۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۵
کد خبر: ۷۱۴۵۰۲

کتاب گفت و گوهای سردار غلامعلی رشید درباره عملیات خیبر چاپ شد

کتاب گفت و گوهای سردار غلامعلی رشید درباره عملیات خیبر چاپ شد
«عملیات خیبر؛ تفکری نو در جنگ» اثر حسین اردستانی توسط مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، «عملیات خیبر؛ تفکری نو در جنگ» اثر حسین اردستانی به‌تازگی توسط مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشر و راهی بازار نشر شده است. این‌کتاب دومین‌عنوان مجموعه‌ «کتب اسنادی» است که این‌ناشر منتشر می‌کند.

گفت و گو و مصاحبه‌های این‌کتاب توسط حسین اردستانی انجام شده و نظارت محتوایی آن نیز به عهده سردار غلامعلی رشید بوده است. کتاب پیش‌رو همان‌طور که مشخص است درباره یکی از مهم‌ترین عملیات‌های دوران دفاع مقدس یعنی عملیات خیبر است که اولین‌عملیات آبی‌خاکی ایران در طول جنگ محسوب می‌شود. این‌عملیات اسفندماه سال ۶۲ انجام شد و فرماندهی چون محمدابراهیم همت فرمانده لشکر ۲۷ محمدرسول‌الله (ص) را از جبهه ایران گرفت. اما در پایان جزایر نفت‌خیز مجنون از خاک عراق در تصرف نیروهای ایرانی باقی ماند.

اردستانی در این‌کتاب با سردار رشید گفتگوهایی داشته که مجموع‌شان بدنه و متن این‌اثر را می‌سازند. «عملیات خیبر؛ تفکری نو در جنگ» ۵ فصل اصلی دارد که به‌ترتیب عبارت‌اند از: «جنبه‌های راهبردی عملیات خیبر»، «مسائل جنگ پیش از عملیات خیبر»، «عملیات خیبر»، «محدودیت‌ها و مشکلات عملیات خیبر» و «نتایج و دستاوردهای عملیات خیبر».

کتاب پیش‌رو ضمائمی هم دارد که به این‌ترتیب‌اند: عملیات خیبر مبدا تحول در جنگ، ابعاد مختلف عملیات خیبر از منظر دکتر حسین اردستانی، عملیات آبی-خاکی خیبر مبدا تحول در روند جنگ، راهبرد عملیاتی عراق پس از فتح خرمشهر، تغییر زمین راهبرد جدید عملیاتی ایران در جنگ، جبهه جنوب منطقه تعیین‌کننده سرنوشت جنگ، فرصت‌ها و محدودیت‌های اجرای عملیات در هور، تشکیل قرارگاه نصرت و اجرای شناسایی‌های گسترده و پیچیده، تاثیر عملیات خیبر بر عملیات‌های بعدی ایران، اصل غافلگیری اولویت در عملیات خیبر، خیبر یک عملیات تاسیسی ابداعی و موفق.

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

حسین اردستانی: نیروهای ارتش می‌بایست تا چه زمانی می‌آمدند؟

غلام‌علی رشید: اینها تا ۲۲ بهمن، ۲۵ بهمن می‌بایست می‌آمدند. از قول حسنی سعدی می‌گویم، می‌گفتند ما غافلگیر شدیم و این‌مدت زمان را کم می‌دانیم. می‌بایست مثلا اسفند را به ما مهلت می‌دادند تا در فروردین عمل کنیم و بتوانیم نیروهایمان را بیاوریم. من پیش خودم گفتم پس اینها در آذر، دی و بهمن چه‌کار می‌کردند؟ اما به نتیجه نمی‌رسیدم. این دوتا [سپاه و ارتش] در زمینه پای کار آوردن نیروها، توجیه نیروها، طرح‌ریزی، تهیه وسایل ترابری می‌بایست متناسب با هم پای کار می‌آمدند. تازه سپاه به ارتش کمک کرد؛ مثلا به ارتش اتوبوس و تریلی داد که بتواند این‌مشکلات را سریع‌تر حل کند اما ما با مقدورات و امکاناتی که داشتیم طبق زمان‌بندی‌ای که داده شده بود ۲۵ بهمن به بعد، بله ۲۵، ۲۶ و ۲۷ بهمن پای کار آمدیم. تصور کن قایق‌ها را چطور می‌بایست می‌آوردیم؟ قایق‌هایی که در شمال ساخته شده بود را ابتدا با قطار به ماهشهر آوردیم. هرکس می‌دید تصور می‌کرد این قایق‌ها برای استفاده در خلیج‌فارس و دریاست.

این‌کتاب با ۲۳۷ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۲۰ هزار تومان منتشر شده است.

ارسال نظرات