۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۱
کد خبر: ۷۱۴۲۰۱
آیت الله کعبی مطرح کرد؛

فقه نظام ساز؛ فقه آرمان گرای واقع نگر

فقه نظام ساز؛ فقه آرمان گرای واقع نگر
نماینده خبرگان پیش نیاز فقه نظام را شناخت آرمان ها، اهداف، وظایف، ماموریت ها و خط مشی ها دانست و گفت: فقه نظام، فقه آرمان گرای واقع نگر است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله عباس کعبی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، در دیدار اساتید و اعضای هیات علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) که در این مؤسسه برگزار شد، پایه مکاتب علوم انسانی متداول در غرب را اثبات گرایی توصیف کرد.

وی با اشاره به اینکه روش استباط استفاده از اصول فقه می باشد، ابراز کرد: اصول فقه در حد استنباط و شناخت همه موضوعات رشته های گوناگون علوم انسانی برای شناخت متن دین کاربرد دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه فلسفه علوم انسانی شامل مبانی، منابع، قواعد، روش و مسائل است، اظهار کرد: در مبانی آنچه به درد استباط و برای ما مهم می باشد برخورداری از نظام معرفتی، ارزشی و رفتاری بر پایه دین است.

استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه با سه نوع اجتهاد مواجهیم، عنوان کرد: فقه پیاده ساز در اداره جامعه و مدیریت فتوا غیر از فتوا است و مدیریت فتوا اقتضائات زیادی دارد.

آیت الله کعبی با اشاره به نقش زمان و مکان در اجتهاد خاطرنشان کرد: فقیه اگر موضوع را خوب نشناسد نمی تواند فتوای صحیحی بدهد مثلا در جریانات روز مثل رمز ارزها و بورس باید موضوع را به خوبی بشناسد تا فتوای دقیق و صحیحی ارائه دهد.

وی با تاکید بر تفاوت فقه نظام و فقه تبیینی خاطرنشان کرد: فقه تبیینی فقه انتزاعی به نحو قضیه حقیقیه تفریعی است اما فقه نظام علاوه براینکه امکان فقه کلی یا جزیی را دارد فقه آرمان گرای واقع نگر است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری پیش نیاز فقه نظام در مرحله نخست و اجتهاد تنظیمی را شناخت آرمان ها، اهداف، وظایف، ماموریت ها و خط مشی ها دانست و ابراز کرد: پیش نیاز فقه نظام ساز شناخت آرمان و اهداف و خط مشی ها است که باید بوسیله علوم انسانی استخراج کرد.

استاد درس خارج حوزه علمیه افزود: پیش نیاز دوم بعد از شناخت اهداف، بحث در مورد نظریه دولت اسلامی است که دولت در اسلام بحث بسیار مهم و مربوط به حوزه علوم انسانی با همه گستره اش است.

وی با بیان اینکه دولت در اسلام ماهیتاً متفاوت با دولت معاصر است، اظهار داشت: دولت معاصر مبتنی بر چهار عنصر سرزمین، جمعیت، هیئت حاکمه و حاکمیت است و دولت اسلامی مبتنی بر این عناصر چهارگانه نیست.

آیت الله کعبی با اشاره به عناصر دولت اسلامی خاطرنشان کرد: دولت اسلامی مبتنی بر عناصر چندگانه مسجد، برادری ایمانی، میثاق دولت اسلامی (قانون اساسی) و رهبری الهی است.

ارسال نظرات