۲۳ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۸
کد خبر: ۷۱۴۷۹۸

دوران ریاست جو بایدن بر کاخ سفید احتمالا خیلی زود به پایان برسد

دوران ریاست جو بایدن بر کاخ سفید احتمالا خیلی زود به پایان برسد
روزنامه واشنگتن تایمز در آستانه سفر نمایشی بایدن به منطقه، پیش‌بینی کرد دوران ریاست او بر کاخ سفید احتمالا خیلی زود به پایان برسد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه کیهان نوشت: بایدن رئیس‌جمهور ۷۹ ساله آمریکا این روزها به شدت در چند جبهه تحت فشار است. مشاوران و معاونانش نگران زمین خوردن‌ها و گاف‌هایش هستند. مردم این کشور نیز نگران وضعیت اقتصادی و جیبشان هستند. چرا که با آغاز جنگ اوکراین آمریکا نیز مثل خیلی کشورهای دیگر درگیر بحران تورم و رکود شده است طوری که در ۴۰ سال گذشته این تورم بی‌سابقه بوده است. قیمت بنزین هم روز به روز در این کشور در حال افزایش است. تنها ۱۰ درصد مردم آمریکا بر این باورند که مسیر بایدن برای خروج کشور از بحران اقتصادی درست است. خشونت‌های مسلحانه نیز در این کشور امان مردم را بریده و به وضعیت فاجعه باری رسیده است. بر اساس اعلام آرشیو خشونت مسلحانه، در یک سال گذشته، تیراندازی‌های جمعی در آمریکا بیش از ۱۹ هزار کشته و بیش از ۳۷ هزار مجروح به جای گذاشته است.

نگاهی به جنگ اوکراین و مقایسه وضعیت روسیه با وضعیت غرب و آمریکا نیز نشان می‌دهد بایدن در سیاست خارجی نیز دستاوردی جز شکست و تورم و انرژی که حالا قیمتش ۱۰ برابر شده نداشته است. از سوی دیگر به یک سالگی خروج خفت بار آمریکا از افغانستان نیز نزدیک می‌شویم و همین مسئله به تنهایی به عاملی برای تشدید حملات به بایدن از سوی جمهوری خواهان تبدیل شده است. همزمان در درون حزب دموکرات نیز نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد بایدن دیگر بین هم حزبی‌هایش هم اعتباری ندارد و اکثریت دموکرات‌ها دنبال گزینه دیگری برای ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۴ میلادی هستند. این یک عامل نیز کافی است که از هم اکنون پیش‌بینی کنیم، سفر امروز بایدن به منطقه برای دیدار با مقامات آن کشور مرتجع عربی را نباید جدی گرفت چرا که حتی سعودی‌ها هم می‌فهمند، نباید روی اسب بازنده شرط‌بندی کرد! در چنین فضایی برخی رسانه‌های آمریکایی نیز هشدار داده‌اند بایدن کارش تمام است و او رئیس‌جمهور یک دوره‌ای خواهد بود و چه بسا زودتر از موعد نیز مجبور شود کاخ سفید را ترک کند.

سفری نمایشی به غرب آسیا

در چنین شرایطی رسانه‌ها گزارش داده‌اند که بایدن قرار است امروز(چهارشنبه) سفر خود را به منطقه غرب آسیا از فلسطین اشغالی آغاز کند. کارشناسان بر این باورند که سفر منطقه‌ای بایدن به غرب آسیا را از هم اکنون باید «شکست خورده» دانست و این سفر دستاوردی به جز چند عکس یادگاری و سرو صدای رسانه‌ای نخواهد داشت. سفر بایدن به تل‌آویو در شرایطی صورت می‌گیرد که این رژیم نیز با بدترین بحران سیاسی، اجتماعیِ تاریخ خود دسته و پنجه نرم می‌کند. دولت در این رژیم سقوط کرده، پارلمان منحل شده و وضعیت امنیتی رژیم صهیونیستی نیز به شدت بی‌ثبات است و به گفته وزیرجنگ این رژیم «اسرائیل بدترین بحران تاریخ خود را تجربه می‌کند.»

جو بایدن همچنین قرار است در سخت‌ترین بخش سفر خود که کاخ سفید تلاش کرده آن را پاسخی به دعوت «ملک سلمان بن عبدالعزیز آل‌سعود» پادشاه ۸۶ساله عربستان جلوه دهد، به ریاض برود. در این سفر نگاه‌ها به دیدار وی با ولیعهد سعودی و حاکم عملی این کشور است که بایدن وعده منزوی کردن حکومت تحت امر او را در پی قتل فجیع جمال خاشقجی روزنامه‌نگار مخالف سعودی داده بود. مقامات کاخ سفید تأکید دارند که بایدن در سفر به عربستان به یک «دستورکار بزرگ» خواهد پرداخت که انرژی تنها یکی از موارد آن است. آنها مجموعه‌ای از مسائل از عادی‌‌سازی روابط کشورهای مرتجع عربی با رژیم اسرائیل، پایان دادن به جنگ در یمن و توسعه استراتژی‌های ضد تروریسم را نام برده‌اند. با این وجود کارشناسان تاکید دارند دستور کار اصلی سفر بایدن به ریاض مجاب کردن سعودی‌ها برای افزایش تولید انرژی است مسئله‌ای که به گفته ماکرون، عربستان پیش از این اعلام کرده قادر نیست بیش از این تولید خود را افزایش دهد!

در مورد شکل گیری «ناتوی عربی» نیز کارشناسان بر این باورند بایدن قادر نیست در این سفر چنین ائتلافی را رقم بزند چرا که بسیاری از کشورهای عرب منطقه اولاً اختلافات شدیدی با یکدیگر دارند و ثانیاً آنها پیش از این نیز ائتلاف‌های مشابهی را داشته‌اند اما در هیچ کدام موفق نبوده‌اند چرا که خوب می‌دانند طرف مقابل این ائتلاف کذایی، چه کشوری قرار دارد!

واشنگتن تایمز: کار بایدن تمام است

در خود آمریکا وضعیت بایدن به شدت بی‌ثبات است به طوری که رسانه‌های جریان اصلی و حتی حامی بایدن نیز درباره وضعیت ادامه حضور او در کاخ سفید دچار تردید شده‌اند.تارنمای روزنامه «واشنگتن تایمز» دیروز در گزارشی در همین رابطه نوشت: «نتایج جدیدترین نظرسنجی نشان می‌دهد نزدیک به دو سوم دموکرات‌ها برای نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ به شخص دیگری، غیر از «جو بایدن» نیاز دارند. به گزارش ایرنا این روزنامه در گزارشی با عنوان «دوران ریاست جمهوری بایدن در میانه نتایج اسف بار نظرسنجی‌ها، فشار اقتصادی و اشتباهات به پایان نزدیک می‌شود» آورده: «در حال حاضر نتایج این نظرسنجی حاکی از محبوبیت ۳۳ درصدی بایدن است که کمترین میزان مقبولیت در میان رؤسای جمهوری آمریکا در ۷۶ سال گذشته است.»

نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که تنها ۲۶ درصد شرکت کنندگان دموکرات، خواستار نامزدی دوباره بایدن در انتخابات ۲۰۲۴ هستند و ۹۴ درصد دموکرات‌های رده سنی زیر ۳۰ سال، نیازی به نامزدی مجدد بایدن احساس نمی‌کنند و تنها ۵ درصد این گروه از حضور دوباره وی در انتخابات آینده ریاست جمهوری حمایت کرده‌اند.«دیوید اکسلرود» مشاور پیشین «باراک اوباما» در پی انتشار نتایج این نظرسنجی در توئیتی نوشته: آمار و ارقام بسیار نگران‌کننده هستند. اما در عین حال خاطرنشان کرد که بایدن همچنان نسبت به ترامپ پیشتاز است. «اندی بیگز» نماینده جمهوری‌خواه ایالت آریزونا هم در توئیتی نوشته: «به نظر می‌رسد که نیویورک دیگر به «جو خواب‌آلود» نیازی ندارد. آمریکا سزاوار یک رئیس‌بزرگ‌تر است.»

بایدن خیلی پیر است!

یافته‌های یک گزارش جدید نیز که «نیویورک‌ تایمز» آن را منتشر کرده حاکی از آن است که برخی کارکنان کاخ سفید، مشکلات بایدن هنگام راه رفتن و خطاهای کلامی‌اش را مسئله‌ای جدی می‌دانند. بر اساس این گزارش سن و سال جو بایدن و مشکلاتی که هنگام راه‌ رفتن و سخنرانی دارد، تردیدها را درباره ادامه کار او در مقام رئیس‌جمهوری آمریکا بالا برده است. با این حال، این‌طور به نظر می‌رسد او خود را برای دومین دوره انتخابات آماده می‌کند!

به گزارش ایسنا، بر اساس این گزارش، دستیاران رئیس‌جمهوری، سطح انرژی و توان او را برای مردی که ۷۹ سال دارد، عالی می‌دانند، اما در عین‌ حال می‌گویند او باید مدام مراقب باشد که زمین نخورد و همچنین پذیرفته‌اند که سخنرانی‌های بایدن معمولا بدون گاف تمام نمی‌شود. در این گزارش آمده که بایدن به عنوان مسن‌ترین رئیس‌جمهوری آمریکا در حال جابه‌جا کردن مرزهای سن و سال است. بایدن درصورتی‌ که برای دومین بار به ریاست‌ جمهوری آمریکا انتخاب شود، هنگام پایان کار خود ۸۶ ساله خواهد بود. رونالد ریگان که پیش از بایدن، مسن‌ترین رئیس‌جمهوری آمریکا بود، هنگامی‌ که کاخ سفید را ترک می‌کرد، یک سال کوچک‌تر از سن و سال کنونی رئیس‌جمهوری فعلی بود. رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا برای ماندن در قدرت اصرار دارد، اما مشاوران او نگرانی‌هایشان را درباره سن و سال و وضعیت بدنی بایدن کتمان نمی‌کنند. نتایج نظرسنجی‌ها نیز نشان می‌دهد از نظر بخش‌های زیادی از مردم آمریکا، بایدن «بیش‌ از حد پیر است.»

بر اساس این گزارش جو بایدن روز سه‌شنبه آمریکا را برای یک سفر چهار روزه به خاورمیانه ترک کرده است. این سفر ابتدا برای ماه گذشته و پس از نشست ناتو برنامه‌ریزی شده بود، اما نگرانی درباره توان جسمی رئیس‌جمهوری باعث شد که به دو بخش تقسیم شود.دکتر «کوین اوکانر»، پزشک مخصوص رئیس‌جمهوری، پاییز سال گذشته سلامتی بایدن را برای انجام وظایفش تایید کرد، اما شواهد نشان می‌دهد او در انظار عمومی و هنگام سخنرانی‌ها رشته افکارش را گم می‌کند و برخی اوقات نام افراد از خاطرش می‌رود. بایدن تاکنون چندین مرتبه هریس را «رئیس‌جمهور هریس» صدا کرده و بارها با هوا دست داده است!

ترامپ: زندگی از ۸۰ سالگی آغاز می‌شود!

ترامپ در واکنش به نتایج نظرسنجی نیویورک تایمز و نگرانی‌ها نسبت به سن بایدن برای ریاست‌جمهوری گفت: زندگی از ۸۰ سالگی آغاز می‌شود! به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری بیزنس اینسایدر، دونالد ترامپ، که ۷۶ سال دارد، در شبکه اجتماعی خود به نام «حقیقت» نوشته: «رئیس‌جمهور جو بایدن یکی از قدیمی‌ترین ۷۹ ساله‌های تاریخ است، اما در کل و به خودی خود او پیر نیست. بسیاری از انسان‌ها در ۸۰ یا ۹۰ سالگی‌شان مانند قبل خوب و هوشیار هستند. شاید بایدن این‌طور نباشد، اما این ارتباطی به سن او ندارد. در واقع زندگی از ۸۰ سالگی آغاز می‌شود!»

اردک لنگ

«جیم‌هایتاور» نویسنده آمریکایی نیز با انتقاد شدید از عملکرد جوبایدن در مطلبی نوشته: جو بایدن ممکن است تصمیم داشته باشد بازتاب تاریخ پر جنب و جوش دموکراسی آمریکا باشد. اگر او در آن تاریخ تامل کند درک می‌کند که «اگر رهبران رهبری نکنند مردم رهبری خواهند کرد حتی اگر این به معنای انتخاب رئیس‌جمهور جدید باشد». این یک نقص جدی برای یک رهبر منتخب است که یک اردک لنگ در نظر گرفته شود. با این حال، بدتر از آن، این است که آن رهبر سیاسی تنها لنگ در نظر گرفته شود... اکنون که تنها یک سال و نیم از ریاست جمهوری او می‌گذرد سندروم اردک لنگ بودگی آغاز شده و او در تلاش است تا تاکید ورزد که هنوز رئیس‌جمهور است!

درخواست استعفای بایدن توسط اسرائیل

برخی رسانه‌های اسرائیلی نیز نوشته‌اند که سران رژیم صهیونیستی به زودی از «جو بایدن» رئیس‌جمهور فعلی آمریکا خواهند خواست تا برای بازگشت اقتدار آمریکا در جوامع بین‌المللی، تا پایان امسال از سمت خود استعفا کند!

انتهای پیام/ ت 44

ارسال نظرات