۲۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۲
کد خبر: ۷۱۴۸۴۵
حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم تأکید کرد؛

لزوم گسترش چتر نظارتی شورای نگهبان بر همه قوانین و مقررات کشور

لزوم گسترش چتر نظارتی شورای نگهبان بر همه قوانین و مقررات کشور
نماینده خبرگان با تأکید بر لزوم گسترش نظارت شورای نگهبان بر همه قوانین کشور، گفت: در هر استانی باید یک شورای نگهبان استانی شکل بگیرد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم دولابی رئیس شورای هماهنگی ارتباطات ریاست جمهوری با حوزه و روحانیت پیش از ظهر امروز در آیین اختتامیه رقابت علمی شبیه سازی شورای نگهبان که در دانشگاه معارف اسلامی قم برگار شد، گفت: براساس آیات الهی وظیفه و رسالت ما اقامه دین است که متاسفانه در فرآیند اقامه دین از کار نظری تا عملی و تحقق خارجی و عینی نوعاً به سطح اول اکتفا کرده و تمام همت ما معطوف به سطح اول و کارهای پژوهشی می شود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه سطح اول مبنا و ریشه اقامه دین است، ابراز کرد: اگر لایه اول که کار بنیادین است سست شود طبیعتاً این درختی که می خواهد بر روی ریشه پوسیده استوار بماند با یک باد فرو خواهد ریخت.

وی افزود: اگر تنها به پژوهش های بنیادین بپردازیم به صرف ممحض ماندن در فعالیت های بنیادی و ریشه ای ما را از اقامه و برپاکردن بنای دین باز می دارد.

استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه دغدغه ما حکمرانی دینی است، عنوان کرد: در حوزه علمیه کارهای بنیادین و تحقیق و پژوهش کارهای خوبی صورت می گیرد اما فعالیت های پژوهشی تنها، به درد نظام نمی خورد بلکه باید پژوهش به ارائه مدل منجر گردد امروز در مسأله بانکداری بدون ربا به ارائه مدل نیازمند هستیم و تحقیقات مفصل ده جلدی راه حل اساسی و گره گشا نخواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم برخی از پیشنهادات را آرمانگرایانه برشمرد و تصریح کرد: برخی از پیشنهادات ساختارهای اجتماعی را مبتلا به انهدام می کند و لذا دولتمردان زیربار قبول برخی از پیشنهادات نمی روند، پیشنهادات باید با ترکیبی از وضع مطلوب و موجود گام به گام در جهت تغییر به سوی وضع مطلوب حرکت کند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با تصریح بر اینکه اگر کار شورای نگهبان را یک کار تخصصی می دانیم باید عقبه ای که کمک فکری و پرورش نیرو می کند را فراهم کنیم، اذعان کرد: در حوزه این عقبه را کمرنگ می بینیم و این اقدام و رقابت علمی می تواند کمکی به طلاب جوان و شکل گیری این عقبه فکری باشد.

وی با اشاره به جایگاه و شرح وظایف شورای نگهبان خاطرنشان کرد: احراز اسلامیت و موافقت با قانون در کلیه قوانین و مقرارت کشور و عدم مغایرت برعهده شورای نگهبان است اما آنچکه الان اتفاق می افتد صرفاً نظارت بر قوانین مجلس می باشد که این یک کار حداقلی است.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در کل کشور قوانین و مقررات متعددی مثل مصوبات شورای اداری استانها داریم که هیچکدام از فیلتر شورای نگهبان عبور نمی کند لذا شورای نگهبان باید چتر نظارتی خود را به سرتاسر قوانین و مقررات کشور گسترش دهد.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با ارائه این پیشنهاد که شورای نگهبان باید نمایندگان استانی داشته باشد، تصریح کرد: در هر استانی باید یک شورای نگهبان استانی منصوب از سوی شورای نگهبان مرکزی شکل بگیرد و تمام قوانین و مقررات استانی به امضاء آن شورای استانی برسد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه شورای نگهبان در حال حاضر صرفاً نگاه حداقلی و عدم مغایرت دارد، اظهار کرد: بین عدم مغایرت و موافقت فرق وجود دارد، گاهی قوانین با اسلام یا قوانین بالادستی مغایرت ندارد ولی موافقت هم ندارد و این بسیار نکته مهمی است که کشور به سمت موافقت با قرآن و یا عدم مغایرت با قرآن حرکت کند.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۰
شورای نگهبان امین مردم بوده و مقتدرانه در برابر تصویب قوانین خلاف شرع و دین و ناموس مردم و در برابر تمامی فشارهای گروها و منافع شخصی افراد و گروها مردانه مقاومت کرده است.
0
0