۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۶
کد خبر: ۷۱۴۱۹۹

افزایش خطر سکته مغزی با ناباروری و سقط جنین

افزایش خطر سکته مغزی با ناباروری و سقط جنین
یافته‌های محققان نشان می‌دهد، زنانی که ناباروری، سقط جنین و مرده زایی را تجربه کرده‌اند، در معرض خطر بیشتری برای سکته مغزی غیرکشنده و کشنده هستند.

به گزارش گروه جمعیت و خانواده خبرگزاری رسا، سالانه ۱۲.۲ میلیون سکته مغزی رخ می‌دهد که حدود نیمی از آن در زنان رخ می‌دهد. تخمین زده می‌شود که ۸۰ درصد از تمام سکته‌ها با کاهش عوامل خطر قابل پیشگیری است.

بر اساس این گزارش، یافته‌ها حاکی از آن است که دفعات بیشتر سقط جنین و مرده زایی خطر سکته را افزایش می‌دهد. بر اساس این تحقیقات، در حالی که ناباروری و از دست دادن بارداری ممکن است قابل پیشگیری نباشند، عوامل ژنتیکی یا اختلالات غدد درون ریز ممکن است به توضیح ارتباط با افزایش خطر سکته مغزی کمک کنند.

سکته مغزی نتیجه گرسنگی مغز از اکسیژن و خون غنی از مواد مغذی است. این ممکن است به دلیل انسداد (سکته مغزی ایسکمیک) یا ترکیدن رگ خونی (سکته مغزی هموراژیک) رخ دهد.

سکته مغزی یک اورژانس پزشکی است. هر چه زودتر فرد تحت درمان قرار گیرد، شانس بهبودی او بیشتر است. در سراسر جهان، سالانه بیش از ۱۲.۲ میلیون سکته جدید رخ می‌دهد و تخمین زده می‌شود که ۱۰۱ میلیون نفر در حال حاضر سکته مغزی را تجربه کرده اند.

از آنجایی که زنان بیشتر از مردان عمر می‌کنند، خطر سکته مغزی در طول عمرشان بیشتر از مردان است. شواهد قبلی نشان داده است که ترکیب قرص‌های ضد بارداری خوراکی و عوامل هورمونی در دوران بارداری با افزایش خطر سکته مغزی مرتبط است.

با نگاهی به نوع سکته، می‌توان مواردی زیر را دریافت:
ناباروری با افزایش خطر سکته مغزی غیرکشنده همراه بود.
مرده زایی مکرر با افزایش سکته ایسکمیک غیر کشنده همراه بود.
سقط مکرر با افزایش خطر سکته مغزی غیرکشنده و کشنده همراه بود.

افرادی که ناباروری، سقط جنین یا مرده‌زایی را تجربه کرده‌اند، می‌توانند رژیم غذایی سالم و سبک زندگی خود را برای بهبود سلامت قلب خود تغییر دهند، که برای هر کسی که به دنبال کاهش خطر سکته مغزی است، گزینه‌های مفیدی است.

با توجه به اینکه در بیشتر موارد سکته مغزی حداقل یک دهه پس از از دست دادن بارداری رخ داده است، آگاهی از اینکه یک زن در معرض خطر بیشتری برای سکته مغزی است، فرصتی برای نظارت بر سلامت خود و ایجاد تغییراتی در سبک زندگی او است که می‌تواند به جلوگیری از سکته مغزی کمک کند.

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات