۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۵
کد خبر: ۷۱۴۴۶۴

برکناری سفرا اوکراین در آلمان، مجارستان، جمهوری چک، نروژ و هند

برکناری سفرا اوکراین در آلمان، مجارستان، جمهوری چک، نروژ و هند
به نوشته رسانه‌ها، ولادیمیر زلنسکی فرمانده کل ارتش اوکراین را مسئول شکست‌های اخیر نیروهای مسلح این کشور دانسته و وزارت خارجه اوکراین نیز درخواست کنگره آمریکا برای کنترل بر ارسال تسلیحات به کی‌یف را تضعیف کننده مکانیسم ارائه کمک نظامی به کشورش دانست.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم،"ولادیمیر زلنسکی"، رئیس جمهوری اوکراین، روز شنبه سفرای این کشور در آلمان، مجارستان، جمهوری چک، نروژ و هند را برکنار کرد. علاوه بر این، سفیر اوکراین در هند همچنین از سمت‌های همزمان خود به عنوان سفیر اوکراین در مالدیو، نپال، سریلانکا و بنگلادش نیز برکنار شده است. این موضوع در احکامی جداگانه و بطور همزمان از سوی دفتر ریاست جمهوری اوکراین منتشر شده است.

"آندری ملنیک" سفیر تام الاختیار اوکراین در جمهوری فدرال آلمان نیز از جمله سفرایی است که از سمت خویش برکنار شده است. ملنیک به خاطر اظهارات جنجالی خود علیه دولت آلمان معروف است. این دیپلمات اوکراینی در ماه مه، اولاف شولتز، صدراعظم آلمان را به دلیل امتناع  از سفر به کی‌یف پس از اعلام عدم تمایل کیف به میزبانی از رئیس جمهور آلمان، مبتلا به "آزردگی کبدی" نامیده بود.

علاوه بر این، سفیر ملنیک همچنین در اواخر ماه ژوئن، در گفتگو با روزنامه نگاران آلمانی، یکی از رهبران نیروهای ملی‌گرا را با "رابین هود" مقایسه کرده بود که بعد از آن وزارت خارجه اوکراین مجبور شد توضیح دهد که ملنیک نظر شخصی خود را بیان کرده است.

چند روز قبل روزنامه "بیلد" (Bild) به نقل از منابع دیپلماتیک خود گزارش کرد که آندری ملنیک قرار است از سمت خود برکنار شده و به کی‌یف باز گردد. طبق این اطلاعات، این دیپلمات احتمالاً به سمت معاونت وزیر امور خارجه اوکراین منصوب خواهد شد. این نشریه یادآور شده بود که "ملنیک به خاطر عملکردش در برلین بسیار مورد رضایت مقامات کی‌یف قرار دارد.

ولادیمیر زلنسکی اواخر شب گذشته، در خصوص تصمیم خود برای برکنار کردن سفرای اوکراین در تعدادی از کشورها، از جمله آلمان، توضیح داد و یادآور شد که این یک روند عادی از فعالیت دیپلماتیک است و طبیعی است که نمایندگان سیاسی کشور هر از چندگاهی تغییر پیدا ‌کنند.

به گفته وی، روسای جدید نمایندگی‌های دیپلماتیک اوکراین در جمهوری چک، آلمان، مجارستان، نروژ و هند  بزودی منصوب خواهند شد. زلنسکی یادآور شد که نامزدهای مناسب برای این سمت‌ها توسط وزارت امور خارجه در حال تهیه و بررسی است.

ارسال نظرات