تخصصی به شهر مقدس قم فراخوان می شوند و بر اساس این سیر مبلغان تخصصی جمعیت تربیت و آماده موج آفرینی در کل کشور خواهند شد.

حجت الاسلام زارعی با اشاره به اینکه امیر بیان در موضوع جمعیت محتوا های مناسبی را برای ماه محرم آماده کرده است، خاطرنشان کرد: با تمرکز تبلیغ بر جمعیت و فرزندآوری قطعاً می توانیم موج آفرینی در کل کشور ایجاد کنیم و با فعالیت های خود تاثیرات شگرفی را در راستای کمک به جوانی جمعیت به وجود بیاوریم.

وی با تاکید بر نقش رسانه در ابلاغ مطالبه گری طلاب به مسئولین اظهار داشت: قدم اول مطالبه‌گری ما رسانه‌ای شدن فعالیت‌های مبلغان در عرصه جمعیت و خانواده است چراکه رسانه موثرتر از هر منبری می تواند اقناع کننده مباحث جمعیتی باشد.

بزرگان حوزوی از کنشگران حوزوی حمایت کنند

مبلغان حوزوی، کنشگران جمعیتی

حجت الاسلام علی کلاته مدیر گروه‌های تبلیغی معاونت حوزه‌های علمیه از دیگر مدعوین و سخنرانان این جلسه بود که با اشاره به وضعیت کشور نسبت به تله جمعیتی گفت: در حوزه علمیه یک ستاد راهبری خانواده و جمعیت راه اندازی شده است که مدیر حوزه های علمیه با توجه به اهمیت این ستاد و مسأله جمعیت هجده ماده و دستور برای آن بیان و ترسیم کرده اند.

وی با بیان اینکه ۷۰۰ گروه تبلیغی مجوز تبلیغ جمعیت دریافت کردند، یادآور شد: بدون شک فعالیت‌های فردی و جزیره‌ای نتیجه کاملی به همراه ندارد لذا با یک هم افزایی به صورت جمعی گروه های تبلیغی فعالیت هایی در حوزه خانواده انجام می دهند که یقیناً موج آفرین خواهد بود.

حجت الاسلام کلاته با اشاره به اینکه مبلغان در فاطمیه ۱۴۰۰ نمایشگاه جمعیت برگزار کردند، اظهار داشت: منبر های ما از سال گذشته تا به امروز حول محور جمعیت بوده اما باید اعتراف کرد با این حجم از کار هنوز در کنشگری خانواده عقب هستیم.

وی با اشاره به مباحث تبلیغ محرم تصریح کرد: سه محور گام دوم انقلاب، امید آفرینی و جمعیت از محورهای بنیادین موسسه امیر بیان برای محرم ۱۴۰۰ ۱ مبلغین است. ‌

مدیر گروه‌های تبلیغی معاونت حوزه‌های علمیه با یادآوری اینکه خبرگزاری های حوزوی، اساتید و مبلغان حوزوی باید هماهنگ با هم مطالبه‌گر مسأله جمعیت باشند، خاطرنشان کرد: منبر مبلغان حوزه های علمیه جایی برای مطالبه گری نسبت به خانواده و جوانی جمعیت است.

وی افزود: گرانی و بی توجهی به مسأله اقتصادی فرزندآوری واقعیتی است که مسئولان باید نسبت به آن اهتمام جدی تر نشان دهند، مقابله با تله جمعیتی بدون در نظر گرفتن مشکلات اقتصادی فرزندآوری قابل توجیه و حل شدنی نخواهد بود.

حجت الاسلام کلاته با درخواست از حمایت مسئولان حوزوی نسبت به کنشگران جمعیت اظهار کرد: گاهی برخی از افراد به جای کمک، بالعکس مخالفت‌ها و موانعی را فراهم می کنند از بزرگان حوزه درخواست داریم از کنشگران جمعیت حمایت جدی و قاطع صورت بگیرد.

وی افزود: بحث جمعیت فعالیت جبهه‌ای می‌طلبد همانطور که در زمان دفاع مقدس در کنار هم و متحد از کشور دفاع کردند و امروز هم باید همه مردم دغدغه مند و با انسجام به موضوع جمعیت بپردازند، همچنین از جامعه مداحان خصوصاً مداحان مشهور و رسانه‌ای توقع مطالبه‌گری و موج آفرینی در بحث جمعیت را داریم.

بزرگان حوزوی از کنشگران حوزوی حمایت کنند

طلاب خوش بیان در جبهه جهاد تبیین جمعیت موج آفرینی کنند

در ادامه این نشست حجت الاسلام شاه جعفری جانشین موسسه اندیشکده کوثر با اشاره به فعالیت های این موسسه گفت: بحث جمعیت متعلق به دهه هفتاد نیست بلکه به جنگ جهانی اول و قبل از آن برمی گردد حتی پیامبر ما نیز سفارش به نگهداری فرزند و نهی از قتل اولاد را داشتند.

وی با بیان این که رهبر انقلاب از گذشته تاکنون ۲۵ بار نسبت به جمعیت خلأها و نقاط قوت صحبت‌هایی را داشته‌اند اظهار کرد: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری نقشه راه را ترسیم کرده ایم و در سه سطح کوتاه مدت ،میان مدت و بلند مدت طرح و برنامه ریزی های انجام شده است.

وی با دعوت از طلاب خوش استعداد و خوش بیان نسبت به تبیین جوانی جمعیت ابراز کرد: طلاب خوش بیان وارد میدان جهاد تبیین جوانی جمعیت شوند ما در موسسات خود تربیت متخصص کنشگر جمعیت را داریم که در سال اخیر ۵۰ دوره برگزار کرده‌ایم.

حجت الاسلام شاه جعفری با اشاره به اینکه ۱۰درصد مسؤولان اهمیت این مطلب را درک می کنند اما بیش از یک درصد فوریت آن را متوجه می شوند تصریح کرد: با هر قشری اگر روشمند سخن بگوییم قطعاً پای کار می آید مثلاً چند روز پیش در ارومیه برای ماماها برنامه داشتیم که به فضل الهی بر اساس آمارها تاثیر قابل توجهی از خود به جای گذاشته است.

با اشاره به قانون و مشوق های طرح جوانی جمعیت خاطرنشان کرد: برخی از مشوق ها مطلع نیستند و مطالبه گری نمی کنند در حالی که دولت برنامه های قابل توجهی را به این امر اختصاص داده است.

وی اشاره ای نیز به محتواهای رسانه‌ای جوانی جمعیت داشت و ادامه داد: سایت من زنده ام و اپلیکیشن نمای جوانی در بازار همچنین آپارات اندیشکده کوثر با ۱۱۰ کلیپ سه دقیقه ای و کانال مسابقه از پدر تا پسر فعالیت‌های رسانه‌ای اندیشکده کوثر در موضوع جمعیت و خانواده است.

گفتنی است حجت الاسلام محمد حسن پیشاهنگ دبیر جلسه نیز با بیان اینکه تولیدات رسانه‌ای باید پیوست جمعیت داشته باشد ابراز کرد: پرمخاطب ترین سریال این روزهای تلویزیون سریالی با نام مستوران می باشد که متاسفانه در آن به پیوست‌های فرهنگی هیچ توجهی نشده است.

وی ادامه داد: خبرگزاری رسا با راه اندازی میز اختصاصی خانواده و جمعیت کنشگری خود را در عرصه رسانه ای از مدت ها قبل آغاز کرده و به کمک مبلغان و دغدغه مندان حوزه جمعیت آمده است.

 

نویسنده: حمیدرضا شاکر

ارسال نظرات